| کد خبر: 102117 |

کارشناس صنعت هوایی در گفت‌وگو با تین‌نیوز:

◄ FATF سد راه بوئینگ و ایرباس نخواهد شد

تین‌نیوز|کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی بر این باور است با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی نظیر ایران‌ایر و آسمان در تحریم‌های هسته‌ای قرار ندارند پیوستن ایران به FATF  هیچ‌گونه مشکلی در خرید هواپیما به کشور ایجاد نخواهد کرد.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در رابطه با اینکه برخی از رسانه عنوان کرده‌اند، پیوستن ایران به FATF باعث لغو قرارداد در خرید هواپیما به کشور خواهد شد، بیان کرد: در واقع با تصویب قانون مبارزه با فساد، پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی كشور باید استانداردها و مقررات مندرج در FATF را كه بسیار سخت‌گیرانه تلقی می‌شود به اجرا درآورد.

وی در همین زمینه ادامه داد: در صورتی كه مشكلات مرتبط با تحریم برداشته شود طبیعی است كه عدم رعایت مقررات، امكان استفاده از ظرفیت بانك‌ها و موسسات مالی خارجی را كاهش خواهد داد. البته در اجرای مفاد مقررات FATF كشورها باید برنامه اعلامی از طرف آن نهاد را تدوین و ارائه كنند كه ظاهرا كلیات آن مشكلی نداشته و احتمالا در یكی دو مورد تعهدات آن برای كشور با مشكل قانونی مواجه است كه باید در مورد آنها راهكاری را بیندیشند.
 
منظری ابراز کرد: پیوستن ایران به FATF محدودیتی را برای تأمین مالی خرید هواپیما از سوی بانك‌ها و موسسات مالی خارجی ایجاد نمی‌كند؛ مگر آن‌ كه مؤسساتی خریدار هواپیما باشند كه از مصادیق مفاد آن مقررات به‌شمار بروند. در حال حاضر FATF نمی‌تواند برای خرید هواپیما به‌ وسیله شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مانعی به‌شمار آید.

این تحلیلگر صنعت هوایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانك‌‌های ایرانی در اجرای مفاد مقررات برای تأمین مالی شركت‌های ایرانی ایران‌ایر و آسمان هیچ منعی ندارند و از طرف دیگر این شركت‌ها در تحریم غرب نمانده‌اند اگر چه موضوع تحریم و اجرای مفاد این مقررات دو مقوله جدا از هم هستند.

وی یادآور شد: البته میان دو شركت ایران‌ایر و ماهان‌ایر در این زمینه تفاوت وجود دارد هر دو از تحریم‌های مرتبط با موضوعات هسته‌ای خارج شده‌اند ولی متاسفانه به دلایل غیر واقعی هنوز ماهان‌ایر در لیست تحریم‌های غیر هسته‌ای باقی است كه امیدوارم هر چه سریع‌تر رفع گردد.
 
منظری ابراز داشت: متاسفانه رفتار نهادهای بین‌المللی در سطح كلی غیر قابل پیش‌بینی است و تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار می‌گیرند. امید است به جهت افزایش ایمنی برای مسافران، موضوعات صنعت هوانوردی كشوری فارغ از این مسائل حل‌وفصل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.