| کد خبر: 180875 |

◄ مرکز پژوهش‌ها: برخی طرح‌های حمل‌ونقل در بودجه 98 صرفا نمایشی است

مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد 1/3 درصدی اعتبارات تملک‌‌ دارایی‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل و رشد 11 درصدی اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقلی در لایحه بودجه 98 نسبت به سال جاری گزارش داد.

تین نیوز

مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد 1.3 درصدی اعتبارات تملک‌‌ دارایی‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل و رشد 11 درصدی اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقلی در لایحه بودجه 98 نسبت به سال جاری گزارش داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با بررسی اعتبارات بخش حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، آورده است؛ اعتبارات تملک‌‌ دارایی‌های سرمایه‌ای فصل حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 1398 (شامل اعتبارات پیوست شماره 1، اعتبارات متفرقه و اعتبارات اختصاصی) نسبت به همین اعتبارات در قانون بودجه سال 1397 از رشدی معادل 1.3 درصد برخوردار است.

اعتبارات و بودجه بخش حمل‌ونقل در پیوست شماره 1 لایحه بودجه و جدول شماره 20 آمده است:

*پیوست شماره 1 لایحه بودجه:

اعتبارات به 6 برنامه اختصاص‌یافته که پنج برنامه آن از برنامه‌های حمل‌ونقلی محسوب می‌شوند که تعداد 328 طرح است و عموماً از طرح‌های در دست اجرا و ناتمام سال‌های گذشته است.

 از مجموعه 328 طرح حمل‌ونقلی فصل حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 1398 معادل 263 طرح یا 80 درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، 51 طرح یا 15.5 درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی و 15 طرح دیگر یا 4/5 درصد آن به سه برنامه راهبری توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، توسعه حمل‌ونقل هوایی و توسعه حمل‌ونقل دریایی مربوط است.

اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقلی نسبت به سال جاری از رشد 11 درصدی برخوردار است که این رشد در مقایسه با رشد اعتبارات تملک‌‌ دارایی‌های سرمایه‌ای کشور در این لایحه، رشدی مناسب ارزیابی می‌شود.

بودجه حمل‌ونقل جاده‌ای

از کل اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقلی معادل 98.3 درصد آن به دو برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی اختصاص‌یافته است.

معادل 59 درصد اعتبارات حمل‌ونقلی به برنامه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص‌یافته استکه از رشد 13 درصد برخوردار است.

به امر نگهداری از راه‌ها از جمله روکش آسفالت، تجهیزات و ماشین‌آلات و علائم ایمنی راه‌ها و تعمیرات اساسی و نگهداری از پل‌ها توجه کافی مبذول نشده است. به‌طوری‌که در برخی موارد اعتبارات طرح‌های مربوط به نگهداری از راه‌ها نسبت به اعتبارات مصوب 1397، کاهش 10 درصدی داشته است.

حمل‌ونقل ریلی

اعتبار برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی معادل 39/5 درصد اعتبارات پنج برنامه حمل‌ونقلی در پیوست مذکور است که نسبت به اعتبارات مصوب سال 1397 از رشد 7 درصد برخوردار است.

رشد اعتبارات نگهداری شامل نوسازی و بهسازی خطوط ایستگاه‌ها، علائم و بهسازی ناوگان از رشد حدود 18 درصدی برخوردار است که نسبت به متوسط رشد اعتبارات این برنامه از توجه متولیان راه‌آهن به امر نگهداری، با توجه به فرسودگی خطوط و استهلاک ماشین‌آلات در دست بهره‌برداری حکایت دارد.

حمل‌ونقل هوایی

همچنین در این گزارش آمده است که اگرچه اعتبارات مورد نیاز توسعه حمل‌ونقل هوایی کشور عموماً از محل درآمد سازمان هواپیمایی کشوری تأمین می‌‌شود، ولی اعتبارات برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی از رشد 203 درصدی نسبت به اعتبار مصوب سال 1397 برخوردار است .

حمل‌ونقل دریایی

همچنین اعتبارات برنامه توسعه حمل‌ونقل دریایی که تنها مربوط به احداث، بهسازی و ساماندهی بنادر صیادی است نسبت به اعتبار مصوب سال 1397 از رشد 67 درصدی برخوردار است. اعتبارات مورد نیاز توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور، نظیر برنامه توسعه حمل‌ونقل هوایی، از محل درآمد سازمان بنادر و دریانوردی کشور تأمین می‌شود.

* جدول شماره 20

در جدول شماره 20 لایحه با عنوان طرح‌های مطالعاتی و اجرایی نیز اعتباری معادل 500 میلیارد ریال در مجموع 269 طرح پیش‌بینی شده که 170 طرح آن مربوط به بخش حمل‌ونقل (راه، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها) است.

با توجه به برآورد حجم اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن 269 طرح مذکور و پیش‌بینی اعتباری معادل 500 میلیارد ریال برای طرح‌های مذکور در جدول شماره 20 لایحه، می‌توان گفت طرح‌های جدول مذکور صرفاً نمایشی است و می‌تواند وعده دولت در سال 1398 باشد که با واقعیت‌های اجرایی و مالی موجود، مطابقت ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.