صنعت حمل و نقل هوایی ایران رتبه ۱۱ منطقه را دارد
تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 27 کشور در منطقه وجود دارد گفت:صنعت حمل و نقل هوایی کشور در بین 12 کشور اطراف ایران در منطقه دارای رتبه 11 است.
علی محمد نوریان روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه اولین همایش حمل و نقل هوایی ایران ، آسیب شناسی و چالش ها در دانشگاه تهران به وضعیت حمل و نقل هوایی کشور اشاره کرد و گفت: ایران همزمان با دبی در سال 1345 فعالیت فرودگاهی خود را آغاز کرد و اکنون فرودگاه دبی بین 20 فرودگاه برتر دنیا مقام دهم را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت:فرودگاه استانبول در ترکیه نیز دارای رتبه دهم است و بر اساس برنامه ای که فرودگاه های دبی و استانبول برای خود تعریف کرده اند، باید تا سال 2016 فرودگاه استانبول به مقام سوم و دبی به مقام چهارم در دنیا دست یابند.
وی همچنین به وضعیت جابجایی بار در بخش هوایی اشاره کرد و گفت:فرودگاه دبی رتبه اول، دوحه قطر رتبه دوم ، استانبول رتبه سوم و ایران دارای رتبه 11 است.
نوریان ادامه داد:مسئولان فرودگاه دبی برای اینکه 26 میلیون مسافر سالانه خود را به 90 میلیون ارتقا دهند، 8/7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند، همچنین فرودگاه استانبول برای رساندن 5/44 میلیون مسافر به 150 میلیون مسافر، 7 میلیون یورو اعتبار هزینه نیاز دارد.
به گفته وی، قطر برای شهر فرودگاهی خود 5/15 میلیارد دلار هزینه کرده و ایران برای اینکه 6 میلیون مسافر فرودگاه امام خمینی را به 20 میلیون مسافر ارتقا دهد به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته نوریان، در 50 سال گذشته فقط حدود 500 میلیون دلار برای بخش حمل و نقل هوایی کشور هزینه شده است.
نوریان گفت:حمل و نقل هوایی در توسعه کشور جایگاه ویژه ای دارد و می تواند بخش های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را به هم متصل کند.
وی تاکید کرد:اگر نظام حمل و نقل در کشور کارآمد باشد می تواند به عنوان نیروی محرکه توسعه، نقش مهمی ایفا کند.
وی ادامه داد:در سطح جهانی به توسعه حمل و نقل تاکید فراوان شده و ایران نیز با داشتن پتانسیل بالا در این زمینه می تواند به جایگاه خوبی دست یابد که این مساله نیازمند برنامه ریزی، ارتقای امنیت، تقویت و توسعه اقتصادی است.
نوریان افزود:ایمنی و حرکت منظم، کارآمد و به موقع، اولین اصل در صنعت هوایی است؛ باید در نظام جهانی حمل و نقل هوایی به تعهدات بین المللی عمل کنیم و همگام با پیشرفت های جهانی پیش رویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه صنعت حمل و نقل نشان می دهد که این مساله از اهمیت زیادی برای کشورهای منطقه برخوردار است و ما باید تلاش کنیم فاصله خود را با منطقه و دنیا کاهش دهیم.
وی ادامه داد:به رغم اینکه موقعیت جغرافیایی ایران برای گذر هواپیماهای کشورهای اطراف بسیار مناسب است؛ باتوجه به مقرون به صرفه بودن این عبور اما هواپیماها از مرزهای ایران عبور نمی کنند و ما این فرصت را از دست داده ایم.
وی ادامه داد:نداشتن یک برنامه منسجم در صنعت هواپیمایی کشور و نبود جامع نگری و همسویی برخی از مشکلات در این زمینه است.
وی به ایجاد شورای عالی راهبردی و برنامه ریزی، ایجاد سازمان ملی ایمنی در حمل و نقل هوایی، ایجاد مدیریت بار هوایی و ایجاد بنادر خشک را برخی از اقدامات بخش هوایی کشور اعلام کرد.
وی با بیان اینکه مشکل مدیریت واحد در فرودگاه های کشور یک مساله قدیمی است گفت: در این زمینه چندین مصوبه شکل گرفته اما هیچ کدام راهگشا نبوده اند؛ فرودگاه هایی در کشور وجود دارد که هواپیمای مناسب برای آن نداریم.
نوریان گفت: ایجاد نظام ارتباط با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، به روزرسانی طرح جامع حمل و نقل کشور، طرح جامع درآمدزایی، افزایش سهم بار مسافر در ترانزیت داخلی و خارجی، آزادسازی تعرفه های عرضه خدمات جابه جایی بار و مسافر، ایجاد بانک یا صندوق توسعه حمل و نقل هوایی، شناسایی توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کاهش آثار سوء زیست محیطی ازجمله برنامه های دردست اقدام است.
نوریان درباره فرودگاه مهرآباد گفت:اطراف فرودگاه مهرآباد منازل مسکونی وجود دارد از این رو در تلاشیم پروازهای شبانه در این فرودگاه متوقف و بخشی از آن به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود همچنین برنامه هایی برای کاهش اثرات سوء زیست محیطی هواپیماها نیز دردست داریم.
وی تاکید کرد:آزادسازی قیمت های سوخت و هدفمندی یارانه ها در بخش انرژی و اختصاص سهمی از آن به بخش حمل و نقل باید جدی گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:بیشتر باندهای فرودگاهی ما نیاز به تعمیر دارند، درجه حرارت در تابستان و زمستان به طور متوسط 40 درجه فرق می کند از این رو موجب ترک خوردن سطح باند می شود.
نوریان گفت: از حدود 240 هواپیما در کشور 108 هواپیمای ما یعنی 45 درصد آنها غیر فعال هستند که نیاز به تعمیرات اساسی دارند، بیشترین مشکل این هواپیماها در بخش موتور است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.