| کد خبر: 179250 |

◄ ضرورت مرمت و بازسازی پل‌های بزرگ کشور

مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می شوند و باید جایگزین شوند زیرا به‌شدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود.

تین نیوز

با توجه به عمر مفید سازه‌ها اعم از سازه‌های ساختمانی و سازه‌های خاص نظیر پل‌ها ضرورت بهسازی و مرمت آنها در افزایش عمر این سازه‌ها عاملی بسیار موثر و مفید خواهد بود.

از آنجایی‌که اکثریت راه‌های اصلی کشور عمری بیش از 50 سال دارند و پل‌های موجود در آنها نیز از بازه عمر مفیدشان گذشته است، تقویت و بهسازی آنها در حال حاضر بسیار حیاتی و لازم است.

امروزه در سازه‌های ساختمانی، بهسازی و بازسازی آنها در بافت‌های فرسوده شهرها به‌عنوان بخشی از اولویت‌های عمرانی و زیباسازی شهرها در حال انجام است تا هم در افزایش ایمنی و سلامت شهروندان تاثیرگذار باشد و هم به معماری و مدرن سازی شهرها کمک کند.

اما در مباحث جاده‌ای به‌دلیل عدم توقف در بهره‌برداری آنها و خستگی بیش از حد این سازه‌ها، مرمت و بهسازی آنها بیشتر از بازسازی ساختمان‌ها ضرورت دارد.

مواد و مصالح ساختمانی دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی فرسوده می شوند و باید جایگزین شوند زیرا به‌شدت در برابر عواملی همچون حوادث طبیعی و غیر طبیعی آسیب‌پذیر خواهند بود.

بازدیدهای دوره‌ای و مستمر کارشناسان اهل فن در تشخیص خرابی‌ها و ترمیم به‌موقع آنها از خرابی‌های عمده این سازه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

امروزه روش‌های شناخت خرابی‌های سازه‌های بتنی با روش‌های غیرمخرب (چکش اشمیتس و...)، روش ارسال امواج، روش مغزه‌گیری بتن و ارزیابی باربری آنها تشخیص داده شده و تعیین می‌شود.

سپس با روش‌های مختلف مقاوم‌سازی این پل‌ها، در بستر و پی، ستون‌ها، سر ستون‌ها، تیرها، عرشه و... شامل:

پل‌های بتنی

- روش دور پیچ بتنی

- تقویت FRP

-تعویض تابلیه

- تقویت با رزین‌های خاص سازه ای

-و..

پل‌های فلزی

-سند بلاست و رنگ‌آمیزی

-تقویت با ورق‌های تقویتی

-افزایش المان‌‌های فلزی در قسمت‌های مورد نیاز پل‌ها

انجام می‌شود.

* کارشناس حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.