| کد خبر: 264408 |

«خودروهای فرسوده» بلای جان تهران

یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور و بویژه تهران، ناوگان فرسوده ای است که سالهاست در انتظار نوسازی هستند و همچنان در خیابانهای شهر تردد می کنند؛ بر اساس برخی پژوهش ها سهم منابع آلاینده متحرک در آلایندگی هوا به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون تا ۸۸ درصد معرفی می شوند. بدون شک خودروهای فرسوده نه تنها مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای غیر فرسوده دارند؛ بلکه از آلایندگی بیشتری نیز برخوردارند.

تین نیوز

یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور و بویژه تهران، ناوگان فرسوده ای است که سالهاست در انتظار نوسازی هستند و همچنان در خیابانهای شهر تردد می کنند؛ بر اساس برخی پژوهش ها سهم منابع آلاینده متحرک در آلایندگی هوا به ویژه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون تا ۸۸ درصد معرفی می شوند. بدون شک خودروهای فرسوده نه تنها مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای غیر فرسوده دارند؛ بلکه از آلایندگی بیشتری نیز برخوردارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ​​​​وضعیت هوای کلانشهر تهران چندان سوال برانگیز نخواهد بود، بویژه وقتی بدانیم از ۳۱۳ هزار دستگاه خودروی ناوگان تاکسیرانی، ۲۰۳ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند. متأسفانه از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز تسهیلات و اعتبارات یارانه ای از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی حذف و خرید نقدی جایگزین آن شد.

در همین راستا مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در تشریح روند نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور گفت: شرایط اقتصادی اجازه نمی دهد تا قریب به اکثر  تاکسیرانان و تاکسی داران مشمول طرح نوسازی، بهای خودرو را بصورت نقد بپردازند. افزایش بی رویه قیمت خودرو در سالهای اخیر مزید بر علت شده و مالکان تاکسی های فرسوده سالهاست که چشم انتظارند و شاید یکی از ردیف های بودجه ( تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک)  محقق شود.

وی افزود: افزایش بی رویه قیمت خودرو از یک طرف و عدم تخصیص اعتبارات ارزان قیمت از طرف دیگر، مجموعه های حمل و نقل را بر آن داشت تا به روش های مختلف برای تأمین بخشی از هزینه خرید خودرو اقدام کنند. منابع داخلی شهرداری ها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و... همه و همه در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند بخش کوچکی از این ناوگان عظیم فرسوده را احیا کنند.

با اختصاص ۵ درصد تولیدات خودروسازان به تاکسی سالانه ۴۰ هزار تاکسی فرسوده نوسازی می شود 

ضامنی ادامه داد: شرکت های خودروساز به ویژه شرکت ایران خودرو اعلام می کنند که تولید آن ها حدود ۹۰۰ هزار خودرو در سال است که اگر ۵ درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند می توانیم سالانه ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم. بنابراین دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل سیاست گذاری خودروسازان است و باید راهبرد مشخصی را برای تداوم طرح نوسازی ترسیم کنند.

با عدم توان خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم

 عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ طی قرادادی با شرکت خودرو ساز مقرر شد تا ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود که با عدم توان خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم و درسال جاری صرفا ۲۵۰۰دستگاه خودرو در طرح نوسازی جایگزین شده است.

به گفته وی، طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و به طور کلی حمل و نقل عمومی، منافع عمومی کشور را دنبال می کند و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در این طرح دیده شده است.
بنابراین تا زمانی که چنین رویه ای و چنین سیاستی برای نوسازی تاکسی های فرسوده در پیش روست هوای آلوده کلان شهرها و کلان شهر تهران، انواع بیماریهای تنفسی ، قلبی ، ... همچنان سایه به سایه ما را همراهی می کنند.

ضامنی ادامه داد: این درحالی است که افراد زیادی در شهرهای کشور به علت فرسودگی خودروهایشان و ممانعت خودروسازان از تحویل خودروهای جدید به آنان، معیشتشان با مشکل مواجه شده است.

زمینه ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی تا یکسال آینده فراهم شد

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در رابطه با ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور نیز گفت: مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور زمینه ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم کرده است.

اتوبوس، ون و تاکسی برقی در دستور کار شهرداری های کشور

وی افزود: با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری ها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری های کشور قرار داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.