| کد خبر: 213812 |

◄ دومین جلسه «میز حمل و نقل و لجستیک صادراتی» برگزار شد

دومین جلسه «میز حمل و نقل و لجستیک صادراتی» روز گذشته در محل سازمان توسعه و تجارت ایران برگزار شد.

تین نیوز

دومین جلسه «میز حمل و نقل و لجستیک صادراتی» روز گذشته در محل سازمان توسعه و تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، این جلسه با حضور میرفتحعلی سید زنوزی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، حمیدزادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر کل دفتر توسعه تجارت ایران، معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران عضو انجمن مالکان کامیون‌دار، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مدیرعامل مجتمع صنعتی ماموت برگزار شد.

در این نشست، قمری مدیرکل دفتر توسعه تجارت ایران خلاصه‌ای از نخستین جلسه «میز حمل‌ونقل و لجستیک صادراتی» ارائه و عنوان کردند: یکی از موضوعاتی که در جلسه گذشته مطرح شده بود، تأمین کانتینر یخچال دار توسط شرکت ماموت بود که جلساتی هم در این خصوص با حضور انجمن حمل ونقل ایران، شرکت ماموت و سایر ارگان‌ها برگزار و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست قصد داریم که موضوع تأمین کانتینر یخچال‌دار برای صادرات از طریق تولید داخل یا واردات را نهایی کنیم، همچنین به بررسی موانع و مشکلات حمل ونقل صادراتی به کشور ترکیه بپردازیم.

در ادامه موسویان معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کردند: در حال حاضر 80% مرزها باز است فقط مرز کشور ترکمنستان است به‌طور کامل بازگشایی نشده است البته اخیراً گشایش کوچکی داشتیم که فقط 30 واگن توانست عبور کند اما همچنان انسداد مرزی ترکمنستان وجود دارد. خوشبختانه انسداد مرزی ترکیه، میر جاوه برطرف شده است.

یکی از موارد مهم حوزه حمل و نقل تجمع بیش از حد کامیون‌ها در برخی از مرزها ازجمله مرز میرجاوه است این موضوع نشان‌دهنده این است که ما متأسفانه برای پذیرش کامیون‌ها در فواصل 30 کیلومتری مرز سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی نداریم در حالی که چنین دستگاهی در ترکیه وجود دارد. راننده‌ای که 70 روز در مرز توقف دارد به دلیل عدم وجود توقفگاه‌های مناسب با مشکلاتی بسیاری روبه‌رو می‌شود. مسئله حمل‌ونقل فقط تأمین وسیله حمل نیست بلکه به زیرساخت مرزها هم باید رسیدگی شود. ما باید در مرزهای اصلی خود از جمله بازرگان، دوغارون، ماهیرود، شلمچه توقفگاه‌های مناسب با امکانات رفاهی ایجاد کنیم.

 بابایی رئیس سازمان صنعت و معدن استان آذربایجان غربی در رابطه با موضوعات مطرح شده بیان کردند: در موضوع حمل ونقل ما باید دو موضوع را مدنظر قرار دهیم، نخست تفاهمات فی مابین با طرف ترک و مورد بعدی زیرساخت‌ها و شرایطی که داریم. در حال حاضر ما در مرز بازرگان با محدودیت فضایی مواجه هستیم و بازرگان روزانه بیشتر از 700 تا 850 دستگاه کامیون را قبول نمی‌کند. مورد بعدی پایانه مرزی سرو است که طرف مقابل از نظر زیرساخت‌ها مشکلی ندارد اما ما با مشکلاتی مواجه هستیم. در مورد مدیریت پایانه‌های مرزی کشور که گمرک به عنوان مرزبان است، به دلیل کنترل‌های متعدد عملاً موجب کاهش و کندی تردد ناوگان می‌شوند.

دبیر انجمن ایران در رابطه با موضوعات مطرح شده، اظهار داشتند: در مرز بازرگان ما با صف طولانی ناوگان‌ها مواجه هستیم و در بررسی که انجام دادیم مشخص شد که مشکل اصلی مربوط به ایران نیست در طرف ترکیه پزشک طی چند دقیقه آزمایش‌ها مربوطه را انجام می‌دهد و سپس تشریفات گمرکی انجام می‌شود و گروه سومی به تازگی درآنجا راه‌اندازی شده به نام بررسی قاچاق کالا که ناوگان‌ها توسط این گروه موردبررسی قرار می‌گیرد و که این امر موجب به افزایش توقف می‌شود.

وی همچنین به مکاتبه‌ای که بین انجمن ایران با انجمن ترکیه صورت گرفته اشاره و اذعان داشتند: در این مکاتبه انجمن ترکیه تائید کرده است که این گروه سوم موجب افزایش توقف ناوگان‌ها شده است. ما نیاز داریم که محوطه مناسبی جهت ساماندهی خروج کامیون‌های خارجی و ایرانی ایجاد کنیم.

وی همچنین به بخشنامه اخیر گمرک بازرگان اشاره کرده و بیان کردند: مدیرکل گمرک بازرگان بخشنامه‌ای به کلیه گمرکات کشور ارسال کردند مبنی بر اینکه بدون هماهنگی با آن گمرک محموله‌ای ارسال نشود؛ که این مسئله موجب بروز مشکلات بسیاری شده است. چون برای ارسال محموله گمرکات اعلام می‌کنند که از گمرک بازرگان باید مجوز دریافت کنیم. ما به این بخشنامه معترض هستیم و کتباً به معاونت گمرک این مورد را اعلام کردیم چون این مسئله موجب می‌شود تعهدات صادرکننده به خریدار عملی نشود و تأخیر در حمل کالا به وجود آید. ما پیشنهاد دادیم با توجه به تراکم کامیون‌ها در مرز، مرز ساری سو را برای تردد ناوگان یخچالی در نظر بگیرید و ناوگان‌های خالی را از مرز پلدشت خارج شوند، همچنین مرز بازرگان و سرو را برای ناوگان‌های صادراتی و وارداتی خودمان مورداستفاده قرار دهیم.

متأسفانه در طرف ایران مشکل زیرساخت وجود دارد. در مورد مرز رازی ما کانتینر یخچالی که مناسب حمل با قطار باشد ه نداریم، واگن یخچالی هم نداریم. ما باید برای جلوگیری از ایجاد ترافیک، مسیرها را باید تفکیک کنیم.

نماینده گمرک در خصوص مسائل مطرح شده، بیان کردند: با توجه به مسئله کرونا که موجب کاهش تردد کامیون‌ها در مرزها شده است، بیشتر کالاهای صادراتی از طریق مرز رازی ارسال شد که در این مرز متأسفانه محوطه تخلیه و بارگیری کامیون‌ها وجود ندارد.

در ادامه حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کردند: ما در حال حاضر باید ترانزیت کشور را تقویت کنیم در سال 98 هم نسبت به سال 97 عملکرد ترانزیت کاهش داشته است که البته دلایل منطقی داشته اما امروز در شورای عالی صادرات تصویب شد که وزارت راه و شهرسازی طی مدت یک ماه طرحی را برای توسعه و تقویت ترانزیت کشور ارائه دهد. همه ما به دنبال تقویت ترانزیت هستیم.

در ادامه نشست مدیرعامل مجتمع صنعتی ماموت در خصوص تأمین کانتیتر یخچال دار توضیحاتی را ارائه و عنوان کردند: در حال حاضر ظرفیت تولید کانتینر یخچال دار را داریم و طی مدت یک الی دو ماه به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

دبیر انجمن ایران ملاک خرید کانتینر از شرکت ماموت را منوط به کیفیت مطابق استانداردهای خارج، قیمت متناسب و مدت‌زمان معقول تحویل دانست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت صراحتاً اعلام کردند که در حال حاضر امکان تخصیص ارز برای واردات کانتینر وجود ندارد چون دستگاه‌های مختلف در این امر تصمیم گیرنده هستند.

در پایان جلسه مقرر شد که مجدداً جلسه‌ای با حضور انجمن حمل ونقل بین‌المللی ایران، اتاق تعاون ایران، اتاق بازرگانی ایران و شرکت ماموت تشکیل شود و این موضوع تا حصول نتیجه موردبررسی قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.