با وجود تغییرات انجام شده؛
◄ تداوم نارضایتی از نرخ حق توقف کامیونهای یخچالدار
کانون رانندگان که خود را متولی امور و حامی رانندگان ناوگان حمل کالای جادهای سراسر کشور میداند، با کانون شرکتهای حمل و نقلی همراه شده و پای حق توقفی را امضا میکند که هر ساعت توقف یک کامیون کشنده و نیمه یدک یخچالدار 5 محور با سرمایهگذاری میانگین 2 میلیارد تومانی را 24800 تومان تعیین کرده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران گفت: سازمان راهداری طبق مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری، اختیار تعیین نرخ حمل و حق توقف ناوگان را در حالی به 2 تشکل انجمنهای صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل و کانون انجمنهای صنفی کارگری رانندگان ناوگان حمل کالای جادهای کشور واگذار کرده که شرکتهای حمل و نقل طرف قرارداد با صاحبان کالا و ذینفع این موضوع هستند.
به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی تاکید کرد: چون انجمنهای صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل از حق توقف بهرهای نمیبرند، طبیعتاً تمام تلاش خود را صرف پایین نگهداشتن نرخ حق توقف میکند اما موضوع بسیار ناراحت کننده این است که کانون رانندگان که خود را متولی امور و حامی رانندگان ناوگان حمل کالای جادهای سراسر کشور میداند، با کانون شرکتهای حمل و نقلی همراه شده و پای حق توقفی را امضا میکند که هر ساعت توقف یک کامیون کشنده و نیمه یدک یخچالدار 5 محور با سرمایهگذاری میانگین 2 میلیارد تومانی را 24هزار و 800 تومان تعیین کرده است.
بیشتر بخوانید: اجرای مفاد توافقنامه جدید حق توقف کامیونها از 15 مهر ماه
وی با طرح این پرسش که آیا یک پراید صفر کیلومتر 40 یا 50 میلیون تومانی بدون کولر را یک ساعت با این نرخ میتوان اجاره کرد، اظهار کرد: در کشورهای دیگر که ناوگان حمل و نقل سرمایه ملی محسوب میشود، نرخ حق توقف را به گونهای محاسبه میکنند که حکم بازدارندگی، نظم و انضباط، جریمه و تنبیه صاحبان کالای نامنظم را داشته باشد، نه اینکه مشوقی برای استفاده صاحبان کالا از انبار سیار ارزان قیمت شود.
به گزارش تین نیوز، این فعال صنفی افزود: اگر صاحب کالایی محمولهاش آماده بارگیری نیست چرا باید زودتر کامیون را احضار کند و یا وقتی صاحب کالا میداند محمولهاش در راه رسیدن است چرا نباید مقدمات تخلیه را فراهم کند که کامیون به محل تخلیه برسد و منتظر تخلیه بماند؟
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران ادامه داد: این انجمن از سال 97 در چندین مرحله به نرخ حق توقف به مسئولان سازمان راهداری اعتراض خود را اعلام نمود و سازمان راهداری نیز مراتب اعتراض این انجمن را به انجمن شرکتهای حمل و نقل و کانون انجمنهای صنفی کارگری رانندگان ناوگان حمل کالای جادهای انتقال داد اما این 2 تشکل صنفی، بدون ارائه هیچ توضیحی مبلغ 5هزار تومان به نرخهای قبلی اضافه کرده ولی در عوض پنج ساعت به زمان قبل از تعلق نرخ حق توقف اضافه کرده اند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ایران در حال حاضر در شرایط نامناسبی قرار دارد و پیکر نحیف آن از همه طرف آماج ضربات مهلک است، در توضیح این دیدگاه خود گفت: از یک طرف ارگانها و سازمانهای دولتی مرتبط با موضوع حمل و نقل بدون هماهنگی با یکدیگر، مصوبات و بخشنامههای ضد و نقیضی صرفاً با در نظر گرفتن خواست، مصالح و منافع خویش بدون تحقیق، کار کارشناسی، تجربه میدانی و اینکه آیا در واقعیت و در میدان عمل امکان اجرایی شدن این مصوبه یا بخشنامه و دستور العملها وجود دارد یا خیر اقدام به صدور آنها مینمایند.
به گزارش تین نیوز، خانعلی بیان کرد: از طرف دیگر برخی شرکتهای حمل و نقلی چه در بخش داخلی و چه در بخش بینالمللی بهدلیل عدم سرمایهگذاری در خرید ناوگان و عدم اطلاع از هزینههای سرمایهگذاری خرید ناوگان و نیمه یدک، نگهداری، پشتیبانی، لوازم، قطعات، استهلاک و غیره برای پایین آوردن نرخ حمل با هم وارد رقابتی مخرب علیه رانندگان و حمل و نقل میشوند و هیچ نقطهای برای توقف رقابت ناسالم و مخرب خود متصور نیستند.
این فعال صنفی افزود: طرف سوم نیز خود نمایندگان صنفی رانندگان و کامیونداران هستند که به دلیل سیاستهای مسئولان عمدی یا سهوی، اکثراً از قشری انتخاب میشوند از که سطح تحصیلات پایین و حداقلی بر خوردارند به همین دلیل از حقوق، قوانین، مقررات و ضوابط اداری خویش نیز بیاطلاع هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.