| کد خبر: 258183 |

◄ ارزان ترین خط آهن سودآور جهان را کجای ایران می توان ساخت؟

اخیرا شاهد امضای احداث راه آهن رشت آستارا با مشارکت ایران و روسیه بودیم و این درحالیست که توجیه اقتصادی این خط آهن مورد انتقادات فراوان است اما در مقابل برخی کارشناسان معتقدند ارزان ترین و سودآور ترین خط آهن جهان را می توان در ایران احداث کرد.

تین نیوز

اخیرا شاهد امضای احداث راه‌ آهن رشت آستارا با مشارکت ایران و روسیه بودیم و این درحالیست که توجیه اقتصادی این خط آهن مورد انتقادات فراوان است اما در مقابل برخی کارشناسان معتقدند ارزان ترین و سودآور ترین خط آهن جهان را می توان در ایران احداث کرد.  

هزینه های احداث راه آهن رشت آستارا یکی از مواردی است که انتقادات کارشناسان را برانگیخته است. بر اساس برآوردها و اطلاعات منتشر شده، احداث این خط آهن حداکثر 1 میلیارد و 600 میلیون یورو هزینه خواهد داشت و برخی کارشناسان بر این باورند که این هزینه برای خط آهنی که از سرزمین های پرمناقشه عبور می کند توجیهی ندارد.

از سوی دیگر یک استاد اقتصاد دانشگاه معتقد است ارزان ترین و سودآورترین مسیر راه آهن جهان در ایران قابلیت ساخت و بهره برداری را دارد اما به احداث این خط آهن بی توجهی شده است.

دکتر علی سعدوندی در این باره توضیح می دهد: خط آهنی که چابهار را به سرخس متصل کند به دلیل آن که بیشتر مسیر آن از زمین های مسطح و هموار می گذرد ارزان ترین خط آهن جهان است و این مسیر سود فراوانی نیز نصیب ایران می کند چرا که بندر اقیانوسی ایران را به آسیای میانه متصل می کند.

این استاد اقتصادی انتقادات خود را متوجه سیاست گذاران کشور می کند که نسبت به ظرفیت های این بندر غفلت داشته اند و می افزاید: چرا کسی در کشور این دغدغه را ندارد که کشور ما یک بندر اقیانوسی ندارد؟ وی تصریح کرد: بارها متذکر شدم که راه آهن چابهار سرخس پرسودترین و ارزان ترین راه آهن دنیاست اما این خط ریلی جزو اولویت ها نبود و سرانجام هم با برخی اعمال فشارها کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

کارشناسان حوزه حمل و نقل و خصوصا متخصصان حمل و نقل ریلی باید درباره اظهارات این اقتصاددان نقطه نظرات خود را ارائه دهند که آیا عقیده وی درباره ارزان ترین و سودآورترین راه آهن جهان صحیح است و با معیارهای کارشناسی همخوانی دارد یا خیر؟

دکتر سعدوندی در بخش دیگری از سخنان خود نیز  سیاست های توسعه ای دولت حسن روحانی در حوزه ریلی را مورد انتقاد قرار داده و تصریح می کند: هر راه آهنی که در دولت قبل ساخته شد جزو اولویت های توسعه کشور نبوده است؟ می دانستید تا رشت راه آهن کشیدیم ولی ادامه آن را تا آستارا نکشیدیم، تا کرمانشاه راه آهن کشیدیم و امتداد آن را تا خانقین نکشیدم، می دانستید تا شلمچه راه آهن کشیدیم ولی تا بصره آن را ادامه ندادیم.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.