| کد خبر: 187140 |

ضعف در زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد و لزوم توسعه آن‌ها

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های جوان کشور است که باید پله‌های رشد و ترقی را طی کند اما ضعف زیرساخت‌ها مانع این توسعه شده است.

تین نیوز

 کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های جوان کشور است که باید پله‌های رشد و ترقی را طی کند اما ضعف زیرساخت‌ها مانع این توسعه شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، کهگیلویه و بویراحمد استان جوانی در جنوب غربی ایران است که یک درصد جمعیت و یک درصد وسعت کشور را در اختیار دارد.

بارها و بارها به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این استان جوان پرداخت شده، استانی که ۱۰ درصد آب شیرین و ۲۰ درصد منابع نفت و گاز ایران را تامین می‌کند.

۱.۵ برابر سرانه جنگل دنیا و ۶.۵ برابر سرانه جنگل‌های ایران در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده از طرفی این استان در زمینه تولید گردو،سیب، ماهیان سردآبی، لیموترش و شلتوک رتبه و جایگاه کشوری دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ویژگی منحصر به فرد دیگری که دارد جغرافیای اقتصادی استان است قرار گرفتن بر شاهراه طریق‌الرضا(جنوب غرب به شمال) و کریدور شمال به جنوب دیگر پتانسیل استان است و چنانچه بخش ناقص شاهراه طریق‌الرضا در پاتاوه_ دهدشت به بهره‌برداری برسد ۴۴۷ کیلومتر از مسیر خوزستان به خراسان کاهش می یابد و با بهره برداری از کریدور شمال به جنوب ضمن کاهش مسیر استان های فارس و بوشهر و یزد دسترسی به بنادر جنوبی آسانتر می‌شود که تقاطع این کریدورها در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد جوان به این موارد خام نمی‌شود و این استان از ظرفیت دیگری به اسم گردشگری طبیعی و گردشگری مذهبی هم برخوردار است وجود ۲۱۹ امامزاده واجب‌التعظیم و چشمه‌ساران و طبیعت بکر و دست نخورده بر شکوه و زیبایی این منطقه از زاگرس می‌افزاید.

کهگیلویه و بویراحمد غنی‌ترین استان کشور در گیاهان دارویی است این استان با وجود اینکه ۳ دهم درصد قاره اروپا وسعت دارد اما ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی اروپا در این استان یافت می‌شود.

علاوه بر آنچه گفته شده وجود ۱۵درصد اراضی قابل کشت کشاورزی، آب و هوایی مطبوع، چهارفصل بودن استان، روستانشین بودن ۴۷ درصد جمعیت، داشتن گونه‌های کمیاب گیاهی و دارویی، وجود ۱۴۰ کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی، چند آبشار دل‌انگیز و چندین و چند ویژگی و ظرفیت دیگر کهگیلویه و بویراحمد را به نگینی در جنوب غرب و شمالی در جنوب بدل کرده است.

حال که بخشی از ظرفیت‌های این استان بیان شد این سوال پیش می‌آید که آیا کهگیلویه و بویراحمد جوان سزاوار توسعه و پیشرفت نیست؟!

این استان شایسته توسعه و پیشرفت است اما کهگیلویه و بویراحمد در ماراتن رشد و توسعه از دیگر استان‌ها عقب مانده و هنوز که هنوزه پسوند محروم را یدک می‌کشد!

کهگیلویه و بویراحمد با همه برجستگی‌های خدادادی در زیرساخت‌ها می‌لنگد و عملا توسعه بدون فراهم نبودن زیرساخت‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

این استان از  داشتن یک کیلومتر خط ریل محروم است و گرچه چند سالی است استارت راه‌آهن از اقلید به یاسوج زده شده اما سرعت احداث آن به قدری کند است که به قول عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار شاید ۶۰ سال دیگر راه‌آهن به استان برسد.

علاوه بر راه‌آهن، کهگیلویه و بویراحمد در آزاد‌راه هم محروم است و سهم این استان از دو هزار و‌ ۴۰۰ کیلومتر آزاده‌راه کشور صفر است.

اما  تعداد بزرگراه‌های این استان یک هزار و ۶۷ کیلومتر است اما در مقایسه با کشور سهم استان در بزرگراه پایین است.

برخورداری از حمل و نقل‌های هوایی دیگر  زیرساختی که به توسعه کمک می‌کند و به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرودگاه‌ یاسوج  قابلیت جابه جایی ۵۰ هزار مسافر در ماه را دارند اما هم‌اکنون فقط هزار نفر را پوشش می‌دهند.

 از سوئی استان با داشتن ۱۴۰۰ کیلومتر رودخانه فصلی و دائمی در مقایسه با کشور از داشتن سد بزرگ محروم است و سد کوثر تنها سد مخزنی استان در گچساران است، ضمن اینکه سد شاه قاسم بیشتر جنبه تفریحی دارد و روند ساخت سد تنگ سرخ به کندی پیش می‌رود و سد آبریز امسال در ردیف بودجه قرار گرفته است.

در حوزه گردشگری، گردشگرانی که به استان می‌آیند ۵.۵ درصد گردشگران کشور است اما فقط ۳ دهم تخت‌های کشور در استان قرار دارد که در زیرساخت‌های گردشگری هم ضعف وجود دارد.

به هر حال طبق آنچه توسط مسوولان مطرح شد کشاورزی، منابع آب، پتانسیل نفت و گاز، گردشگری پایدار و حفظ ارزش‌های زیست محیطی از محورهای توسعه است که می‌طلبد زیرساخت‌ها در همه این بخش‌ها فراهم باشد.

  امید می‌رود بودجه‌ریزان و متولیان استانی و البته مسوولان کشوری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا این استان دیده شود و به مانند دیگر استان‌های همجوار مسیر رشد و توسعه را طی کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.