| کد خبر: 233296 |

◄ احداث ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید نیاز است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: طول بزرگراه‌های کشور در دولت تدبیر و امید ۱.۶ برابر شد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: طول بزرگراه‌های کشور در دولت تدبیر و امید ۱.۶ برابر شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مراسم افتتاح سراسری طرح‌های جاده‌ای و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی که با حضور حسن روحانی، رییس جمهور و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی انجام شد، با اشاره به اینکه امروز در ۱۷ استان مراسم افتتاحیه بزرگراه در حال انجام است، گفت:  در حال حاضر کارآمدترین و موثرترین شبکه حمل‌و‌نقل کشور، شبکه جاده‌ای است و حدود ۹۰ درصد از جابجایی بار و مسافر کشور در این شبکه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: علی رغم ضرورتی که برای انتقال جابه‌جایی بار و مسافر از مد جاده‌ای به مد حمل‌و‌نقل ریلی وجود دارد،  اما در حال حاضر با توجه به میزان استفاده از جاده‌ها، نگهداشت، توسعه و ایمنی شبکه گسترده بزرگراهی و جاده‌ای کشور یک ضرورت است.

خادمی با اشاره به گستردگی شبکه حمل‌ونقل زمینی در کشور گفت: در حال حاضر در این شبکه گسترده حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده  وجود دارد که حدود ۳۵ هزار کیلومتر از آن شریانی است و ۲۵ هزار کیلومتر از این ۳۵ هزار کیلومتر ترانزیتی است. ۷۵ درصد از جابجایی بار کشور در این مسیرها انجام می‌شود. اولویت ما این است که این ۳۵ هزار کیلومتر را از طریق احداث باند دوم به بزرگراه یا آزادراه تبدیل کنیم.

وی افزود: طول شبکه بزرگراهی کشور هم اکنون نزدیک به حدود ۲۰ هزار کیلومتر است و ۶ هزار کیلومتر بزرگ راه نیز  در حال احداث قرار دارد. با احتساب ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه موجود در کشور، نیاز است حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر بزرگراه احداث شود. با راندمان فعلی که احداث حدود ۷۵۰ تا هزار کیلومتر بزرگراه در سال است، ۱۲ تا ۱۳ سال طول می کشد که شبکه شریانی کشور  به بزرگراه تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال ۹۲ تا کنون طول شبکه بزرگراهی از ۱۲ هزار و ۵۰۰  کیلومتربه حدود ۲۰ هزار کیلومتر رسیده است که رشد حدود ۱.۶ برابری را نمایان می‌کند و نشان از توجه به توسعه این شبکه در دولت دارد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور خطاب به روحانی گفت: امروز با دستور جنابعالی در این مراسم از ۳۲۱ کیلومتر مسیر بزرگراه در قالب ۲۶ پروژه در ۱۷ استان با ارزش به روز شده  ۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود  که بیشترین طول افتتاح در استان و سیستان و بلوچستان با طول ۴۳ کیلومتر قرار دارد.

وی ادامه داد: استان‌هایی که امروز در آن‌ها بزرگراه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد شامل آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان گیلان. لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد می‌شود.

گفتنی است که خادمی در این مراسم در استان مرکزی و در بزرگراه غربی شهر صنعتی ساوه که در مسیر کریدور مرکزی شمال به جنوب کشور قرار دارد، مستقر بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.