| کد خبر: 197236 |

◄ اجرای مفاد توافقنامه جدید حق توقف کامیون‌ها از 15 مهر ماه

یکی از مفاد مهم تغییر یافته در این توافقنامه مدت‌زمان توقف برای بارگیری و تخلیه کالا بود که در توافق قبلی برای هر 2 مورد، ۱۲ ساعت تعیین‌شده بود که اکنون این رقم برای بارگیری 12 ساعت و برای تخلیه 7 ساعت تعیین شده است.

تین نیوز

با ابلاغ توافقنامه جدید مربوط به حق توقف انواع کامیون، مفاد آن از 15 مهر ماه اجرایی می‌شود.

به گزارش تین نیوز، اواخر مرداد ماه امسال توافقنامه‌ای در 10 بند در مورد نرخ حق توقف انواع کامیون بین کانون انجمن صنفی رانندگان حمل کالای کشور و کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل جاده‌ای به امضا رسید که با اعتراض رانندگان مواجه شد.

اکنون برخی مفاد این توافقنامه دستخوش تغییرات و اصلاحات اساسی و این توافقنامه در 11 بند و ابلاغ شده و قرار است از 15 مهر اجرایی شود.

یکی از مفاد مهم تغییر یافته در این توافقنامه مدت‌زمان توقف برای بارگیری و تخلیه کالا بود که در توافق قبلی برای هر 2 مورد، ۱۲ ساعت تعیین‌شده بود که اکنون این رقم برای بارگیری 12 ساعت و برای تخلیه 7 ساعت تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

از دیگر مفاد این توافقنامه که دستخوش تغییر اساسی شده، بند 2 آن است که در توافقنامه قبلی رانندگان مکلف شده بودند حداقل 3 ساعت قبل از پایان ساعت اداری به محل بارگیری و تخلیه کاری مراجعه کنند که این قید زمانی 3 ساعته نیز برداشته شده است و اکنون رانندگان مکلفند در طول ساعات اداری به محل‌های بارگیری و تخلیه کالا مراجعه کنند.

به گزارش تین نیوز، تعیین 12 ساعت برای تخلیه کالا در توافقنامه قبلی، با اعتراض شدیدی از سوی رانندگان مواجه شد به طوری‌که در این زمینه کوروش فلاحی راننده کامیون گفته بود: اگر این‌گونه پیش برود کامیون به  یک انبار سیار و بدون هزینه و رایگان برای صاحبان کالا تبدیل می‌شود.

خداداد بکرانی یکی دیگر از رانندگان نیز در آن زمان از مسئولان صنفی رانندگان خواسته بود قبل از امضای چنین توافقی، کمی هم تامل و بررسی انجام داده و بعد این توافقنامه را امضا می‌کردند.

به گفته بکرانی مسئولان صنفی باید هنگام امضای این توافق به راننده‌ای می‌اندیشدند که پشت نوبت در پایانه بار چندین روز معطل و یا برای بارگیری در گمرک گاهی بیش از ۲۴ ساعت گرفتار می‌شود، در صف تخلیه مواد اولیه فولاد (آهن اسفنجی) حتی تا ۲۴ ساعت را سپری می‌کند، پشت گمرک دوغارون و یا گمرکات دیگر جهت رسیدن کوتاژ گاهی تا چند روز معطل می‌ماند و مسئولیت آن را نه گمرک و نه صاحبان کالا و نه شرکت حمل ونقل بر عهده نمی‌گیرند.

علینقی فاریابی‌دوست، کارشناس حقوق ثبتی و فعال صنفی بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا نیز در آن زمان گفته بود: در بند دوم این تفاهم‌نامه بر راننده تکلیف شده که در ساعات اداری به محل بارگیری و تخلیه مراجعه نماید و آن ساعات از ۷/۴۵دقیقه صبح تا ساعت ۱۱ صبح همان روز (سه ساعت و 15 دقیقه)، است که حداقل سه ساعت قبل از پایان ساعت اداری است.

وی افزود: تکلیف راننده در آن سه ساعت و 15  دقیقه مشخص است اما اگر در وقت یاد شده به محل بارگیری و تخلیه نرسد، 20 ساعت و 45 دقیقه همان روز از دست می‌رود، با احتساب زمان بارگیری و تخلیه که 24 ساعت است با فرض این‌که زمان‌های داده شده صرف بارگیری و تخلیه گردد و اگر با توجه به همین فرض برای مقصد نیز همین میزان وقت در نظر گرفته شود، زمان بارگیری و تخلیه تقریبا سه روز کاری خواهد بود.

متن توافقنامه جدید:

photo_2019-09-30_17-06-12

متن توافقنامه قبلی:

photo_2019-09-30_16-16-11

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    با سلام
    وقتی ملاک تعیین هزینه حق توقف کامیون مشخص نیست وتصمیم گیرنده فقط به افزایش ایکس درصدی عدد قبل بسنده میکند این اتفاق میافتد که می‌بینید .
    امروز هزینه توقف یک کشنده وتریلی آن با توجه به هزینه های ثابت سالیانه ونیز هزینه های متغیر در سطح ظرفیت فعالیت قابل دسترس بین پنجاه وپنج هزار تومان تا شصت وپنج هزارتومان است .ولی دراین جدول بالاترین رقم تعیین شده برای کشنده یخچالدار پنج محور 248000ریال تعیین شده است.
    وقتی این محاسبات را با مدارک مستدل عنوان می‌کنی آقایان درپاسخ میگویند یعنی شما درطول سال ساعتی شصت هزارتومان درآمد دارید؟!
    این تصمیم گیران کوچکترین اطلاعی از هزینه فرصت از دست رفته ندارند..
    آنها نمی‌دانند که حق توقف یک کامیون در تمام کشور های صنعتی نه تنها جبران خسارت های ناشی از توقف یک کامیون دربالاترین سطح ظرفیت کاری است بلکه تعلل کننده وبانی توقف خارج از عرف یک کامیون بایستی چهل درصد نیز جریمه شود وله حسابهای دولت واریز نماید .این درآمد دولت از محل اینگونه جرایم صرف تحقیق و توسعه وشناخت بن بست ها برای رفع موانع قانونی واداری و اجتماعی توقف کامیون ها درمبدا ومقصد خواهد شد .
    زیرا یک کامیون ونیز یک راننده حرفه ای سرمایه ملی است که توقف نه تنها به صاحبان شخصی وسرمایه گذار آن آسیب می رساند بلکه موجبات کند شدن حرکت وچرخه اقتصاد خواهد شد .
    بیاموزیم تا نگاه علمی به مسائل ملی داشته باشیم تا تصمیمات منطقه ای مان تحت تاثیر آنها قرار گیرد.
    محسن متقین