پروژه ای ۱۰ ساله بال می گشاید؛ تکمیل ترمینال بین المللی شیراز، تحولی در گردشگری جنوب ایران
تصویب اعتبار ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز، گامی بلند در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری و اقتصادی جنوب کشور محسوب می شود؛ این پروژه که یک دهه در انتظار تامین مالی بود، با مصوبه شورای اقتصاد، مسیر بهره برداری را طی می کند.

تصویب اعتبار ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز، گامی بلند در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری و اقتصادی جنوب کشور محسوب می شود؛ این پروژه که یک دهه در انتظار تامین مالی بود، با مصوبه شورای اقتصاد، مسیر بهره برداری را طی می کند.
طلسم ترمینال خارجی فرودگاه شیراز شکست
صنعت گردشگری به عنوان موتور محرکه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان فارس با دارا بودن میراث فرهنگی بی نظیر و جاذبه های تاریخی متعدد، از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگران داخلی و بین المللی برخوردار است؛ توسعه این صنعت نیازمند زیرساخت های مناسب و کارآمد است.
فرودگاه های بین المللی به عنوان دروازه های اصلی ورود گردشگران، نقش حیاتی در توسعه این صنعت ایفا می کنند؛ فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به عنوان قطب اصلی حمل و نقل هوایی در جنوب ایران، نیازمند توسعه و به روزرسانی ظرفیت های خود برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد است.
سند توسعه پایدار گردشگری استان فارس به تازگی با هدف ساماندهی و تسریع در رشد این صنعت رونمایی شده است؛ یکی از محورهای اصلی این سند، توجه به زیرساخت های حمل و نقل و به ویژه توسعه فرودگاه شیراز عنوان شده است.
تکمیل ترمینال پروازهای خارجی این فرودگاه،حلقه مفقوده این زنجیره به شمار می رود.
گشایش گره ای کور پس از یک دهه
گام بلندی برای تحقق سند توسعه پایدار گردشگری فارس و گشودن یک گره کور ۱۰ ساله برداشته شد؛ ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز اختصاص یافت.
این تصمیم مهم شورای اقتصاد، دسترسی بین المللی به جنوب کشور و سواحل خلیج فارس را تسهیل می کند.
هنوز چند روز از تصویب سند راهبردی توسعه پایدار گردشگری فارس و اعلام طرح توسعه ترمینال بین المللی فرودگاه شهید آیت الله دستغیب توسط استاندار فارس به عنوان یکی از الزامات مهم تحقق این سند نگذشته بود که شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور، اختصاص این مبلغ به پروژه را تصویب کرد.
حسینعلی امیری در مراسم رونمایی از سند توسعه پایدار گردشگری استان، ترمینال پروازهای خارجی را یکی از الزامات مهم در مسیر اجرایی کردن این سند توصیف کرده بود.
حالا با رایزنی ها و برنامه ریزی های مدیریت ارشد استان،گام بلندی در تحقق این موضوع برداشته شده و اعتبار آن در شورای اقتصاد به تصویب رسید تا بار دیگر در دولت چهاردهم گره کور دیگری در حوزه تکمیل زیرساخت های کلان فارس گشوده شود.
معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای اقتصاد که به چهار طرح بزرگ ملی اختصاص داشت، با اشاره به اهمیت توسعه و پیشرفت سواحل جنوبی خلیج فارس به ویژه منطقه مکران، بر ضرورت تکمیل ترمینال بین المللی فرودگاه شهید دستغیب شیراز برای تسهیل دسترسی های بین المللی و داخلی به مناطق جنوبی کشور تأکید کرد.
به گفته محمدرضا عارف، طرح تکمیل ترمینال بین المللی فرودگاه شهید دستغیب شیراز با سرمایه گذاری ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی از محل منابع داخلی شرکت مادرتخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ظرف ۲ سال آینده مصوب شد.
وی در پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۴ که وزرای راه و شهرسازی،نفت، نیرو و جهاد کشاورزی، دبیر هیات دولت، سخنگوی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان دستگاه های مرتبط حضور داشتند، بررسی و تصویب چهار طرح مهم ملی عمرانی و توسعه ای را تنها در یک جلسه شورای اقتصاد، نشانگر وفاق، انسجام، هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه ها و وزارتخانه های دولت وفاق ملی برشمرد.
از باطل شدن مناقصه تا تصویب نهایی
مدیرکل فرودگاه های فارس با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در این زمینه گفت: برای آغاز عملیات اجرایی تکمیل ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی شیراز، مقدمات مناقصه از سال ۱۴۰۲ انجام شد و در سال ۱۴۰۳ ادامه یافت.
فخرالدین کشاورز افزود: در تیرماه ۱۴۰۳ و در جلسه نهایی کمیسیون مناقصات که قرار بود برنده اعلام شود، به دلیل نداشتن مجوز شورای اقتصاد، مناقصه باطل شد. وی ادامه داد: از مرداد همان سال، فرایند اخذ مجوز شورای اقتصاد برای جلوگیری از تکرار این مشکل آغاز شد.
او اظهار کرد: در این مسیر چندین جلسه با سازمان برنامه و بودجه کشور، به ویژه کمیسیون ماده ۲۳ برگزار شد و فرایند درخواست مجوز و جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارسال به شورای اقتصاد انجام گرفت.
مدیرکل فرودگاه های فارس افزود: برای تایید ضرورت اجرای پروژه، اعضای مجمع عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به استان فارس دعوت شدند و ضمن بازدید از ظرفیت های فرودگاهی استان، از پروژه ترمینال خارجی فرودگاه شیراز که حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد دیدن کردند.
کشاورز افزود: در جریان این بازدیدها و با آشنایی اعضا از اهمیت صنعت فرودگاهی فارس، اجرای پروژه در مصوبات مجمع عمومی شرکت به تصویب رسید.
او ادامه داد: در مرحله بعد، اسناد مربوط به توجیه فنی و اقتصادی پروژه را تهیه کردیم و مدل های مالی مختلفی بر اساس آمار پروازها، نرخ رشد ترافیک و تعداد مسافران طراحی شد.
وی با اشاره به ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه گفت: طبق این ماده، دولت موظف است از هر مسافر پرواز بین المللی ۱۰ یورو برای توسعه زیرساخت های فرودگاهی دریافت کند؛ این موضوع نیز در مدل های مالی ما لحاظ و در قالب سند توجیه اقتصادی پروژه تدوین شد.
مدیرکل فرودگاه های فارس گفت: همزمان با تأکید استاندار فارس مبنی بر اینکه سریع ترین مسیر توسعه استان، رونق گردشگری است، سندی درباره اهمیت فارس در حوزه گردشگری و نقش فرودگاه شیراز به عنوان دروازه جنوب کشور تهیه کردیم تا ضرورت این طرح از منظر گردشگری و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.
کشاورز افزود: تمامی مصوبات مجمع عمومی، اسناد فنی و اقتصادی و فرم های کارشناسی تکمیل و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و از پروژه در آن سازمان دفاع شد.
وی ادامه داد: پیش از طرح موضوع در شورای اقتصاد، تاییدیه پیش کمیسیون را دریافت کردیم و در نهایت، در جلسه روز دوشنبه ۱۴ مهرماه شورای اقتصاد به ریاست دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی مصوبه تخصیص اعتبار و اجرای پروژه صادر شد.
او اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، دولت اجازه هزینه کرد ۲۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای این پروژه را صادر کرد که این مصوبه دو سال اعتبار دارد و ما باید در این مدت عملیات اجرایی را آغاز و پروژه را تکمیل کنیم.
ظرفیت چهار برابری برای پروازهای بین المللی
مدیرکل فرودگاه های فارس گفت: هم اکنون مشاور پروژه در حال به روزرسانی اسناد و طی مراحل اخذ تاییدیه مناقصه است و به محض تایید دبیرخانه فنی سازمان برنامه و بودجه، اسناد مناقصه در سامانه معاملات دولت بارگذاری و فرایند انتخاب پیمانکار آغاز می شود.
او ادامه داد: در مناقصه سال گذشته، ۱۰ شرکت به مرحله نهایی ارزیابی رسیدند و پیش بینی می کنیم همان شرکت ها برای این پروژه اعلام آمادگی کنند.
وی در خصوص جزئیات پروژه گفت: این طرح شامل چهار زیرمجموعه پارکینگ سمت سطوح پروازی و پل های هوایی، ساختمان ترمینال، پارکینگ زمینی برای خودروهای مسافران و مراجعان و ساختمان های اتاق برق، نیروگاه و تاسیسات است و این چهار بخش در مجموع پروژه ترمینال پروازهای خارجی را تشکیل می دهند.
مدیرکل فرودگاه های فارس گفت: هرچند با تخصیص این اعتبار پروژه به بهره برداری نزدیک می شود، اما برخی تجهیزات اختصاصی مانند سیستم های کمک بازرسی و سامانه های آی تی باید پس از پایان عملیات اجرایی توسط شرکت فرودگاه ها خریداری و نصب شود.
کشاورز افزود: از زمان تحویل کارگاه به پیمانکار، مدت اجرای پروژه ۳۰ ماه پیش بینی شده و با تکمیل پروژه، ظرفیت پذیرش پروازهای بین المللی در فرودگاه شیراز چهار برابر خواهد شد.
او ادامه داد: ترمینال جدید از فناوری پل های هوایی و تلسکوپی بهره مند است که امکان پهلوگیری هواپیماهای بدنه بزرگ را فراهم می کند و این امر به شرکت های هواپیمایی اجازه می دهد از ناوگان با ظرفیت بالاتر استفاده کرده و تعداد مسافران هر پرواز را افزایش دهند؛ اتفاقی که زمینه ساز توسعه گردشگری، افزایش پروازهای بین المللی و رشد اقتصادی استان خواهد بود.
سرمایه گذاری استراتژیک برای آینده جنوب ایران
تکمیل ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز، سرمایه گذاری استراتژیک برای آینده اقتصادی و گردشگری جنوب ایران محسوب می شود.
این پروژه با افزایش چهار برابری ظرفیت پذیرش پروازهای بین المللی،مسیر را برای ورود انبوه گردشگران به استان فارس و سایر مناطق جنوبی کشور هموار می کند.
علاوه بر این، پیوند مستقیم این پروژه با سند توسعه پایدار گردشگری فارس، نشان دهنده نگاه یکپارچه و برنامه ریزی شده مسئولان استانی و ملی برای توسعه این صنعت است.
حل مشکل تامین مالی این پروژه ۱۰ ساله، ثابت می کند که اراده سیاسی قوی ای برای رفع موانع زیرساختی در دولت فعلی وجود دارد.
در نهایت، بهره برداری از این ترمینال طی سه سال آینده، می تواند تحول عظیمی در چهره گردشگری ایران ایجاد کند.
استان فارس با پتانسیل های بی نظیر خود، به کانون اصلی جذب گردشگران خارجی تبدیل خواهد شد و آثار مثبت این رونق، در سایر بخش های اقتصادی و اشتغالزایی استان و منطقه نیز کاملا مشهود خواهد بود.
این پروژه نمادی از حرکت به سوی توسعه پایدار و استفاده از تمامی ظرفیت های ملی است.