| کد خبر: 216545 |

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

◄ چرا هنوز ریل به جاده می‌بازد؟

در حال حاضر به نظر می آید که تمرکز بخش ریلی بر حل مشکلات خود با کمک بخش خصوصی قرار گرفته است تا بتوانیم از ظرفیت های بالقوه این صنعت به نفع رشد اقتصاد کشور بهره ببریم.

تین نیوز

در جهان امروز، ترانزیت کالا یکی از زنجیره‌های مهم در بخش بازرگانی خارجی محسوب می‌شود. ترانزیت، با ایفای نقش رابط میان تولید و بازار مصرف، به مثابه پلی است که بخش‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن، به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی از کشورها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش ترانزیت باعث افزایش صادرات و به تبع آن به رشد اقتصادی منجر می‌گردد. بر این اساس، رشد ترانزیت در کشور ما بخصوص در حوزه ریلی تاثیر معنی‌داری در بلندمدت بر صادرات کالا (غیرنفتی) گذاشته است.

دلیل این امر هم این است که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از مزیت بالقوه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که از مجموع سه کریدور بزرگ ترانزیتی جهان، دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از خاک ایران عبور می‌کند. اما با توجه به اینکه از ظرفیت‌های ترانزیت ایران بطور کامل استفاده نشده و ایران پتانسیل ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا را دارد، فعال کردن کریدورهای مزبور و استفاده کامل از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور می‌تواند ضمن کسب درآمدهای ارزی موجب ایجاد اشتغال و توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور شود.

یک استاد حمل ونقل در دانشگاه تهران، در اینباره معتقد است که رشد ترانزیت بر اساس مدهای به صرفه تر حمل ونقل، موزون نیست و هنوز کفه صنعت حمل ونقل به سمت بخش جاده ای سنگینی می کند.

شهاب الدین کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه تحریم های مداوم آمریکا باعث شده است که مبادلات بانکی به سختی انجام گیرد و دور زدن تحریم ها فرآیند ترانزیت ریلی و توسعه و اعتلای آن را طولانی کرده، ادامه داد: ضمن اینکه در داخل هم مشکلاتی نظیر منطقی نبودن تعرفه های ریلی (در گذشته بیشتر)، طولانی بودن فرآیندهای گمرکی و توقف زمانبر واگن ها در مسیر و ایستگاه ها نیز وجود داشته است.

کرمانشاهی تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می آید که تمرکز بخش ریلی بر حل مشکلات خود با کمک بخش خصوصی قرار گرفته و امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانیم از ظرفیت های بالقوه این صنعت به نفع رشد اقتصاد کشور بهره ببریم.

بیشتر بخوانید:

ترانزیت ریلی کالا بین هند و روسیه از طریق ایران

تضعیف ترانزیت گام برداشتن در مسیرتقویت کشورهای رقیب ایران

این در حالی است که به دلیل بسته بودن مرزها ناشی از شیوع ویروس کرونا ترانزیت ریلی در چهار ماه امسال ۵۰درصد و صادرات ۴۰درصد کاهش یافته اما در واردات و تامین کالاهای اساسی با رشد قابل توجهی مواجه بودیم.

رشد حمل ونقل ریلی قطعا وابسته نوع تعامل با جهان و کشورهای همسایه نیز هست اما اتفاقاتی که در چند سال اخیر  به لحاظ تکنولوژیکی افتاده، به توسعه مناسب شبکه ریلی در مسیرهای ترانزیتی و مبادی مرزی و پس‌کرانه‌های بنادر تجاری، یکپارچگی خطوط ریلی کشور با کشورهای همسایه، حذف قوانین دست و پاگیر، پرهیز از موازی کاری به نفع توسعه صنایع، کوتاه کردن زمان تعویض بوژی‌ها و زمان تعمیر کشتی در حمل ونقل ترکیبی (بنادر و ریل) انجامیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.