| کد خبر: 130105 |

بنادر صیادی چابهار و کنارک برای 24 هزار نفر شغل ایجاد کرده اند

تین نیوز

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: تعداد 11 بندر صیادی و جایگاه تخلیه صید در محدوده آب های ساحلی چابهار و کنارک برای 24 هزار نفر شغل ایجاد کرده اند.

 

به گزارش ایرنا، هدایت الله میرمرادزهی اظهار داشت: از گواتر پسابندر تا زرآباد کنارک با همت دولت در طول سالهای گذشته بنادر صیادی و جایگاه تخلیه صید راه اندازی شده است که نقش مهمی در اشتغالزایی روستاییان و ساکنان همجوار آب های ساحلی دارند.

 

وی ادامه داد: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۶۰ سردخانه 2 هزارتنی منطقه آزاد چابهار، سردخانه 2 هزارتنی کنارک و سردخانه 2 هزار تنی زاهدان را تاسیس کرده است.

 

وی گفت: هم اینک اداره کل شیلات استان دارای سه معاونت و 2 اداره در شهرستانهای چابهار و کنارک به صیادان خدمات لازم را ارایه می دهد.

 

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان تصریح کرد: حدود 2 هزار و 400 شناور اعم از قایق و لنج برای فعالیت صید و صیادی در بندر چابهار و کنارک وجود دارد که مشغول صید در خلیج و آب های دور ساحلی هستند.

 

میرمرادزهی افزود: هم اینک 34 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی نیز فعال هستند.

 

وی ادامه داد: چابهار بیش از 20 سایت پرورش میگو و منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد را دارد و با توجه به آب و هوای مساعد به بهشت آبزی پروری مشهور است.

 

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 502 کیلومترمربع بیش از 300 کیلومتر مرز آبی دارد.

 

وی بیان کرد: چابهار وکنارک ۳۱ درصد صید کل کشور،۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را داراست.

 

وی تصریح کرد: آب های ساحلی مَکُّران در محدوده بلوچستان تأمین کننده بیش از ۷۰ درصد تون ماهیان کشور است که این امر یکی از شاخص های اقتصادی استان به شمار می رود.

 

وی گفت: چابهار و کنارک شرایط آب وهوایی مساعد و مناسب برای تولید و پرورش آبزیان دریایی دارند.

 

وی ادامه داد: سواحل مَکُّران با بیش از 500 کیلومتر طول ساحل زمین‌های بلااستفاده ساحلی زیادی دارد و با برخورداری از نیروی کار ساده و فناوری بومی می تواند موفقیت های زیادی در صید آبزیان داشته باشد.

 

وی دسترسی به بازارهای جهانی و ارزش بالای صادرات آبزیان نظیر ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی را در توسعه آبزی ‌پروری، افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی مناطق ساحلی موثر دانست.

 

به گزارش ایرنا سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.     

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.