الزامات تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه با نگاه به آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی الزامات تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه را به نگاه به آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک بررسی کرد.
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی الزامات تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه را به نگاه به آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک بررسی کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «الزامات تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه را به نگاه به آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک» بیان می کند که آلودگی هوا را شاید بتوان مهم ترین معضل محیط زیستی در کلان شهرهای کشور دانست که طی سالیان اخیر پیامدهای گسترده ای را نظیر خسارات سلامت شهروندان، کاهش کیفیت زندگی و تعطیلی مدارس، ادارات و کسب و کارها را به همراه داشته است.
در این گزارش مطرح می شود که یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر انتشار آلاینده ها از منابع متحرک کیفیت وسایل نقلیه موجود است که ارتباط مستقیم با سن وسایل نقلیه دارد. در حال حاضر در کشور بیش از ۳ میلیون خودرو در سن مرز فرسودگی هستند که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این خصوص است.
در ادامه این گزارش آمده است که براساس معیار تعیین شده در آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک تاکنون وسیله نقلیه ای که در دو دوره متوالی نتواند معاینه فنی خود را اخذ کند گزارش نشده است و عملاً وسایل نقلیه مشمول فرسودگی در کشور صفر شده است.
در این گزارش همچنین بیان می شود که نبود نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، ضعف سازوکارهای اجرایی در مراکز معاینه فنی و ابهام در تعریف خودروی فرسوده از جمله چالش ها و ابهام های آیین نامه اجرایی فعلی ماده (۸) قانون هوای پاک است. در این راستا در گزارش حاضر پیشنهادهایی نظیر اصلاح تعریف وسیله نقلیه فرسوده، ایجاد سازوکار مجزای گواهی عدم فرسودگی در مراکز معاینه فنی، تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی از طریق تصویب دستورالعمل تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی و بهبود نظارت بر گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه ارائه شده است.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.