| کد خبر ۳۰۷۷۱۶
کپی شد

کمبود اعتبارات؛ درد مزمن پروژه‌ های نیمه‌ تمام فارس/ نماینده شیراز: پروژه‌ های عمرانی با بودجه فعلی به سرانجام نمی‌ رسند

استان فارس به عنوان یکی از قطب های عمرانی کشور با انبوهی از طرح های نیمه تمام و پروژه های زمان بر روبه روست؛ پروژه هایی که سال هاست در فهرست بودجه ظاهر می شوند، اما کمتر به خط پایان می رسند.

کمبود اعتبارات؛ درد مزمن پروژه‌ های نیمه‌ تمام فارس/ نماینده شیراز: پروژه‌ های عمرانی با بودجه فعلی به سرانجام نمی‌ رسند
تین نیوز |

استان فارس به عنوان یکی از قطب های عمرانی کشور با انبوهی از طرح های نیمه تمام و پروژه های زمان بر روبه روست؛ پروژه هایی که سال هاست در فهرست بودجه ظاهر می شوند، اما کمتر به خط پایان می رسند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، در سال های اخیر، چالش تأمین مالی پروژه های عمرانی به یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت توسعه در استان فارس و دیگر نقاط کشور تبدیل شده است.

طرح هایی که قرار بود موتور محرک رشد منطقه ای باشند، اکنون در ایستگاه کمبود بودجه متوقف مانده اند و کندی پیشرفت آن ها نه تنها چهره شهرها را تحت تأثیر قرار داده، بلکه اعتماد سرمایه گذاران و بخش خصوصی را نیز دچار تردید کرده است.

از خطوط ریلی و آزادراه ها گرفته تا بیمارستان ها و پروژه های انتقال آب، همگی در مسیر اجرای خود با مانع مشترکی روبه رو هستند«نارسایی در منابع مالی و نبود مدل های کارآمد جذب سرمایه».

نمایندگان مجلس و مدیران استانی تأکید دارند که ادامه این روند بدون بازنگری جدی در الگوهای سرمایه گذاری ممکن نیست؛ آن ها راه برون رفت را در فعال سازی ظرفیت های بخش خصوصی، بهره گیری از بازار سرمایه، و تعریف بسته های مشارکتی جدید می دانند تا پروژه های بزرگ از بن بست خارج شوند.

کندی اجرای پروژه های عمرانی فارس به دلیل کمبود اعتبارات

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت پروژه های عمرانی استان فارس، گفت: بسیاری از طرح های مهم از جمله خطوط ریلی، آزادراه ها، بیمارستان ها و پروژه های انتقال آب به دلیل محدودیت منابع مالی با کندی پیش می روند و نیازمند رویکردهای نو در تأمین اعتبار و جلب مشارکت سرمایه گذاران هستند.

جعفر قادری  با بیان اینکه در استان فارس پروژه های متعددی در دست اجراست اما تزریق اعتبار به گونه ای نیست که موجب افزایش سرعت پیشرفت شود، تصریح کرد: خط ریلی شیراز در ۱۲ قطعه تعریف شده که در حال کار است، اما نحوه تامین مالی آن موجب شده تا سرعت اجرای پروژه پایین باشد.

وی ادامه داد: در بخش آزادراه ها نیز قطعه ٧ بخش عمده ای از کار را پیش برده اما قطعه ٨ همچنان بلاتکلیف مانده است. اختلافاتی میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پیمانکار وجود دارد و تلاش می شود سرمایه گذاران جدیدی با درصد مشارکت بالا تر وارد این پروژه شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: آزادراه یادشده پیش تر با نرخ مشارکت مشخصی در دولت مصوب شده و اگر قرار باشد به مراحل تصویب مجدد بازگردد، این روند زمان بر خواهد بود.

قادری با اشاره به اینکه پروژه های راه سازی استان نیز تعطیل نیست اما پیشرفت آن ها کند است؛ گفت: جاده شیراز – بوشهر و محورهای منتهی به کرمان از جمله مسیرهایی هستند که بیش از ١٠ سال از اجرای آن ها می گذرد اما به دلیل اعتبارات اندک، سرعت مناسبی ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: فاز خارجی ترمینال فرودگاه شیراز به تصویب شورای اقتصاد رسیده و قرار است از محل منابع داخلی شرکت فرودگاه ها تأمین اعتبار شود.

قادری خاطرنشان کرد: آیین نامه مشارکت عمومی و خصوصی در دولت تصویب شده و باید هرچه سریع تر ابلاغ شود تا مبنای عمل دستگاه ها قرار گیرد.

قرارداد  پروژه کمربندی شمال شرق شیراز  به زودی امضا می شود

وی از پیگیری پروژه خط ریلی بوشهر – عسلویه نیز خبر داد و گفت: جلساتی برای آغاز این طرح با مشارکت بخش خصوصی برگزار شده است. در حوزه حمل ونقل شهری نیز در تلاش هستیم مجوز ماده ۲۳ رینگ دوم جنوبی کمربندی شیراز و مجوز ماده ۱۰۰ مسیر شیراز به سمت خرابه اخذ شود. پروژه کمربندی شمال شرق شیراز نیز با رقم  ٤.٤ دهم همت به تصویب دولت رسیده و قرارداد آن به زودی امضا می شود.

محمود رضایی کوچی  اظهار کرد: پروژه هایی که از سال ۱۴۰۰ به بعد در استان آغاز شده یا از گذشته باقی مانده اند، یا پیشرفت فیزیکی نداشته اند یا به سرانجام نرسیده اند.

به گفته وی، در مجموع برای اتمام طرح های نیمه تمام کشور حدود 1400 همت اعتبار نیاز است که این رقم معادل چند سال بودجه عمرانی کشور است.

وی افزود: استان فارس حدود ۵ درصد از کل پروژه های نیمه تمام کشور را در اختیار دارد و این پروژه ها از طرح های کوچک در روستا ها تا پروژه های بزرگ ملی نظیر آزادراه ها و خطوط ریلی را شامل می شود.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه پروژه های بزرگ به طور طبیعی زمان بر هستند و نیاز به منابع مالی سنگین دارند، به همین دلیل تکمیل آن ها چند سال طول می کشد، یادآور شد: طرح هایی مانند آزادراه شیراز-بوشهر و شیراز-اهواز از جمله پروژه هایی هستند که زمان اجرای طولانی دارند و روند اتمام آنها طبیعی است.

معاون استاندار فارس گفت: در بودجه های سالیانه، اولویت با پروژه های کوچک و قابل اتمام است تا زودتر به بهره برداری برسند و در کنار آن برای برخی پروژه ها نیز واگذاری به بخش خصوصی یا مشارکت عمومی-خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برای هر پروژه، سناریوی مشخصی وجود دارد که یا باید تکمیل شود یا واگذار گردد، بر اساس منابع مالی موجود و ظرفیت های قانونی که در بودجه برای مشارکت در نظر گرفته شده است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت آزادراه شیراز-بوشهر نیز گفت: بخشی از این پروژه تکمیل شده و ادامه مسیر به سمت بوشهر در دست پیگیری است؛ تأمین مالی این پروژه از طریق روش های متنوع غیربودجه ای در حال پیگیری است و در صورت موافقت هیئت دولت، اجرای ادامه مسیر از طریق مشارکت بخش غیردولتی انجام خواهد شد.

رضایی کوچی گفت: پروژه آزادراه شیراز-بوشهر به اعتبار بسیار بالایی نیاز دارد و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که اجرای آن صرفاً با منابع بودجه ای ممکن نیست و استفاده از روش های مشارکتی الزامی است.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.