| کد خبر: 249688 |

◄ گزیده ای از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد

امروز، جلسه رای اعتماد مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی دولت در مجلس برگزار شد و او توانست با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم راهی هیئت دولت شود.

تین نیوز

 کمتر از یک ماه پیش و در تاریخ 22 آبان ماه یکی از خبرگزاری ها خبر استعفای رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی را منتشر کرد. اگرچه این خبر ساعتی بعد از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب شد اما در عین حال همه می دانستند که دیر یا زود قاسمی وزارتخانه را ترک خواهد کرد و تکذیب خبر استعفا تنها واکنشی روابط عمومی گونه است که همیشه رخ می دهد.

به گزارش تین نیوز، هنوز چند روز از تکذیب خبر استعفای وزیر راه و شهرسازی از سوی روابط عمومی این وزارتخانه نگذشته بود که این بار یک رسانه دیگر بار دیگر خبر استعفای رستم قاسمی را مطرح و اعلام کرد رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی می‌ رود و به احتمال زیاد مهرداد بذرپاش به جای او به مجلس معرفی می‌ شود. در این خبر همچنین تاکید شده بود که بذرپاش هنوز گزینه نهایی انتصاب در این سمت نیست اما گفته می‌ شود یکی از محتمل‌ ترین افراد برای نشستن روی صندلی وزارت راه و شهرسازی است.

امروز اما با گذشت کمتر از یک ماه از آن زمان، جلسه رای اعتماد مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی دولت در مجلس برگزار شد و او توانست با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم راهی هیئت دولت شود.

در نشست امروز مجلس هفت نماینده نظرات خود را در مورد وزیر پیشنهادی دولت بیان کردند که چهار نفر از آنان به عنوان موافق و سه نفر به عنوان مخالف صحبت کردند.

همچنین دو کمیسیون عمران و کشاورزی نیز به قرائت گزارش خود در مورد صلاحیت بذرپاش پرداختند.

نمایندگان موافق

- مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس:

برخی ها گفتند آقای بذرباش تخصص کافی را برای وزارت راه و شهرسازی ندارد بنابراین باید مخالفین بگویند که تخصص اصلی برای این وزارتخانه چیست؟ شعار اصلی دولت ساخت یک میلیون مسکن در سال، توسعه کریدورهای اصلی کشور، توسعه ناوگان هواپیمایی، توسعه نواگان کشتیرانی، توسعه فعالیت های سازمان هواشناسی و ... می باشد بنابراین چه کسی گفته است که شخصی که وزیر می شود باید حتما مهندس عمران باشد. کجای قانون گفته است که برای ناوگان کشتیرانی سازمان هواشناسی و ... حتما باید وزیر راه و شهرسازی مهندس عمران باشد. ما باید وزیری انتخاب کنیم که بتواند این وزارتخانه را مدیریت کند چرا که مشکل اصلی این وزارتخانه بحث تامین مالی است. از طرفی نیز وزیر باید سازمان های مرتبط با وزارتخانه خود را به خوبی بشناسد و برای مدیریت آن ها برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

- مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم:

مدیریت در این وزارتخانه، مدیریت مجموعه پیچیده چند تخصصی، چندرشته ای و چند مسئولیتی است، وزارت راه و شهرسازی صدها تخصص دارد و از 17 حوزه توان تخصصی برخوردار است، اما آنچه لازم است توان مدیریت راهبردی در این حوزه است که وزیر پیشنهادی از آن برخوردارند. یکی از مهمترین قدم های حل مسئله و زمینه های زیرساختی حل مسئله، شناخت مسئله است و بذرپاش به زیبایی مسئله را شناخته و از نظر تخصص و روحیه بسیجی و جهادی، توان لازم را دارد. از روحیه جوانی و ریسک پذیری نیز برخوردار است و به تمام مشکلات این وزارتخانه اشراف دارد.

- حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند:

مقام وزارت، مقام سیاسی و اجرایی است، مانند نمایندگی، و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد؛ سوابق آقای بذرپاش در دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری، مشاور شهردار تهران و... کارنامه درخشانی را برای وی به یادگار گذاشته است. ...معادلات چند مجهولی حوزه راه و شهرسازی فقط با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، این حوزه به مدیریتی توانمند نیاز دارد که بذرپاش دارای این شایستگی است؛ وی تامین مالی را می شناسد و تعامل با سایر قوا را می داند.

- کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد:

تخصص وزیر پیشنهادی و سوابق وی در پست‌های واگذار شده ثابت کرده که کارآمدی و توان بالایی دارد. بذرپاش هم مجلس شورای اسلامی را به خوبی می‌ شناسد و به لحاظ تجربه حضور در هیئت رئیسه از جایگاه نمایندگان اطلاع دارد. ..سوابق موفق وزیر پیشنهادی در پست‌ های مختلف از جمله دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارت مجلس کمک کرده است و برای اولین بار شاهد ارائه تفریغ بودجه‌ های به موقع و ارائه ابزار مناسب برای نظارت نمایندگان بودیم که مورد تقدیر و تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. با توجه به اینکه بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌ گیری، علمی و افراد توانمند دارد و از لابی‌گری بسیار بالایی برخوردار است، می‌تواند با هم افزایی و جلب همکاری ادارات و وزارتخانه‌ها مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

نمایندگان مخالف

- مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس:

بذرپاش هیچ تخصصی در حوزه مسکن و راه و شهرسازی ندارد، این کشور حداقل یک میلیون مهندس دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساخت و ساز بوده و هستند، سوال آنها این است که چرا در دولت دیده نشده‌اند، آیا یک نفر از میان خیل عظیم این افراد صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب شود و اکنون با معرفی بذرپاش این گونه به علوم، دانش، تجربه و امید پشت پا بزنیم....آیا تجربه قاسمی که زمانی وزیر نفت بود و وزیر راه شد کافی نیست که مجددا بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد و متخصص را در این وزارتخانه به کارگیری کنیم که متاسفانه بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن است حتی در حوزه نظری پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌ ها هنوز نمی‌ داند که چگونه می‌خواهد تأمین مالی 4 میلیون مسکن را انجام دهد و حتی نه در کمیسیون و نه در جلسه شب گذشته فراکسیون حاضر نیستند جمله شفاف و روشن را بگوید که آیا در پایان 4 سال دولت رئیسی می‌تواند 4 میلیون مسکن و حتی نیمی از آن را به مردم تحویل دهد.

- مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس:

آقای بذرباش از دیوان محاسبات می خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ و برای حل آن برنامه ای ارائه کرده است؟ متاسفانه بانک ها در تامین مالی تنها 7 درصد از قانون را اجرایی کرده اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی دهد. اگر می خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

- مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم: 

قطعا ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست، اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد؛ هر چند رئیس جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد، اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم زا است.

کمند روستا

وبلاگ‌نویس خبرنگار نویسنده
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.