| کد خبر ۳۰۵۰۳۹
کپی شد

بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان تا ۱۴۰۵

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن گفت: با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی خط چابهار - زاهدان و حمایت ویژه مقام معظم رهبری، این پروژه تا سال ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان تا ۱۴۰۵
تین نیوز |

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن گفت: با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی خط چابهار - زاهدان و حمایت ویژه مقام معظم رهبری، این پروژه تا سال ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید مرتضی ناصریان مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  با اشاره ظرفیت های ایجاد شده در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع تر این بندر به شبکه راه آهن کشور، اظهار کرد: در حال حاضر خط ریلی ۶۲۸ کیلومتری چابهار - زاهدان در دست ساخت است که بخشی از آن (مسیر زاهدان - خاش) در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و عملیات تکمیل سایر قطعات نیز با منابع مالی دولتی با شتاب در حال اجرا است.

حمایت های ویژه مقام معظم رهبری از راه آهن چابهار - زاهدان

وی با بیان اینکه این طرح از اولویت های مورد توافق کارشناسان و مدیران دولتی و غیردولتی است، افزود: جای قدردانی دارد که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۱۳۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه مهم موافقت کردند که منابع مزبور به طور کامل در طرح هزینه شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای اجرای برخی پروژه های مهم حمل ونقل صادر شد، بدین ترتیب طرح راه آهن چابهار - زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.

ناصریان تأکید کرد: با توجه به این حمایت ها، راه آهن چابهار - زاهدان امروز به عنوان مهم ترین پروژه فعال وزارت راه و شهرسازی در بخش زیربناهای حمل ونقل با ابعاد بین المللی، ملی و استانی شناخته می شود و نقشی محوری در حمل ونقل داخلی، آمایش سرزمینی، آمایش دفاعی، توسعه استان، توسعه اقتصاد دریا محور و ترانزیت کالا ایفا خواهد کرد.

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: اتمام خط ریلی چابهار - زاهدان علاوه بر جابه جایی بار و مسافر داخلی، زمینه افزایش عبور کالاهای بین المللی از کریدور شمال - جنوب را فراهم می کند و بر اساس برآوردهای انجام شده، با بهره برداری از این مسیر ریلی، حجم باری که در این کریدور از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و بالعکس منتقل می شود، به حدود دو میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه تحقق این ظرفیت ترانزیتی تنها به تکمیل زیرساخت ریلی وابسته نیست، تصریح کرد: دستیابی به اهداف یادشده منوط به کاهش توقف های بار در گمرکات و بنادر، هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین المللی و ارتقای امکانات لجستیکی است.

ناصریان خاطرنشان کرد: تاکنون کشور در زمینه جذب بارهای ترانزیتی موفقیت کافی نداشته و امید می رود با تحول در این زمینه، تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات نرم افزاری، اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم ایران در ترانزیت بین المللی محقق شود.

هند، روسیه و آسیای میانه پیگیر تکمیل کریدور

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: بندر چابهار و خط ریلی چابهار - زاهدان نقش مهمی در تسهیل صادرات و واردات استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارند و تکمیل این مسیر، امکان حمل بارهای داخلی و جابه جایی مسافر بین مناطق مختلف سیستان و بلوچستان را فراهم می کند.

وی افزود: این طرح علاوه بر جنبه های بین المللی، از نظر توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور، آمایش سرزمینی و گسترش اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی داشته و می تواند موجب رونق اقتصادی و اجتماعی سیستان و بلوچستان شود. هم اکنون طرح های بزرگ فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در حال اجرا است که برای حمل انبوه مواد اولیه و تولیدات خود به شبکه ریلی چابهار نیاز دارند.

اتصال چابهار به بندر شهید بهشتی؛ پیوند آسیای میانه و افغانستان با آب های آزاد

ناصریان ادامه داد: اتصال خط آهن به بندر شهید بهشتی چابهار امکان پیوند آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی را فراهم می کند؛ به همین دلیل کشورهای هند، روسیه و کشورهای آسیای میانه به طور مستمر پیگیر تکمیل این پروژه و بهره گیری از این کریدور به عنوان مسیر مناسب تبادل کالا میان آسیای میانه و جنوب آسیا هستند.

ظرفیت جابه جایی سالانه ۷.۷ میلیون تن بار در محور چابهار - زاهدان

وی تأکید کرد: اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، ظرفیت جابه جایی سالانه ۷.۷ میلیون تن بار و دو میلیون مسافر را ایجاد می کند که علاوه بر درآمدزایی از ترانزیت ریلی، موجب افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و بهبود حمل ونقل داخلی خواهد شد. حمل بار از طریق راه آهن، ضمن کاهش سوانح جاده ای، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک راه ها، مزیت های چشمگیری به همراه دارد.

اتصال ریلی زاهدان به مرز میلک مسیر صادرات به افغانستان را هموار می کند

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تأمین مالی توسعه راه آهن شرکت ساخت یادآور شد: خط ریلی چابهار - زاهدان اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن، بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهد شد. در امتداد این مسیر و در راستای محور شمالی - جنوبی، خط ریلی دیگری نیز در دست اجراست که از زاهدان به مرز میلک امتداد می یابد.

وی ادامه داد: اتصال این خط به مرز میلک برای حمل بارهای استان های جنوبی افغانستان اهمیت ویژه دارد و ادامه مسیر آن تا شهر بیرجند پیش بینی شده است، این خط در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود و یک محور میان بر استراتژیک در شرق کشور را شکل می دهد.

توسعه راه آهن شرق؛ تقویت ترانزیت ایران با افغانستان و ترکمنستان

ناصریان خاطرنشان کرد: با اتصال زاهدان به یونسی، بارهای ترانزیتی می توانند از چابهار به سمت مرزهای سرخس (ترکمنستان) و شمتیغ (افغانستان) به صورت مستقیم جابه جا شوند، موضوعی که موجب تقویت ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان شده و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز امکان حمل بار بیشتری خواهند داشت. این مسیر همچنین مورد توجه هند است.

پیش بینی درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری ارزی - ریالی از خطوط ریلی چابهار

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور خاطرنشان کرد: برآورد می شود این دو طرح ریلی، در شرایط خوش بینانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی و ریالی برای کشور به همراه داشته باشند، ضمن آنکه این پروژه ها دارای منافع اجتماعی و آثار توسعه منطقه ای قابل توجهی هستند.

وی با اشاره به زمان بهره برداری پروژه گفت: در ماه های اخیر برخی افراد از راه اندازی خط ریلی چابهار - زاهدان تا پایان امسال خبر داده اند، اما تحقق این وعده نیازمند تأمین مستمر اعتبارات و تلاش فوق العاده اجرایی است. به همین دلیل، به احتمال زیاد افتتاح رسمی این مسیر در سال ۱۴۰۵ انجام خواهد شد، هرچند آغاز تردد قطار در اولویت قرار دارد و عملیات اجرایی ایستگاه ها در سال های آتی تکمیل خواهد شد.

ناصریان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح عظیم در شرایط خاص فنی، اقلیمی و امنیتی، توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) یکی از خدمات بزرگ نیروهای نظامی و نمایش توانمندی در انجام پروژه در شرایط سخت است. همچنین نمادی از خود اتکایی ملی است که صددرصد طراحی و اجرا و مصالح آن داخلی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.