| کد خبر: 162987 |

سعیدی: چرا از مکزیک آب سیب وارد می‌کنیم؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است از کشاورزان حمایت کند، گفت: ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات این وزارتخانه است.

تین نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است از کشاورزان حمایت کند، گفت: ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات این وزارتخانه است.

به گزارش تین‌نیوز،  زهرا سعیدی در نشست علنی امروز( چهارشنبه 23 اسفندماه) مجلس به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: کشاورزان گلایه‌های بسیار دارند و زمانی که این گلایه‌ها مطرح می‌شود وزارت جهاد کشاورزی بیان می‌کند این اعتراضات به ما ارتباطی ندارد.

صدور پروانه برای حق‌آبه‌داران به عهده  وزارت کشاورزی است

نماینده مردم مبارکه در مجلس افزود: من می‌خواهم بین قانون توزیع عادلانه آب، وزارت جهاد کشاورزی و حق‌آبه‌ای که به کشاورزان تعلق می‌گیرد ارتباط برقرار کنم؛ همکاران عزیز در ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب صدور پروانه برای حق‌آبه‌داران به عهده  وزارت جهادکشاورزی است.

عضو فراکسیون زنان ادامه داد: در بند الف ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب تقسیم و توزیع آب بخش کشاورزی و گرفتن آب‌بها و حق النظاره به عهده جهاد کشاورزی است؛ ماده 26 همین قانون واردات  نیرو باید برای تخصیص آب در ابتدا از وزارت جهاد کشاورزی بپرسد و با نظر این تخصیص دهد.

چرا از حقوق کشاورزان دفاع نمی‌شود؟

وی بابیان اینکه بر اساس این قوانین وزارت جهاد کشاورزی باید از حق کشاورز دفاع کند، گفت: اگر این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد چرا این قانون تصویب‌شده است و این عهد به دوش این وزارتخانه گذاشته‌شده است؟ چرا از حقوق کشاورزان دفاع نمی‌شود؟

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دریکی از استان‌های کشور کشاورزان از وزارت جهاد کشاورزی حدود 5 میلیارد مطالبه دارند اما این وزارت پولشان را نمی‌دهد و این کشاورزان ناچار شده‌اند وام‌هایی با سود 21 و 28 درصد بگیرند؛ وام‌هایی که سودی حدود 600 میلیون تومان دارد.

مدیریت و ساماندهی این وضعیت با چه کسی است؟

وی با اشاره به شرایط کشاورزان، ادامه داد: آب و برق کشاورزان را قطع کرده‌اند مدیریت و ساماندهی این وضعیت با چه کسی است؟ من به نتیجه این رأی کاری ندارم اما چون در منطقه‌ای هستم که کشاورزانی زیادی مشکل و درد دارند این موضوعات را بیان می‌کنم.

سعیدی بابیان اینکه آقای وزیر درد کشاورزان را بشنوید، ادامه داد: وزیر محترم یک‌بار به میان کشاورزان می‌آمدید و می‌گفتید درکتان می‌کنم. کشاورزی که روزی زکات می‌داد امروزه زکات‌بگیر شده است من تا به امروز نتوانستم ریالی به کشاورزان پرداخت کنم اگر کمکی شده بهزیستی و کمیته امداد انجام داده‌اند وضعیت کشاورزان را باید ساماندهی شود.

ناظران کشاورزی جهاد کشاورزی شرایط حقوقی کمی دارند

وی اظهار داشت: باید به درد کشاورزان رسیدگی شود؛ ناظران کشاورزی جهاد کشاورزی در بدترین شرایط حقوقی مشغول به خدمت هستند هرسال 8 ماه نظارت دارند که درآمد این مدت‌زمان به میزان حقوق یک ماه کارمند معمولی نیز نیست، کل مدت نظارت تحت پوشش بیمه‌ای نمی‌باشند و با به جان خریدن خطرات محیطی و جاده‌ای مشغول بوده‌اند؛ با توجه به اینکه سوابق بسیاری از ناظران در مصوبه 90 به میزان 30 ماه کامل نبوده است از جذب بازمانده‌اند و هنوز بلاتکلیف‎‌اند چند سال است آقایان می‌گویند قوانین استخدامی برای شما نیست چرا هیچ وعده محکمی به ما داده نمی‌شود؟

افزایش نامتناسب قیمت نهاده‌های دامی

سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش نامتناسب قیمت نهاده‌ها و محصولات دامی یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است؛ وزارت خانه جهاد کشاورزی نمی‌توانست برنامه‌ریزی مناسبی برای توزیع شیر در مدارس داشته باشد؟ تا از این طریق بتوان از دامداران از دفاع کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اتخاذ سیاست نادرست و غیر کارشناسی برای حمایت مرزی از برنج، ساده‌لوحی در توقف طرح خرید تضمینی شیر خام, عدم توجه به نهادینه‌سازی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و الگوی کشت ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت جهاد کشاورزی، آسیب به بخش خصوصی با ارائه رانت به برخی از شرکت‌های اقماری این وزارتخانه، دست‌کاری‌های آماری در آمار تولید، صادرات آب مجازی و بحران آب، افزایش شدید قیمت محصولات غذایی، به‌کارگیری برخی سیاسیون به‌جای متخصصین در پست‌های مدیریتی ازجمله مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما هرساله به دلیل عدم ارائه الگوی کشت از طرف وزارتخانه به کشاورزان کشور در برخی موارد با مازاد تولید مواجه است؛ باغداران ما بهترین سیب را تولید می‌کنند اما از مکزیک آب سیب وارد می‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.