| کد خبر: 127781 |

امضای قرارداد با چینی‌ها برای ‌قطار برقی تهران‌-مشهد

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن از سوی ایران و روسیه خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مجلس ‌به ‌تشریح سیاست‌های ریلی سه‌گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم پرداخت.

وی افزود: در این برنامه سه سیاست شهرسازی ریل پایه، راه‌آهن حومه ‌و توسعه شبکه راه‌آهن ایران به تصویب مجلس رسید. آخوندی با تشریح جزئیات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلی‌ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه‌آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در همه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، بود که انجام شد‌؛ به‌طور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در 15 کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد، در ارومیه نیز این سیاست اجرا شد.

آخوندی از اجرای سیاست راه‌آهن حومه‌ای برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: در قالب این سیاست مردم به جای خودرو در سفرهای بین شهری از ریل استفاده خواهند کرد؛ به این منظور خط‌آهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده و 150 واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص یافته است.وی ادامه داد: در مشهد، گلبهار، اصفهان، نجف‌آباد، بهارستان، ‌شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آنها تردد از طریق ریل انجام می‌شود.وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راه‌آهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راه‌آهن کشور را به راه آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کرده‌ایم، همچنین سیاست حمل‌ونقل بندر - ریل و سیاست حمل‌ونقل جاده - ریل را به اجرا گذاشته‌ایم.

به گفته آخوندی با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسری، 55 میلیون تن به ظرفیت گذشته که 74 میلیون تن بود، افزوده شده است. وزیر راه و شهرسازی‌ افزود: سن لکوموتیو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده‌ایم و به‌زودی واگن‌های با عمر 35 سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور 200 واگن جدید مسافری با 600 میلیارد تومان خریداری و جایگزین کرده‌ایم.آخوندی از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک 6 هزار واگن از سوی ایران و روسیه خبر داد.

وی هر متر ریل‌گذاری را دارای 5 میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تامین کرده است؛ نمونه آن قراردادی به ارزش 5/ 2 میلیارد دلار با چین است. آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران - مشهد خبر داد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقت‌نامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانه‌های صنعت و تعاون گفت: در این موافقت‌نامه که در سال 93 منعقد شد اعلام کرده‌ایم وزارت راه و شهرسازی کل ریل داخلی تولید شده را خریدار است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.