| کد خبر: 193522 |

انتقاد پورابراهیمی از عدم ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور

دولت طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی موظف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه است اما به نظر می‌رسد به دادن یک گزارش آن هم در سطح کارشناسی که در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت شد، بسنده کرده است.

تین نیوز

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: دولت طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی موظف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه است اما به نظر می‌رسد به دادن یک گزارش آن هم در سطح کارشناسی که در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت شد، بسنده کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان‌دستور امروز (سه‌شنبه) مجلس، گفت: با وجود گذشت چهار ماه از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اصلاح ساختار از سوی دولت، سازمان برنامه و بودجه تنها یک گزارش در سطح کارشناسی در جلسه غیرعلنی مجلس ارائه کرده است که به هیچ وجه در حکم لایحه دولت برای اصلاح ساختار به حساب نمی‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این اصلاح ساختار علاوه بر حوزه‌های بودجه‌ای باید سایر ساختارها را نیز پوشش دهد. دولت مکلف بود براساس دستور رهبری لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس تقدیم کند، اما فقط به دادن یک گزارش در سطح کارشناسی بسنده کرد. دولت به اقدامات سال ۱۳۹۸ بسنده کرده است. پیشنهادهایش این است که از محل ۱۲ درصد فریز شده منابع صندوق توسعه ملی، از محل ۴۵۰ میلیون دلار حساب ذخیره ارزی و از محل استقراض و اوراق مشارکت کسریهایش را پوشش دهد.

وی با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی، گفت:‌ سوالم این است اگر این اقدامات در سال ۹۸ مبنای اصلاح ساختار است، آیا برای دولت چنین چیزی برای مجلس، دولت و کارشناسان اقتصادی کشور قابل قبول است؟ دولت مکلف به ارائه لایحه ساختار بودجه بود اما در صدد است با یک برنامه کوتاه مدت یک ساله مشکلات کوتاه مدت را حل کند و اصلا به تکالیف دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی، مولدسازی دارایی‌های اقتصادی کشور، واگذاری‌ها و سایر موضوعات مهم کشور پرداخته نشده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: در گزارش جلسه غیرعلنی از دولت بابت این گزارش تشکر کردیم اما این گزارش به هیچ متن مکتوب، برنامه‌های مدون و قابل نظارت مجلس تبدیل نشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت تشکیل بازار متشکل ارزی تاکید کرد و افزود: اکنون که قیمت ارز در بازار نیما به قیمت در بازار سنا نزدیک شده است، بهترین زمان برای  پیاده کردن بازار متشکل ارزی،  جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار ارز و هدایت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات است.

وی تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ضرر مردم و تولید دانست و افزود: امروز بخش زیادی از تولید کشور در حوزه کالاهای اساسی مثل گندم است. ما نگران تامین نیازهایمان از داخل کشور هستیم. چرا؟ چون قیمتگذاری نادرست براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شد، فرآیند تولید داخل با چالش روبرو شد. از دولت می‌خواهم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کند. دولت یا بر قیمتها نظارت کند و این وضعیت را مهار کند یا مابه‌تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را به صورت یارانه به حساب مردم واریز کند.

پورابراهیمی در تذکری به رییس‌جمهور، گفت: امروز وضعیت درمانی ایثارگران، جانبازان و قطع نخاعی‌ها در وضعیت بسیار نگران کننده‌ای است. آقای رییس جمهور در استان کرمان از ابتدای سال تاکنون ۲۰ میلیارد تومان بابت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها پرداخت نشده است و امکان خدمت‌رسانی در حوزه دارو با مشکل روبرو شده است. پاداش پایان خدمات خانواده‌های شهدا نیز از سال ۱۳۹۵ پرداخت نشده است. آقای رییس‌جمهور برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران این چشم و چراغ‌های کشور تصمیم اساسی بگیرید.

نماینده مردم کرمان در مجلس خطاب به استاندار کرمان، گفت: وضعیت ثبت‌نام مدارس در شهر کرمان بسیار نگران کننده است. از شما می‌خواهم سریعا شورای آموزش و پرورش استان را تشکیل و برای آن تصمیم‌گیری کنید. مردم نگران هستند که بچه‌هایشان را نتوانند برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.