| کد خبر: 190409 |

بازگشتِ امید

الیاس حضرتی رییس‌کمیسیون اقتصادی مجلس شد.

تین نیوز

انتخابات هیات رییسه 4 کمیسیون دیگر مجلس شورای اسلامی دیروز برگزار شد و 3 فراکسیون سیاسی پارلمان در حالی برای سومین نوبت در اجلاسیه پایانی مجلس دهم به رویارویی یکدیگر رفتند که این ‌بار برخلاف دو نوبت پیش، قرعه به نام اصلاح‌طلبان افتاد تا بار دیگر امیدی که در پی ناکامی نسبی این فراکسیون در انتخابات هیات‌رییسه مجلس و در ادامه روز نخست انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون‌ها کمرنگ شده بود، زنده شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، آن هم در شرایطی که پس از بازماندن علی مطهری از حضور در جایگاه نایب‌رییسی مجلس و تصاحب این کرسی نمادین توسط عبدالرضا مصری اصولگرا، هنگامی که نتایجی نسبتا مشابه در جریان انتخابات هیات‌رییسه 8 کمیسیون تخصصی «انرژی»، «برنامه، بودجه و محاسبات»، «صنایع و معادن»، «عمران»، «فرهنگی»، «قضایی و حقوقی»، «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» و «شوراها و امور داخلی کشور» و همچنین کمیسیون فرعی «آیین‌نامه داخلی» برای امیدی‌ها تکرار شد، کمتر کسی انتظار داشت که در گام سوم از این آخرین رقابت درون‌پارلمانی دوره دهم، رویای «امید» تعبیر شود.

پایان ریاست پورابراهیمی و آغاز دوران حضرتی

حالا اما اخباری که از نتایج انتخابات هیات‌رییسه 4 کمیسیون تخصصی دیگر روی خط خبرگزاری‌ها رفته، نشان از «بازگشت امید» به پارلمان دارد. جایی که الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در یکی از سیاسی‌ترین و البته دشوارترین رقابت انتخاباتی برای تعیین‌تکلیف رییس و اعضای هیات‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی با کنار زدن محمدرضا پورابراهیمی، به ریاست 3 ساله این نماینده اصولگرای کرمان در کمیسیون «اقتصادی» پایان داد.

بازگشت نوبخت و عزیزی

علی نوبخت حقیقی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران که در 2 سال نخست مجلس دهم رییس کمیسیون «بهداشت و درمان» را برعهده داشت و در سومین رقابت در اجلاسیه سوم، این کرسی کلیدی را به حسینعلی شهریاری اصولگرا واگذار کرده بود، موفق به بازپس‌گیری این جایگاه شد و روند تغییرات در کمیسیون «اجتماعی» نیز به ‌نحوی رقم خورد که سلمان خدادادی اصولگرا که ریاست این کمیسیون را در دو اجلاسیه اول و سوم در اختیار داشت، جای خود را به عبدالرضا عزیزی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی داد. حال آنکه عزیزی در اجلاسیه دوم نیز موفق شده بود، با رای و حمایت امیدی‌ها کرسی ریاست کمیسیون «اجتماعی» را از آن خود کند.

هر چند که امیدی‌ها در ادامه گلایه کردند که شرط‌شان برای حمایت از عزیزی، وعده این نماینده نزدیک به لاریجانی برای حمایت از ریاست عارف در انتخابات هیات رییسه مجلس بوده که در عمل این‌ بار هم باز یکی دیگر از اعضای فراکسیون مستقلین برخلاف وعده خود با امیدی‌ها عمل کرده است.

 

بازگشت زاهدی در غیاب عارف

این ‌بار اما اصلاح‌طلبان لااقل به طور رسمی از عزیزی حمایت نکردند و محمدرضا بادامچی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی در 3 سال نخست دوره حاضر را به رقابت با خدادادی اصولگرا و عزیزی میانه‌رو فرستادند. با این همه اما درنهایت بادامچی تنها با 4 رای، از رقابت با 9 رای عزیزی و 8 رای خدادادی بازماند.

هرچند در این کمیسیون نیز علی ساری اصلاح‌طلب کرسی حساس نایب‌رییسی نخست را از آن خود کرد و ناهید تاج‌الدین و روح‌اله بابایی‌صالح دو عضو دیگر فراکسیون امید نیز به عنوان دبیران هیات رییسه این کمیسیون برگزیده شدند تا باز هم حداقل نیمی از کرسی‌های این هیات در اختیار اصلاح‌طلبان باشد. بماند که به هر حال، ریاست عزیزی به‌مراتب بیش از ریاست خدادادی مقبولِ «امید» بوده و خواهد بود.

همزمان البته رای‌گیری برای انتخاب رییس و اعضای هیات‌رییسه کمیسیون «آموزش و تحقیقات» نیز برگزار شد و این ‌بار اما در کمیسیون «آموزش و تحقیقات»، کمیسیونی که در اجلاسیه سوم تحت ریاست محمدرضا عارف فعالیت می‌کرد، نتایج به ‌نحوی رقم خورد که محمدمهدی زاهدی اصولگرا که پس از چند سال وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد، با ورود به مجلس نهم رییس کمیسیون «آموزش و تحقیقات» دوره نهم شد و 2 سال نخست دوره دهم را نیز بر این جایگاه باقی ماند، پس از یک‌ سال دوری از کرسی ریاست این کمیسیون در اجلاسیه سوم مجلس دهم - یعنی دورانی که عارف رییس بود - بار دیگر بر این صندلی تکیه بزند.

نکته حائز اهمیت در این رقابت درون‌کمیسیونی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اما آنجا بود که زاهدی که سال گذشته در مقابل عارف، قافیه را باخته بود این ‌بار در شرایطی صندلی ریاستش را بازپس گرفت که دیگر رقیبی در قد و قواره عارف نداشت.

بلکه فاطمه سعیدی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید با زاهدی رقابت کرد و جالب آنکه در شرایطی با 9 رای در مقابل 12 رای زاهدی از ریاست این کمیسیون بازماند که با توجه به ترکیب اعضای این کمیسیون و چگونگی حضور 3 فراکسیون «امید»، «مستقلین ولایی» و «نمایندگان ولایی»، احتمالا آرای 2 نماینده اقلیت‌های مذهبی عضو این کمیسیون در نتیجه نهایی تاثیرگذار بوده است.

نکته‌ای که هفته گذشته محمود نگهبان‌سلامی، دیگر عضو اصلاح‌طلب این کمیسیون در گفت‌وگویی با «اعتماد» در ارتباط با آن هشدار داده و گفته بود که اگر عارف وارد رقابت شود، به احتمال قریب به یقین، «امید» از آرای آن دو نماینده نیز بهره خواهد برد اما در صورتی که اصلاح‌طلبی به ‌جز عارف وارد عرصه شود، معلوم نیست چه نتیجه‌ای رقم بخورد. نتیجه‌ای که البته حالا مشخص شده و به‌نحوی، بیانگر صحت پیش‌بینی احتمالی نگهبان‌سلامی است.

این پیش‌بینی اما وقتی جدی‌تر می‌شد که توجه کنیم حتی برخی از پایداری‌های شناسنامه‌دار کمیسیون «آموزش و تحقیقات» همچون محمدجواد ابطحی نیز در ماه‌هایی که عارف بر این کمیسیون ریاست می‌کرد، به توانایی مدیریتی رییسِ فراکسیون امید اعتراف کرده، چنان‌که در اظهارنظری غیررسمی گفته بود که حضور عارف در راس کمیسیون منجر به آن شده که وزرای علوم و آموزش و پرورش بیش از گذشته و با تمرکزی دوچندان در جلسات کمیسیون حاضر شوند. حالا اما نتایج انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون «آموزش و تحقیقات» به ‌نحوی رقم خورده که دیگر عارف رییس این کمیسیون نیست و احتمالا اوضاع تا حدودی به دوران زاهدی بازخواهد گشت.

با این حال، وقتی به ترکیب هیات‌رییسه این کمیسیون دقت کنیم، متوجه می‌شویم که با توجه به حفظ کرسی سخنگویی توسط میرحمایت میرزاده و مهم‌تر از آن، تصاحب کرسی نایب‌رییسی نخست توسط محمود نگهبان‌سلامی و همچنین انتخاب فاطمه اولادقباد به عنوان دبیر نخست این کمیسیون باید بگوییم که نیمی از 6 کرسی هیات‌رییسه هنوز هم در اختیار امیدی‌هاست.

آن هم در حالی که به‌ جز زاهدی اصولگرا، تنها علیرضا سلیمی است که موفق شده به عنوان یک اصولگرای عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و ازجمله نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در جمع 6 عضو هیات‌رییسه بایستد، حال آنکه دیگر کرسی نایب‌رییسی این کمیسیون نیز به قاسم احمدی‌لاشکی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی و ازجمله نمایندگان همراه با فراکسیون «امید» رسیده است.

دو قطبی فلاحت‌پیشه - ذوالنوری در «امنیت»

آنچه در ارتباط با انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی در روز گذشته از اهمیت سیاسیِ ویژه برخوردار بود البته صرفا به انتخابات کمیسیون‌هایی که برگزار شد، محدود نماند. چنان‌که عدم برگزاری انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی»، این سیاسی‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس، خود یکی از مهم‌ترین اخبار پارلمانی دیروز بود.

جایی که حالا رقابت میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها از یک‌سو و اصولگرایان و پایداری‌ها از دیگرسو چنان جدی شده که بنابر آنچه دیروز در خبرگزاری‌ها منتشر شد، مصطفی کواکبیان - کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید برای کرسی ریاست – به ‌نفع حشمت‌الله فلاحت‌پیشه میانه‌رو کناره‌گیری کرد و همزمان علاءالدین بروجردی، رییس اصولگرای این کمیسیون از 15 سال قبل تا همین یک سال پیش، به ‌نفع مجتبی ذوالنوری، گزینه پایداری‌ها انصراف داد تا دو قطبی رقابتی نفس‌گیر که دیروز به‌دلایلی سیاسی - که البته بازتابی رسمی در رسانه‌ها نداشت، شکل گیرد.

رقابتی که حالا چنان برای هر دو طرف آن، به‌ویژه ذوالنوری جدی شده که آنها را ناچار به اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره یکدیگر کرده و مصداق بارز آن نیز 2 مصاحبه‌ای است که از این دو نماینده مجلس در شماره‌های 21 و 22 خردادماه همین روزنامه اعتماد خواندید.

هنگامی که ابتدا برای بررسی عملکرد یک ساله اخیر کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی» به ‌سراغ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس فعلی این کمیسیون رفتیم و صحبت‌هایش را در شماره 21 خرداد منتشر کردیم و در ادامه ذوالنوری در قبال اظهارات فلاحت‌پیشه موضع گرفت و ما نیز مواضع این نماینده نزدیک به جبهه پایداری را در شماره 22 خردادماه منتشر کردیم.

ائتلاف «مستقلین - ولایی» علیه «امید»

در این میان اما شنیده‌هایی دیگر از جلسه اعضای دو فراکسیون «مستقلین ولایی» و «نمایندگان ولایی» در کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی»، پیش از آغاز جلسه دیروز این کمیسیون حکایت داشت. جلسه‌ای که گویا خروجی‌اش همان انصراف بروجردی به ‌نفع ذوالنوری بوده و البته همزمان و به طور غیرمستقیم به تعویق افتادن انتخابات این کمیسیون. جلسه‌ای که به ‌گفته یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت، چنان طولانی شده که منجر به غیبت نمایندگان در راس ساعت مقرر در کمیسیون شده و در نتیجه، جلسه این کمیسیون و متعاقبا رای‌گیری برای انتخاب اعضای هیات رییسه برگزار نشده است.

با این همه شنیده‌ها از جلسه «مستقلین-ولایی» از این حکایت دارد که ذوالنوری 9 رای و بروجردی تنها 4 رای به دست آورده است. همزمان اما می‌توان این‌ طور نتیجه‌گیری کرد که ائتلاف اصولگرایان و پایداری‌‌ها، چیزی در حدود 13 رای از 23 رای کمیسیون را در اختیار دارد و با این حساب اگر اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به ‌واقع خواستار حفظ کرسی ریاست فلاحت‌پیشه هستند، باید در روزهای پیش‌رو بیشتر فعالیت کنند.

کارِ کارستان «امید»

فارغ از تمامی این مباحث اما شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم مهم‌ترین نتیجه انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس در روز گذشته برای اصلاح‌طلبان، همان پیروزی حضرتی اصلاح‌طلب بر پورابراهیمی اصولگرا بود. چرا که اولا هر دوی این نمایندگان، سیاستمدارانی با شناسنامه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بودند، نه صرفا نمایندگان که از حمایت تاکتیکی این دو جناح سیاسی برخوردار باشند و در ثانی، به ‌باور عمده ناظران رویدادهای مجلس ایران، اگر نگوییم کرسی ریاست پورابراهیمی، مطمئن‌ترین صندلی ریاست در میان تمامی کمیسیون‌های تخصصی بوده، باید اعتراف کنیم جایگاه این نماینده اصولگرای کرمانی در کنار یکی، دو رییس‌ کمیسیون دیگر مجلس همچون تاجگردون در کمیسیون «برنامه و بودجه و محاسبات» از مستحکم‌ترین‌ها بوده است.

همزمان علاوه بر تسلط و تخصص پورابراهیمی در مسائل اقتصادی، نزدیکی سیاسی و تشکیلاتی‌اش به محمدرضا باهنر، البته رکورددار حضور در مجلس شورای اسلامی و البته رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری (متشکل از 17 حزب و تشکیلات اصولگرا) نیز تصاحب کرسی ریاست پورابراهیمی در کمیسیون اقتصادی را دشوارتر نیز ساخته بود. کاری کارستان که حالا حضرتی و اصلاح‌طلبان از پس اجرایش برآمده و سهمیه ریاست بر یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به نام خود زدند.

اما این تنها توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی نبود. چرا که آنها به ‌جز ریاست این کمیسیون، یکی از دو کرسی نواب رییس را نیز با کاندیداتوری احمد محمدی انارکی، به ‌نام خود ثبت کردند و یکی از دو کرسی دبیران را نیز به خود اختصاص دادند.

حال آنکه به‌ گفته دو عضو اصلاح‌طلب این کمیسیون، حسن حسینی‌شاهرودی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی نیز با حمایت امیدی‌ها به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاباتی برگزیده شده و این در حالی است که با توجه به رویکردهای تخصصی و رسانه‌ای این نماینده نزدیک به لاریجانی، به نظر می‌رسد گزینه‌ای مناسب برای این سمت حساس خواهد بود.

حالا بار دیگر بارقه «امید» بر هرمِ سبز‍‍ قدرت در «بهارستان» طلوع کرده و مناسبات سیاسی و پارلمانی در یک سال پایانی مجلس دهم بر این اساس شکل خواهد گرفت. در این شرایط اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز می‌تواند امید امروز اصلاح‌طلبان را زنده نگه داشته و در ادامه بارورتر سازد، عملکرد آنها در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌روست. هفته‌ها و ماه‌هایی که هر چه می‌گذرد، از یک‌ سو به پایان راه مجلس دهم نزدیک می‌شود و از دیگر سو به موعد برگزاری انتخاباتی دیگر برای تشکیل مجلس یازدهم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.