| کد خبر ۳۱۱۸۰۶
کپی شد
قانونی که قرار بود حامی باشد اما باعث نگرانی است

◄ بیمه رانندگان اسنپ تپسی و ماکسیم با دستور و فشار به نتیجه می رسد؟

قانون‌ گذاری در حوزه پلتفرم‌ های دیجیتال، به‌ویژه تاکسی‌ های اینترنتی، از جمله بیمه رانندگان اسنپ تپسی و تاکسی ماکسیم اگر بدون توجه به واقعیت‌ های این صنعت و تجربه‌های جهانی انجام شود، قطعا نتیجه‌ عکس دارد.

بیمه رانندگان اسنپ تپسی و ماکسیم با دستور و فشار به نتیجه می رسد؟
تین نیوز |

قانون گذاری در حوزه پلتفرم های دیجیتال، به ویژه تاکسی های اینترنتی، اگر بدون توجه به واقعیت های این صنعت و تجربه های جهانی انجام شود، قطعا نتیجه عکس دارد. قانون جدید بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز از همین جنس است؛ قانونی که در ظاهر با نیت حمایت تدوین شده، اما در عمل نه به نفع رانندگان است، نه به نفع شرکت ها و نه حتی به نفع مسافران!

آرمین کریمی مدیرعامل ماکسیم با بیان این مطلب افزود: ما در ماکسیم سال هاست با رانندگانی همکاری می کنیم که بخش قابل توجهی از آن ها، رانندگی در تاکسی اینترنتی شغل اصلی شان نیست. بسیاری از رانندگان ما دانشجو هستند، کارمندند یا در مقاطع مختلف زندگی به صورت پاره وقت فعالیت می کنند. تحمیل یک الگوی بیمه ای سخت و یکسان به چنین اکوسیستمی و سخن گفتن از بیمه رانندگان اسنپ تپسی و تاکسی ماکسیم ، نادیده گرفتن تنوع واقعی این بازار و اصل جذابیت این نوع فعالیت، یعنی انعطاف پذیری است. نتیجه این نگاه، افزایش فشار مالی بر رانندگانی است که درآمد ثابتی ندارند و انعطاف پذیری برایشان یک ضرورت است، نه یک انتخاب.

وی افزود: نگاهی به تجربه های جهانی نشان می دهد که کشورهایی که زودتر از ما با این مسئله مواجه شده اند، مسیر متفاوتی را رفته اند. در بسیاری از کشورها، به جای اجبار و تحمیل هزینه ثابت، مدل های ترکیبی بیمه ای یا سازوکارهای داوطلبانه با مشوق های دولتی اجرا شده است. دلیلش هم روشن است: وقتی راننده احساس کند بیمه به نفع او طراحی شده، نه علیه او، مشارکت می کند. اجبار، معمولاً به خروج نیروها از پلتفرم یا فعالیت های غیررسمی منجر می شود.

کریمی تصریح کرد: از سوی دیگر، این قانون شرکت های تاکسی اینترنتی را نیز در موقعیت دشواری قرار می دهد. پلتفرم هایی که کارفرمای کلاسیک محسوب نمی شوند و بیشتر نقش همرسانی دارند حالا باید نقش هایی را بپذیرند که با ماهیت اقتصادی و حقوقی آن ها هم خوانی ندارد. این وضعیت، هم ریسک فعالیت را بالا می برد و هم توان شرکت ها برای سرمایه گذاری روی کیفیت خدمات، نوآوری و توسعه را کاهش می دهد.

مخالف بیمه رانندگان اسنپ تپسی و ماکسیم نیستیم اما ...!

وی بیان کرد: نباید فراموش کنیم که در نهایت، هزینه این ناهماهنگی ها به مسافر منتقل می شود. افزایش هزینه های جانبی، کاهش تعداد رانندگان فعال و افت کیفیت خدمات، نتیجه طبیعی چنین سیاست هایی است. تجربه جهانی به ما می گوید هر تصمیمی که تعادل میان راننده، پلتفرم و مصرف کننده را به هم بزند، دیر یا زود به ضرر کل بازار تمام خواهد شد.

کریمی تاکید کرد: شرکت های تاکسی اینترنتی مخالف بیمه رانندگان اسنپ تپسی و تاکسی ماکسیم نیستند. بیمه یکی از مهم ترین ابزارهای حمایت از رانندگان است اما بیمه ای کارآمد است که مبتنی بر واقعیت های اقتصادی، انعطاف پذیر و متناسب با مدل کاری تاکسی های اینترنتی طراحی شود. قانونی که بدون گفت وگو با ذی نفعان و بدون استفاده از تجربه های موفق جهانی تدوین شود، حتی با نیت خیر، می تواند نتیجه ای نادرست داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون گذاران با بازنگری در این مسیر، به جای نسخه های شتاب زده، به راه حل هایی برسند که واقعاً به نفع رانندگان، پلتفرم ها و مردم باشد؛ نه قانونی که نهایتا تنها برای همه صرفا هزینه باشد و نه فایده.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.