| کد خبر: 235942 |

تفکیک وزارت راه، حمل و نقل و مسکن را پویاتر می‌کند

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی، تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین را ضروری دانست

تین نیوز

علیرضا پاک فطرت گفت: تحقق این امر، بخش‌های مرتبط همچون حمل و نقل، ترابری و مسکن را پویاتر و فعال تر می‌کند؛ از این رو، باید در دستورکار باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی افزود: این طرح در مقطعی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما با توجه به اینکه دولت سیزدهم در آغاز راه قرار داشت و رئیس جمهوری نیز طی نامه‌های خواستار مسکوت ماندن این طرح به مدت یکسال شد، مجلس این طرح را به طور موقت از دستور کار خارج کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه ترابری و حمل و نقل در دنیا و کشور، تشکیل وزارت حمل و نقل امری لازم و ضروری است که می‌تواند به سرعت گرفتن روند ایجاد تحول در این حوزه در کشور کمک کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخورداری کشور از محورهای مواصلاتی و جاده‌های گسترده، خطوط ریلی و بنادر متعدد ایجاب می‌کند که اداره این بخش‌ها توسط یک وزارتخانه مستقل و واحد انجام شود.

پاک فطرت تصریح کرد: با توجه به طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور که از سوی دولت مطرح شده، چنانچه وزارت راه و شهرسازی فعلی بخواهد تمام انرژی و توان خود را بر روی اجرای این طرح متمرکز کند، این دغدغه وجود دارد که نسبت به حوزه راه و حمل و نقل غفلت صورت گیرد و این بخش با آسیب و مشکل مواجه شود.

وی گفت: در مقابل، حوزه مسکن و شهرسازی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر بحث جذب توریسم و گردشگر را بخواهیم در کشور با جدیت دنبال کنیم، باید به زیباسازی و مناسب سازی شهرها و ایجاد امکانات در شهرها توجه ویژه کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان فارس اظهار داشت: علت اینکه برخی کشورها توانسته‌اند در جذب توریسم موفق عمل کنند این است که به مناسب سازی و زیباسازی شهرها توجه کرده‌ و در این زمینه هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پاک فطرت افزود: البته در کشور ما هم پول و اعتبار در این زمینه هزینه می‌‎شود اما در جای مناسب و به شکل مطلوب هزینه نمی‌شود.

وی گفت: امروز شهرداری‌ها به ویژه در مسائل شهرسازی رها هستند و وزارت کشور فقط در مسائل سیاسی و انتخابات آنها دخالت دارد و توان نظارت بر مسائل فنی و شهرسازی شهرداری‌ها را ندارد و بنابراین بحث نظارت بر مسائل فنی، اجرایی و شهرسازی شهرداری‌ها باید به وزارت راه و شهرسازی سپرده شود.

او افزود: حاکمیت باید بر عملکرد شوراها و شهرداری ها نظارت داشته باشد و از سوی دیگر توسعه راه‌ها، خطوط ریلی و حمل و نقل و هوایی و دریایی را نیز دنبال کند و با توجه به گستردگی و حساسیت این بخش‌ها، تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید اتفاق بیافتد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ گزارش کمیسیون عمران در خصوص طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل‌ و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین را در دستور کار قرار دادند.

کلیات این طرح پس از رای گیری به تایید نمایندگان نرسید و طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.