| کد خبر: 258052 |

◄ پرسودترین راه آهن جهان که می توانستیم در ایران بسازیم

یک تحلیل گر اقتصادی با انتقاد از بی توجهی سیاست گذاران به حمل و نقل ریلی اظهار کرد: می توانستیم پر سودترین و ارزان ترین راه آهن‌ های جهان را در ایران بسازیم اما احداث این خط آهن برای ما اولویت نداشت.

تین نیوز

یک تحلیل گر اقتصادی با انتقاد از بی توجهی سیاست گذاران به حمل و نقل ریلی اظهار کرد: می توانستیم پر سودترین و ارزان ترین راه آهن‌ های جهان را در ایران بسازیم ولی احداث این خط آهن برای ما اولویت نداشت.

انتقادات فراوانی به سیاست های توسعه ای کشور در حوزه حمل و نقل وارد می شود که برخی از آنها قابل تامل است. یکی از جدیدترین نقدهای وارده به این بخش را دکتر علی سعدوندی اقتصاددان بیان کرده است.

خبر مهم روز را بخوانید؛

60 درصد زیرسازی راه آهن سریع السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد انجام شده است/ علیات روسازی توسط چینی ها انجام می شود

وی با اشاره با سابقه تمدن ایران بیان کرد: کشوری با سابقه 5 هزار سال تمدن از عقب مانده ترین کشورها در حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی است. مشخص نیست چرا ما ارزی که داریم را صرف احداث راه آهن نمی کنیم.

سعدوندی با بیان این که قطارهای پرسرعت کیفیت زندگی را به شدت بالا می برد، افزود: کشورهایی که راه آهن پرسرعت دارند در بسیاری از مسیرها دیگر نیاز به سفر هوایی ندارند و با توجه به این که ما تحریم هستیم و صنعت هوانوردی ما تحت تحریم نمی تواند توسعه لازم را داشته باشد قطارهای پرسرعت بسیار برای ما گره گشا خواهد بود.

برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

این اقتصاددان با بیان این که ما هنوز یک بندر اقیانوسی نداریم، افزود: چرا کسی در کشور این دغدغه را ندارد که کشور ما یک بندر اقیانوسی ندارد؟ وی تصریح کرد: بارها متذکر شدم که راه آهن چابهار سرخس پرسودترین و ارزان ترین راه آهن دنیاست اما این خط ریلی جزو اولویت ها نبود و سرانجام هم با برخی اعمال فشارها کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

سعدوندی با انتقاد از سیاست های توسعه ای دولت قبل در حوزه ریلی بیان کرد: می دانستید هر راه آهنی که در دولت قبل ساخته شد جزو اولویت های توسعه کشور نبوده است؟ می دانستید تا رشت راه آهن کشیدیم ولی ادامه آن را تا آستارا نکشیدیم، تا کرمانشاه راه آهن کشیدیم و امتداد آن را تا خانقین نکشیدم، می دانستید تا شلمچه راه آهن کشیدیم ولی تا بصره آن را ادامه ندادیم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    وقتی آدمهای بی عرضه وبی لیاقت درراس بعضی امورگماشته میشوندنتیجه اش میشوداین

  • ناشناس 1 1

    با سلام . هنوز راه آهن اردبیل . انزلی . سنندج . چابهار افتتاح نگردیده است و بنظر می رسد تا پایان دولت هم افتتاح نگردد . مدیران فعلی فقط شعار می دهند . و چند می بینند کاری نمی توانند بکند مشکلات را به گردن دولت روحانی می اندازند

  • محمد 0 0

    در زمان گذشته روستای ما خیلی رونق داشت اما نمی دانم چرا همه می خواهند بروند نمی دانم این مردم دچار چه بیماری شده آند واین فکر و اندیشه باعث ویرانی روستای ما شده روستای ما بهترین روستا از هر نظر. در کل دنیا بود. متاسفانه

    • ناشناس 0 0

      مردم تغییری نکرده‌اند! اهداف مسئولین تغیر ناپذیر شده است! تا وقتی که نمایندگان مجلس، جهت اضافه کردن حقوق خود و تصویب ماده و تبصره برای دریافت حق‌های گوناگون برای خودشان هستند! و مهم بودن مردم فقط جهت دریافت رای است. هر روزمان بدتر از روز قبل است! به یاد ندارم،! که یک روز بگذرد! و نگویم دیروز بهتر بود. دیروز ارزانتر بود

  • ناشناس 0 0

    خوب بقیه مسیرها را شما تقبل کنید.

  • ناشناس 1 1

    کشور پهناور ما بخاطر بی لیاقتی و ضعف قاجار و پهلوی , حداقل 150 سال در زیرساخت عقب افتادگی دارد جوری که بعد از انقلاب این همه کار شده هنوز یکسری زیرساخت های اولیه مثل راه به یکسری مناطق کشور نرسیده مثلا سمت ایذه و اندیکا هنوز مناطقی داریم که مردم با گرگر و قله پیمایی به منطقشون وارد یا خارج می شن و البته بعد از انقلاب هم همه مدل دشمنی با ما شده ما لحظه ایی راحت نبودیم و ما یک جنگ بزرگ را هم پشت سر گذاشتیم امروز کشور ما مثل یک خانواده می ماند که ماهی 100 میلیون تومان هم درآمد دارد اما مخارجش خیلی بیشتر از این حرف هاست ریل قطعا مهم است اما از ریل مهم تر هم داریم مثلا بخش آب که این آب نباشد یک کشور از بیخ و بن بهم می ریزد و طرح های تصفیه فاضلاب که هم به بحث بهداشت گره می خورد هم به همان بحث تامین آب غیرشرب اما بهداشتی که این موارد خیلی به بحث های امنیت اجتماعی و کسب رضایت مردمی گره می خوره به عنوان مثال وقتی حکومت می بیند که در اهواز , فاضلاب انسانی تو آشپزخانه مردم می زنه جلوی خانه مردم , دریاچه فاضلاب انسانی شکل گرفته و حتی کودکان در این جوی های فاضلاب می افتن و جان می دن و این چیزها مردم را اذیت می کند طبیعتا بودجه را به این سمت هدایت می کنند یا مثلا سمت جنوب کرمان به شدت مشکل کسری آب شرب وجود دارد باز الویت می شود ساخت سدهایی مثل نسا و جیرفت و ... تا آب بم , جیرفت , عنبرآباد و ... تامین شود وقتی خراسان شمالی مشکل کسری آب شرب دارد بودجه سنگینی به آن منطقه می رود تا چاه هایی زده شود که آبی که برای ماست در کشور خودمان بماند و مردم خودمان بی آبی نکشن حتی بهداشت و درمان هم الویت بیشتری نسبت به احداث مثلا ریل دارد دیگر چنین چیزی قابل قبول نخواهد بود که شخصی برای درمان از شهر یا نهایتا استان خودش خارج شود مگر در استثناهایی , طرح های رساندن برق پایدار و گاز و انرژی هم مهم تر از امثال طرح های ریلی هستند درواقع حکومت به این فکر می کند که امکانات پایه و اولیه ایی که مثلا یک تهرانی دارد یک مرزنشین هم باید داشته باشد پس مثلا گازرسانی به سیستان بلوچستان مهم می شود تا این مردمان دیگر ساعت ها در گرما و سرما و آفتاب و طوفان و ... تو صف های طویل واینستن که کپسول گاز گیرشون بیاد بحث های حفاظت زیستی هم مهم تر از امثال طرح های ریلی هستند مثلا دریاچه ارومیه که تا حد خوبی احیا شده اگر بودجه کلان برای احیا نمی گرفت اگر الویت اجرا این سمتی نمی رفت شاید ما از چند سال دیگر می رسیدیم به وزش طوفان های نمکی در منطقه تا میلیون ها نفر در این مناطق آواره بشن و یک بحران تاریخی شکل بگیره یا جاده هایی در کشور داریم که عزرائیل در این جاده ها نمایندگی ثابت دارد ! و این قتل و عام مردم در این جاده ها , مردم را رنج می دهد باز رسیدگی به این جاده ها و تبدیل این ها به بزرگراه که تصادف شاخ به شاخ حذف شود مهم تر از احداث ریل می شود خیلی از موارد هستند که الویت بیشتری نسبت به امثال طرح های ریلی دارند شما باید از دید حکومت به مسائل نگاه کنید و بعد متوجه می شوید که حکومت نسبت به توسعه ریلی بی توجه نیست اما ناچار است به بیشتر توجه کردن به مسائلی که زیست و سلامت و جان مردم را تهدید می کند امنیت و آرامش مردم را هدف می گیرد باعث نارضایتی بین مردم می شود انشاله خیلی زود ریل هم به بندر کاسپین , سنندج , اردبیل , شهرکرد , بیرجند , اسلام آباد غرب , ایرانشهر , چابهار و ... خواهد رسید .

    • ناشناس 0 1

      مشکل اب ۵ساله و۱۰ساله رخ داده،

      برا توسعه کشور هیچ‌کاری نکردن،،زمانی که ایران هواپیما وفرودگاه و...قبلانقلاب ،داشت امارات جاده هم نداشت،،

      مشکل اب رو اینایی به وجود اوردن که بعد انقلاب تو همه دشتهای ممنوعه چاه زدن

    • ناشناس 1 2

      دوست عزیز شما تو تبلیغات ذوب شدین اگر روزی ۱۵ ساعت تو اینستا می چرخید و ماهواره می بینید عیبی ندارد اما حداقل ۵ دقیقه هم برای مطالعه از منابع مستقل و رسمی و مستند وقت بگذارید این ایرانی که شما قبل از انقلاب تعریف کردین وجود خارجی ندارد عکسی هست از حدود سال ۱۳۵۵ که کنار برج آزادی ، حلبی آباد داریم عکس ها و فیلم های سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ هست برید ببینید تو همین تهران چه وضعیت اسفناکی هست دیگه وای به حال بقیه جاهای کشور و بعد شما از ایران قبل انقلاب می گید ؟ نه اینکه در دوران پهلوی هیچ کاری نشده باشد اما به نسبت دوره ایی که حکومت کردن خیلی ضعیف کار کردن و درواقع کشور از آن دوران عقب افتادگی دارد با اینکه شاه رفیق فابریک آمریکا و غرب هم بود و تنش و مشکلات آنچنانی هم نداشت مثل تحریم ها ، جنگ ها و ... و اما قیاس شما درباره ایران و امارات ، هر کسی شرایط ایران را با امثال امارات و قطر مقایسه کرد یعنی فهم بشدت نازلی از وضعیت دارد امارات یک باریکه ساحلیه اندازه یک استان کوچک ماست یکی از این ابرپروژه های راهسازی ما آنجا اجرا شود کار اجرایی بزرگراه سازی شان کاملا تمام می شود ! در کل کمتر پای ماهواره بشینید جدا سطح تفکر به شدت افت می کنه .

    • وحید 1 1

      ای بدبخت دولت پهلوی مملکت رو عقب انداخت برو کمی مطالعه کن بیچاره

    • Nasir 0 1

      عقل هم چیزخوبیه واقفا راه آهن درزمان سابق ساخته شده ومن ۳۸ساله منتظر رسیدن آن به ایستگاه شهرمون هستم اتهام زدن به گذشتگان نشانه شانی خالی کردن ازمسئولیت درزمان حال میباشد اونا بد بودند ما شمارا انتخاب کردیم که خوب هستید پس بسم الله ولی کو .....

    • ناشناس 1 0

      متاسفانه بسیاری از این طرح ها اقتصادی نیست و فقط تله پول است. طرح ها باید اقتصادی باشد. ساخت راه آهنی که هزینه بسیار دارد و فقط روزی یک قطار مسافری از آن عبور میکند جنایت در حق مردم است/ ساخت راهی که فقط قرار است عشایر از آن عبور کنند جنایت است. و...

    • ناشناس 2 1

      شمایی که می گی راه آهن تو دوره شاه ساخته شده ما امروز حدودا 15 هزار کیلومتر خط ریلی داشته باشیم کمتر از یک سوم این ها در دوره پهلوی ساخته شده یعنی تو حدودا 53 سال اونم وقتی که درگیر مشکلات بزرگ مثل تروریسم اقتصادی , جنگ و ... نبودند و غرب را کنار خودشان داشتند ریلی هم که در ایران آن زمان ساخته شده عموما سفارش غرب بوده مثلا برای تدارکات جنگ جهانی یعنی اگر ایران یکسری ویژگی ها مثل موقعیت استراتژیک را نداشت همین مقدار ریل هم ساخته نمی شد و این انتهای بی لیاقت بودن پهلوی ها را نشان می دهد چون خیلی از کشورها دوره ایی زیر دست هلندی ها , پرتغالی ها , اسپانیایی ها , انگلیسی ها , آمریکایی ها و ... بودند اما تو همان دوران هم جوری پیشرفت کردند که امروز هم که به استقلال یا استقلال نسبی رسیدند دارند نونشو می خورن اما پهلوی ها همین مقدار هم لیاقت و عرضه نداشتند که اگر با آمریکا رفیق هستی و کشورو دادی دستش حداقل از منابعش و توانش کمک بگیر تا زیرساخت بسازی و امثالهم , ما در دوران پهلوی یک کشور تمام بدبخت بودیم برید صحبت های وزرا و مقامات و درباریان خود پهلوی را بخوانید و بشنوید برید اسناد ساواک را مطالعه کنید ما در این مملکت یک بندر درست حسابی نداشتیم که کشتی ها را پذیرش کند کشتی ها را به عنوان انبار روی آب نگه می داشتیم و هزینه اجاره سنگین می دادیم و وقتی بار از کشتی خالی می شد انبار و محل نگه داری نداشتیم ! و دائما خسارت سنگین خرابی می دادیم این رفیق و زیردست آمریکایی ها حتی برای ساخت یک بندر درست حسابی هم اقدام نکرد ! این ها صحبت های وزیر پهلویه بعد شما از دوران پهلوی دفاع می کنید ؟ و حرف از عقل می زنید ؟ شما پهلوی دوست ها اصلا عقل ندارید کسی که عقل دارد از حکومتی طرفداری نمی کند که دست نشانده است روزولت و چرچیل و استالین بدون اینکه به شاه بگن اومدن تهران! و جلسه گذاشتن و شاه بعدا فهمیده و مثل ننه مرده ها رفته تو حیاط سفارت تا اجازه بدن یک عکس یادگاری بگیرد و التماس کند که پدرش را به جای بهتری تبعید کنند ! کسانی که بخش هایی زیادی از این خاک را هم دادند رفت و اون یکی منتظر السلطنه هنوز نیامده از تجزیه خاک ایران می گه ! از چی این دوره دفاع می کنید ؟ عقل ؟

  • ف ن 0 1

    دلیلش رو همه مردم میدونن‌.چون ی مشت بی عرضه و بی سواد ک هیچ تخصصی تو کارشون ندارن روگذاشتن راس امور. نتیجه ش میشه همین دیگه .عقب افتاده ترین کشور.

  • محمود 2 1

    آری ارزنده است ولی راهن چاه بهار بازرگان که ایران را به ترکیه واوراسیا وصل میکند ارزنده تراست

    • ناشناس 1 0

      بر اساس کدام مطالعه چنین می گویید. باید یاد بگیریم حرف کارشناسی بزنیم.

  • میرشجاع 0 0

    نظرتان ۵۰ درصد درست است چون از نظر لوکوموتیو هم در تحریم هستیم اما دستهای پنهان عملا صنایع مربوطه را نیز از بین برده است

  • ناشناس 0 0

    مسئولین هرجابه نفع خودشان باشد، کاری انجام میدهند

  • بهزاد 0 1

    استاد سعدوندی اقتصاد دان حاذق افتخار ایران هستند

    • ناشناس 1 0

      به نظر من که کارمند عملیاتی در راه آهن هستم
      این آقای سعدوندی جفنگ میگه

  • حعب 0 0

    قصه ملال آور وصل کردن راه آهن شلمچه تا بصره سابقه سی ساله دارد.
    برادر جان مسئولان عراقی با بازی دادن رهبران ما و بازی با مذهب نهایت با هماهنگی پشت پرده با آمریکا و ترکیه قصد شومی دارند که شروع هم کرده اند به ساختن راه آهن سراسری از مرزهای شمالی در ترکیه به بندر بزرگ در حال ساخت بنام بندر کبیره در فاو تا راه مسیر ریلی کریدور شمال به جنوب ما را مختل و ایران را مثل سایر مواهب و مزایای منطقه ای دیگر حذف کامل نمایند، کجای کاری براد عزیز، اینقدر ساده اندیش نباشید

    • هم وطن 0 1

      وقتی برای کشور دشمن می‌تراشند باید فکر این روزها رو هم میکردند آقایان تند رو..! کسی که در خانه شیشه ای هست به دیگران سنگ پرت نمیکند!!!

    • ناشناس 0 0

      همه به منافع ملی خود فکر میکنند . وقتی پای منافع باشد همه مسایل و همسایگی و ... فراموش می شود و منافع ملی ارجحیت پیدا می کند. اما مسئولین ما هنوز نمی خواهند بفهمند که منافع ملی مهم است

  • ناشناس 0 1

    برادر چرا نگران هستی، مردم چین روزی دو وعده غذا می خورند مردم ایران زیاد می خورند فعلا باید به مورد جواب بدهید. توسعه و رفاه و تکنولوژی و ... برای ایرانی ها نیست انشاا... در اون دنیا یعنی بعد از مرگ سعادتمند می شویم و به خارجی ها پوز می دهیم

    • سالار خطیراز شیراز 0 1

      دقیقا👌

    • ناشناس 0 0

      اتفاقا مردم چین روزی 4 وعده غذا می خورند. عده ای فقط با دروغ میخواهند مردم را سرکار بگذارند.

  • ناشناس 1 0

    خیلی کار داریم
    حوزه حمل و نقل ریلی فقط یکی از اونهاس
    در ادامه ی دغدغه ی شما در مورد خط های ناقص ریلی خواستم‌نگاهی باتفاق به کتاب‌های درسی اوایل انقلاب بندازیم‌
    و اون‌نقد به نوع کشیدن خطوط ریلی در زمان رضا خان بود
    اونجا ذکر شد که با توجه به نمایش جغرافیایی این خطوط در خواهیم یافت که این راه آهن برای توسعه ی کشور نبوده و فقط برای مقاصد سیاسی و جابجایی نیرو در هنگام اضطرار بوده
    از جنوب به شمال برای جلوگیری از توسعه کمونیست


    بگذریم
    فردا باید در این مورد که شما اشاره کردی کتاب‌های تاریخ و جغرافی چه بنویسند ؟

    • ناشناس 0 1

      اتفاقا این نظر شما درست نیست و این خط آهن دلایل اقتصادی داشته و نه سیاسی!!. اگر سیاسی بود بهتر بود از انزلی میکشیدند که مسیر کوتاه تری بود نه از بندر شاهی در شرق دریای مازندران!!

  • خ 0 0

    سلام راه‌آهن خوبه توسعه و همه جا بهم وصل تا روستاها شهرها از حالت بن بست دربیاد و درمسیر عبور ریل از شهرها وروستاها خوبه بزیر زمین یا از بالا بره و ایستگاه به اول یا اخرشهرها رفته ونوسازی بشن قطارها بروز سرعتشون بره بالا خطوط برقی و از کنار شهرها رد بشن با آزاد سازی مسیر فعلی خیلی کارها میشه کرد جاده درختکاری و موارد دیکهو

  • بازنشسته تامین اجتماعی 0 0

    کسایی با کلی دوز و کلک میان سر کار تو اون چند سال فقط فکر این هستن بار خودشون رو ببندن و برن فکر کشور نیستن ،ایران گاو شیر ده آنقدر میدونن تا بمیره.

  • بازنشسته تامین اجتماعی 0 0

    زندگی این دنیا مال مسئولینه و اون دنیا رو برای ما گذاشتن تقسیم خوبیه نقد مال اونا نسیه مال ما.

  • رهگذر 0 0

    کدام یک از مسئولین ما به فکر منافع کشور قدم بر می دارن؟ از .... کودنش بگیر تا درجات پایین تر

    • محمدزاده 0 0

      استاد اسمت رو گفتی کودن فامیلیت رو هم بگو میخوام آشنا بشم

  • یگانه 0 0

    مسولین گزینشی همین دیگه استاد
    شایسته سالاری باعث پیشرفت و رونق می‌باشد عزیزم

  • ناشناس 0 0

    آتش روی داغ مردم نریزید !!!!؟؟؟؟؟

    • ناشناس 0 0

      بخوابید که همه جا امن و امان است!!

  • بازنشسته 0 0

    مدیران بی کفایت ومنتخبین بی‌کفایت باعث حمل نقل عمومی کشور شدند .حمل نقل ریلی ایران مثل دوران جنگ دوم جهانی است

  • ناشناس 0 0

    اگه شاه بود، تا حالا ساخته بود

  • ابراهیم درویشی 1 0

    من ازآقاب رییسی واز رهبری معظم انقلاب خواهش میکنم هرچه سریعتر این قطعه ریلی رشت به آستارا تا بندر چابهار را در اولویت ترین واساسی ترین برنامه های کشور قراردهید واین ۱۶۰کیلومترباقیمانده را حتی اگر شده از چند نقطه وچندپیمانکار بصورت شبانه روزی دراسرع وقت تکمیل کنیم،
    حالااکه بحمدالله مثل قبل مشگل تامین بودجه این مبلغ را همانند قبل نداریم،و اگر روسها هم پرداخت سریع و استارت عملیات پروژه تاخیر یا درگیر بوروکراسی هستند یا به دلیل تعلل مینمایند چه بسا روس‌ها هم قصد تعلل وتبانی با رقبای ایران داشته باشند.در دنیای سیاست به هیچ کسی وچیزی جز مصالح ملی نباید اعتماد کرد.
    دوراز انتظارنیست که رقبا باروسیه برنامه ای برای حذف ایران طراحی کنند که تاخیردرپرداخت پول یا اجرای سریع پروژه بهترین دلیل سو ظن میباشد،علاوه بر این موضوعات بدلیل حساسیت دراین موضوع حتی بازه بازرسین وزارت راه ازمیزان و نحوه پیشرفت کار بصورت جهادی وشبانه روزی وتحویل کامل پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن، ازشروط لازم قرارداد باید باشد،
    بی تردید شرکتهای پیمانکارتوسط رقباتطمیع که پروژه را به تاخیر بیندازند،بخاطر اهمیت فوق استراتژیک و راهبردی این پروژه و هرچه زودتر افتتاح آن حتی یکروز هم اهمیت خاصی داره و رقبا را از افکارپوچ واحداث دالان های جعلی ناامیدمی نماید،
    به همین خاطرازمقامات ومسعولین وزارت راه خصوصا ریاست محترم جمهور عاجزانه تقاضای احداث وتکمیل وراه اندازی هرچه سریعتر پروژه ریلی شمال جنوب وشرق بغرب وتااین ۱۶۰ کیلومتر است آستارا تکمیل میگردد هرچه سریعترباکنترل خط ریلی آرسنارا تاچاه بهار تمامی تمهیداتی که لازمه برای رفع نقص ویا عیوب احتمالی خطوط شمال تا چاه بهار وشروع به دوخطه نمودن از بندرچاه بهار بطرف شمال و همچنین دوخطه نمودن شرق بغرب ورفع تمامی نقایص را بصورت جهادی بعه عنوان دو ابر پروژه فوق استراتژیک ملی که واقعا زمان افتتاح وبهره برداری ازین دوطرح ازطرف این دولت وریاست محترم جمهوری بعنوان سنجش میزان تعهددلسوزی، میزان تلاش و وفاداری این دولت به آرمانهای انقلاب وپیشرفت کشور گواه مستند روشنی می‌باشد امیدوارم هرچه زودتر افتتاح گردد

    • پانترک 0 1

      اولاً جعل خودتی، ثانیا راه آهن رشت آستارا بازهم باید از آذربایجان شمالی بکذرد، واز طرف دیگر کریدور رنگه زور هم باید باز بشه اگه کسی مانع رنگه زور بشه باید قید آستارا به روسیه را هم بزند چون نمیشه هم خدا را خواست هم خرما اگه ایران میخواد از طریق آذربایجان به روسیه متصلل بشه همزمان باید کریدور رنگه زور هم باز بشه

  • ابراهیم درویشی 0 0

    حاکمیت،حکومت داری ومملکت داری تابع یک قابلیتها وطرح وبرنامه ها و اهداف کوتاه،میانمدت،وبلندمدت،وهدف نهایی است،سلاطین وحاکمان هرکشوربسته به نوع حاکمیت و نحوه حاکمیت وابزارهایی که دارند ومیسازند.وفن وسیاستمداری واستفاده از استعدادهای داناوفهیم وباهوش وکاردان درهربخش ومشاوران متبحر درهررشته وزمینه ای باعث صدور دستورات حاکمان ارشد ودرنهایت خروجی نمای نحوه حکمرانی حاکم در ساختار اجتماعی سیاسی ورفاهی واقتذارنظامی و...میتوان مشاهده نمود،یکی از بزرگترین هنرهای ایران دراین سالها اگرچه در بعضی کشورها مختصری موفق بودیم که صدالبته بهای سنگینی هم دادیم،ولی بزرگترین نقیصه ایران متاسفانه اینست که دروزا ت خارجه یا در سیستم حکومت فقدان اطاق فکر ویامخصوصا بابت هرکشو همسایه فرضا اداره یا میز بابت هریک از هرکشورهای همسایه رانداریم یااگرهم داریم متاسفانه بسیارفراتراز حتی تصورساده هم کارآمد نیست ویااحتمالا توسط لابی کشورهای مذکور افراد میزویا اطاق فکر کشورمذکورخریداری یا تطمیع شده آمد که حوادث واقعیات و رویدادها ومطالب واهداف مدنظر درکشورمذکوربرای تصمیم گیری حاکم عالی بصورت درست و واقعی منعکس نمیگرددواطاقهای باید فکرو برنامه ریزی ها را برای تک تک کشورهای همسایه را رادردستورکارقرارداده و پتانسیل ها،اهرم ها،نقاط ضعف،قدرت،و..... تماما رصد وبهره برداری مطلوب بعمل آید درغیراینصورت با هزینه های کلان وگذاف باید درآینده تاوان ندانم کاری ها وغفلتهایمان را بسیاربیشترهمانند پیشگیری نسبت به درمان پرداخت نماییم،

  • هم وطن 0 0

    واقعا جای تأسف دارد که ایران جزوی از بنیانگذاران شبکه ریلی در غرب آسیا است ولی در این چهل سال هیچ کس به فکر این مهم نبوده فقط حرف...!!

  • ناشناس 0 0

    وقتی این حرف ها زده می شود بیشتر اعصاب ادم خورد می شود که چرا رئیس جمهور های قبلی کار را نصفه و نیمه انجام دادند و حالا کار گره خورده آن شالله با یاری خدا راه آهن شلمچه بصره،رشت آستارا،چابهار سرخس،کرمانشاه خانقین هر چه زود تر افتتاح شود البته نیاز به یک کار جهادی و انقلابی دارد

  • ابراهیم درویشی 0 0

    من ایمان خوبی به این دولت وحاکمیت دارم ولی میزان سنجش اساس مسعولین،وطن پرستی،سنجش کارآمدی ودرستی ولیاقت این دولت را در احداث هرچه سریعتر واحاث خط ریلی شمال جنوب مخصوصا این یه تیکه ۱۶۰ کیلومتر است آستارا وکریدورشرق بغرب میسنجم ،اگردراین کارتعلل کنند بخداقسم دیگه ایمان وتمام باورم به این دولت ولیاقتش ازبین میرود،دولتی که به حساسیت رقبا وتلاشی که این دشمنان برای جایگزینی خود بجای ایران بخرج میدهند اکراین دولت این موضوع را نفهمه بدرد لای جرز دیوارمیخوره، دولت وشخص رییس جمهور باید بازرسین شخصا تعیین کنه وبرای تسریع دراین پروژه ریلی اگرروسیه هم برای پرداخت پول وقت کشی می‌کنه احتمال تبانی روسیه و ترکیه هم دورتر ذهن نیست ،مخصوصا حالا دیگه پرداخت این مبلغ امروزه دیگه با گشایشهاییکه پیش آمده آنچنان سخت نیست لذا لازمه اگرروسیه تعلل می‌کنه ازکشورهای دوست سریعا این هزینه را تهیه وفورا حتی ازچندنقطه واستفاده از چندپیمانکار درون نقطه سریعا بصورت شبانه روزی کاررا جهدی پیش ببرند وبرای آنکه پیمانکاران توسط کشورهای رقیب تطمیع نشوند درابتدای قرارداد مدت زمانی کوتاه ودرحداقل زمان ممکن تحویل پروژه وبابت هرروز تاخیر مبالغ سنگینی را لحاظ کنید،بی تردید رقبای منطقه ای بازپرداخت پول های کلان به این پیمانکاران تعلل وتاخیر طولانی مدت در اجرا وتحویل پروژه رابه تعویق انداخته،لذا ورا ت راه باید میزان پیشرفت پروژه ونظرباز سین وزارت راه یا ریاست جمهوری را شرطنمایند،که درصورت تاخیردراجرا پیمانکاران دیگررا جایگزین نمایند،که قرارگاه خاتم بهترین ومطمعن ترین پیمانکاراست،ولازمه که دولت از چندپیمانکار ودرچندنقطه وبصورت شبانه روزی پروژه را احداث نمایند،یکروز تاخیردراین پروژه برای ایران و روسیه ارزش اساسی دارد،ولی بااینحال هیچ بعید نیست که روسیه این مناقچفع را با منافع کلانتری درجایی دیگر با ترکیه معامله نماید،بهمینخاطر اصول حکمرانی وسیاست اقتضامیکند که برای حفظ منافع ملی خود چشمها وگوشهاراکاملا باز وبرای عدم اعتماد به هیچکسی منافع ملی را پیش ببریم.

  • rabenhood 0 0

    امکانات وتاسیسات وزیرساختهایی که اززمان شاه بوده که بوده.
    یه جاهایی اگه دیدین یه چیزایی اصافه شده وخرج کردن بخاطرمانبوده بخاطراین بوده که بتونن راحتترغارت کنن. بایدیکم هزینه میکردن تاهمشوبتونن به تاراج ببرن.
    ازاون بیشتربه ضررشونه چون سودکمتری به جیب میزنن.
    حساب دو دوتا چهارتاست.
    ببینید درسته یانه.
    اینابهرجیب مبارک کارمیکنن.
    نمونه ش حقوق97میلیونی نماینده علاف مجلس

  • کورش 0 0

    در عراق بخاطر داعش وکمک به اونها ما همه نوع هزینه دادیم جوانان بخاطر آنها جان خود را برای عراقی ها دادن ..بعد ترکیه عراق رو بمباران میکنه واب به رویشان میبنده بعد عراقی ها اولیت رو میدن به ترکیه. حالا بکردیم دنبال یخ فروش رو ..دولت ایران.برای عراق کاری کرد که بخواب شون هم نمی‌اومد برای اولین بار راهپیمایی اربعین رو راه انداخت .که کلی مسافر از تمام دنیا میرن اونجا دوباره بگردیم دنبال یخ فروش رو ..

    • ناشناس 0 0

      ما نوکر دیگران شده ایم با این اعتقاداتی که هیچ به منافع ملی فکر نمیکند و اهمیت نمیدهد.

    • ناشناس 0 0

      این آقای سعدوندی با کدام مشاور متخصص ریلی مشورت میکند؟؟ خط آهن 24 کیلومتری بصره شلمچه را عراقی ها اجازه نمیدهند وصل شود!! آنوقت تا خانقین و ... را اجازه دهند؟! توهم متخصص بودن بد چیزی است!! بعد مگر بودجه هست! ؟ سالی 200 کیلومتر خط کشیدن با برنامه هایی که مجلس تصویب کرده امکانی نمیگذارد.

  • کارمند بانک 0 0

    وقتی ردیفهای بودجه پیوست درجه اولویت طرج ندارد و هرساله صدها طرح کم اهمیت جدید با فشار نماینده ها به طرح های نیمه کاره افزوده میشود، درحقیقت در کشور دولتها نمیتونند بودجه محدود رو برای اتمام طرح های ملی و استراتژیک صرف کنند ...

  • علی 0 0

    وقتی که به دولت بنفش دو دوره رای دادید برای آزادی و ... حالا توسعه آزادی رو ببینید

    • جعفری 0 1

      شما دولت فخیمه بفرمایید ببینیم چکارکردید جزتورم ۱۰۰۰درصدی اگر کم کاری رابه گردن دولت قبل بندازید معلومه نمیتوانید کاری انجام بدهید واز زیر کار درمیروید،

    • ناشناس 0 0

      مشکلات ساختاری است . مهم تفکراتی هست که در اذهان هست و با توسعه مخالف هستند چون درکی از توسعه ندارند!!

  • راهب 0 0

    حاجی بگو دست بجمبونن

  • ناشناس 0 0

    مردم از دولت انقلابی جهادی انتظار دارند مسولان معاونین و وزیران در سایتهای دولت ارتباط مستقیم با مردم خارج از سامانه111 داشته باشند به دغدغه مردم رسیدگی نمایند اقدام جهادی صورت گیرد

    • جعفری 0 0

      خخخخخ

  • ناشناس 0 0

    بهترین مسیر ریلی بدون هیچ گونه دره وکوه فقط زمین صاف و هموار از اندیمشک به دهلران که 120 کیلومتر فاصله داردوبعد بطرف مرز مهران شهرستان دهلران داری منابع عظیم نفت گاز محصولات کشاورزی الان هم پالایشگاه نفت و پتروشیمی و کارخانه سیمان درحال ساخت و بهره برداری است این هم در دستور کار قرار گیرد

  • منوچهر 0 0

    جای تأسفه ، کشور ما برجش بیشتر از آبادانی کشور است و ملت بیچاره

  • زنجان 0 0

    اول معادل فارسی تمدن رو پیدا کنید بعد ادعا کنید تمدن کلمه عربی هست

  • ناشناس 0 0

    اینقدر این دولت ان دولت نکنید کشور یک حکومت دارد .برنانه های توسعه را باید حکومت تهیه کند ورییس جمهور از هر حزبی بود باید اجرا کند ..هرکس درهر لباسی وهر خزبی ووابسته به هر قدرتی خیانت کرد باید فورا راهی دیارباقی شود .هنوز هم دیر نشده .سرمایه هم به اندازه کافی داریم .اگر ندارید .سهام راه اهن ها را بفروشید .راه اهن هایی برای قطارهای سریع السیر .با زیر ساز های عالی .پیمانکاران زیادی بگذارید وسریع راه بندازید وسودش را بین مردم کوچع وبازار اقسیم کنید .خیلی کارشده باز هم انشاله خواهد شد .منتها قطار های یک خطه کند رو .کار نارا در قرن ۲۱ راه ننی اندازد

  • ناشناس 0 0

    صدو سی سال طول مکشد ان کار نکنید

  • جعفری 0 0

    راه آهن فرسوده مایهرخجالت است.

  • رحیم 0 0

    اگر هر سال و یا هر برنامه ۵ ساله بخشی از مشکلات زیر ساختی را خصوصا بعد از اتمام جنگ سال ۱۳۶۷ در اولویت قرار می دادیم الان دچار این مصائب نبودیم.
    یادمه ۴۰ ساله قراره فوتبال از پایه شروع بشه ژاپن و...شروع کردند و نتیجه اش شکست ۳ بر صفر بر ایران بود امیدوارم ایران قوی و آباد بسازیم.

  • ناشناس 0 0

    خط آهن 24 کیلومتری بصره شلمچه را عراقی ها اجازه نمیدهند وصل شود!! آنوقت تا خانقین و ... را اجازه دهند؟! توهم متخصص بودن بد چیزی است!! بعد مگر بودجه هست! ؟ سالی 200 کیلومتر خط کشیدن با برنامه هایی که مجلس تصویب کرده امکانی نمیگذارد.

  • سلام 0 0

    مسئولینی بی مسئولیت‌پذیر بودن ایران، که بالاترین سطح توقع را هم دارند، در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت. چاه‌های نفت و گاز مشترک بسیاری داریم، که سالهای سال است، که آن کشورها برداشت را به شکل بیشترین استخراج را از این مخزن‌های مشترک را انجام می‌دهند! اما مسئولین کشور، این مسئله بسیار مهم، را بسیار پیش‌ پا افتاده تلقی می‌کنند! در صورتی که مسئولین آن کشورها، به این مسئله به صورت مهم و ویژه عمل و سرمایه‌گذاری و استخراج و درآمد ارزی می‌کنند. می‌توانستیم با ایجاد خط ریلی بین آسیا و اروپا، فقط با یک هزینه خط ریلی، کشور را از یک درآمد ارزی دائم، بهره‌مند شویم! اما با بی توجهی مسئولین، ترکیه به این مهم دست یافت، در بین تمام کشورهای منطقه، از همه لحاظ، سرآمد بودیم! و از نظر رشد اقتصادی و ارزش پول ملی، در جهان هم مدعی بودیم! تا جایی که اعراب منطقه، ریال ایران را به عنوان یکی از پنج ارز معتبر جهان، ذخیره می‌کردند! راستی چه شده است که به این فلاکت رسیده‌ایم،! مسئولین کره شمالی و کره جنوبی از یک نژاد و یک آب و خاک هستند! یکی از آنها مردمش را به اوج رفاه، و کشورش را در پیشرفت جهانی نامدار کرده، و مسئولین آن نیمه دیگر از کره، مردمش در فقر و انزوا فرو برده‌اند! ،

  • علی 0 0

    مدنیت