رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران:
◄ کانون کارفرمایی کامیونداران متولی امور رانندگان نیست
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران گفت: متاسفانه بهدلیل ضعف در آگاهی و عملکرد هیئت مدیره کانون کشوری رانندگان، کانون کارفرمایی کامیونداران سوار بر موج یک تنه خود را متولی رانندگان و ناوگان حمل و نقل حمل کالای ایران تصور میکنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران گفت: متاسفانه بهدلیل ضعف در آگاهی و عملکرد هیئت مدیره کانون کشوری رانندگان، کانون کارفرمایی کامیونداران سوار بر موج یک تنه خود را متولی رانندگان و ناوگان حمل و نقل حمل کالای ایران تصور میکنند.
به گزارش تین نیوز، عبدالله خانعلی در گفت و گو با خبرنگار ما در این مورد توضیح داد: قانونگذاران با توجه به ماهیت شغلی هر گروه برای فعالان حمل و نقل نیز مانند سایر بخشها، انجمنهای صنفی کارگری رانندگان و کانونهای مربوطه و انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران و کانونهای مربوطه را در نظر گرفتهاند.
او خاطرنشان کرد: اما گاهی به دلیل عدم مشارکت رانندگان در کارهای گروهی و عدم اطلاع کافی از قوانین، ضوابط و مقررات اتفاقاتی میا فتد که بعضاً به ضرر ایشان و موجب به انحراف کشیده شدن اصل موضوع میشود.
این فعال صنفی اظهار کرد: به عنوان مثال در کلیه موضوعات علیرغم اینکه 2 قشر کارفرما و کارگر لازم و ملزوم یکدیگر هستند، ولی منافع و مصالح کارفرما و کارگر ذاتاً نه تنها با هم همسو نیستند بلکه در تضاد بوده و بخش حمل و نقل کالا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: قانونگذار رانندگانی را که دارای برگ فعالیت از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هستند، صرف نظر از اینکه این راننده مالک کامیون باشد یا نباشد، از نظر ماهیتی کارگر محسوب کرده و از نظر جایگاه حقوقی ایشان را در انجمنهای صنفی کارگری رانندگان قرار میدهد.
خانعلی افزود: در مقابل افرادی که خودشان راننده نیستند و صرفاً به واسطه کسب درآمد اقدام به خرید کامیون کرده و این کامیون را با یک برگ کاغذ تحت عنوان قرارداد که بعضاً به صورت شفاهی در اختیار افراد دیگری تحت عنوان راننده قرار میدهند، طبق قانون کارفرما محسوب میشوند.
او اظهار کرد: با توجه به موارد ذکر شده، رانندگان خود مالک، یعنی رانندگانی که روی کامیونهای خودشان کار میکنند از نظر قانونگذار کارگر محسوب میشوند، بنابراین پذیرش عضویت رانندگان خود مالک از طرف تشکلات کارفرمایی کامیونداران خلاف ضوابط و مقررات و غیر قانونی است.
این فعال صنفی تاکید کرد: وقتی قانون این بخش از فعالان حمل و نقل را کارگر تشخیص داده است، قاعدتاً تمام اموراتشان از جمله پیگیری مطالبات صنفی و انجام امور هوشمند آنان نیز به تشکلات کارگری رانندگان مربوط است و باید توسط تشکلات کارگری خود رانندگان صورت گیرد.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: نکته بسیار مهم و قابل تامل اینکه با تفسیر قانون، تشکلات کارفرمایی کامیونداران متولی امور حمل و نقل و رانندگان نیستند، زیرا قانون هیچ محدودیتی برای کارفرما شدن از هیچ نظر از نظر جنسیتی، سنی، تخصصی، شغلی برای کارفرما در نظر نگرفته است و هر فردی به صرف خرید کامیون و قرار دادن در اختیار راننده با یک برگ کاغذ بهنام قرارداد که شفاهی آن هم مورد قبول وزارت کار قرار میگیرد کارفرما محسوب میشود.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران ادامه داد: به عنوان مثال یک خانم خانهدار، کارمند اداره دولتی و خصوصی، مغازهدار یا حتی یک کودک خردسال که هیچ اطلاعی از حمل و نقل ندارد، حتی گواهینامه رانندگی هم ندارد به صرف خرید کامیون حمل کالا، کارفرما محسوب میشود، ولی راننده حتماً باید حایز شرایط خاصی از قبیل داشتن گواهینامه رانندگی، برگ فعالیت (کارت هوشمند رانندگی معتبر) صادره از سازمان راهداری، کارت صحت و سلامت، گواهینامه عدم اعتیاد و سوپیشینه، داشتن حداقل مهارتهای لازم، اطلاعات حقوقی، مسئولیتپذیری و در یک محدوده سنی باشد.
به گزارش تین نیوز، این فعال صنفی گفت: با توجه به موارد ذکر شده، آیا میتوان سر نوشت حمل و نقل کشور پهناوری همچون ایران که امری تخصصی است و با جان و مال افراد جامعه سر و کار دارد و فعالان در این بخش باید حایز شرایط خاصی باشند را به افرادی که طبق قانون نیازی نیست هیچ اطلاعات و تخصصی در زمینه حمل و نقل داشته باشند سپرد؟
او افزود: آیا عاقلانه و منطقی است در کشوری که طبق آمار رسمی بیش از 97 درصد ناوگان آن خودمالکی است، اختیار تصمیمگیری در مورد حمل و نقل کلیه رانندگان و ناوگان را به دست 3 درصد غیر راننده غیر متخصص سپرد؟
خانعلی تاکید کرد: آیا میتوانید تصور کنید اگر افرادی که صرفاً به واسطه وسع مالی و کسب در آمد اقدام به خرید کامیون کردهاند و هیچ اطلاعاتی در زمینه حمل و نقل ندارند به هیئت مدیره تشکلات و کانونهای کارفرمایی کامیونداران نفوذ کنند و در مقام تصمیمگیری برای حمل و نقل قرار بگیرند چه فاجعهای رخ خواهد داد؟
او با بیان اینکه انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران در این ارتباط از معاون وزیر و معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استعلام کرده که پیوست شده است، اظهار کرد: در گیر و دار تحریمهای تحمیلی، افزایش نرخ ارز و مشکلاتی که منجر به اعتراضات و اعتصابات رانندگان شد و همه مسئولان محترم کشور بهدور از دستهبندیها در صدد رفع مشکلات رانندگان و ناوگان بر آمدند، ظاهراً عدهای در صدد مصادره دستاوردهای بهدست آمده هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران، گفت: متاسفانه بهدلیل ضعف در آگاهی و عملکرد هیئت مدیره کانون کشوری رانندگان، کانون کارفرمایی کامیونداران سوار بر موج یک تنه خود را متولی رانندگان و ناوگان حمل و نقل حمل کالای ایران تصور می کنند که البته سخت در اشتباه بوده و دچار توهم شدهاند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.