| کد خبر: 267735 |

تاکسی های فراری در تور تاکسیرانی | باربری شغل دوم بعضی تاکسی ها شده است

یکی از مشکلات تکراری در رابطه با روزهای پرترافیک تهران مربوط به شاغل شدن برخی رانندگان تاکسی در جایگاه باربری برای اهالی بازار است؛ اتفاقی که مربوط به زمان و دوره ای خاص نیست و برخی از رانندگان تاکسی ها با چرتکه انداختن، مشغول به باربری می شوند.

تین نیوز

یکی از مشکلات تکراری در رابطه با روزهای پرترافیک تهران مربوط به شاغل شدن برخی رانندگان تاکسی در جایگاه باربری برای اهالی بازار است؛ اتفاقی که مربوط به زمان و دوره ای خاص نیست و برخی از رانندگان تاکسی ها با چرتکه انداختن، مشغول به باربری می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ترافیک تهران روزگاری محدود به شب های عید و روزهای آخر سال بود، اما سال هاست که این ترافیک زمان نمی شناسد؛ یک تردد کوتاه مدت در خیابان های شهر گواه این مدعاست که ترافیک شب عید زودتر از موعد به خیابان های شهر رسیده است. ترافیک زودتر از موعد شهر، تنها موجب اتلاف وقت اهالی شهر در خیابان های شلوغ نمی شود و در سوی دیگر ماجرا، طبق یک قانون نانوشته و تکراری، برخی تاکسی های شهر از مسیر مسافران غیب می شوند؛ تا جایی که در برخی ایستگاه های تاکسی می توان صف های طولانی مسافران منتظر را مشاهده کرد.

ترافیک به ساعات غیرپیک رسید

تمام حساب و کتاب های اهالی مرکز شهر و حوالی بازار برای رسیدن به مقصد به هم ریخته و افزایش ترافیک در اوایل بهمن یقه بسیاری از پایتخت نشینان را گرفته است. مسیرهای منتهی به بازار تهران بیش از پیش با معضل ترافیک زودتر از موعد درگیر هستند و مسافرانی که تا همین چند هفته پیش مسیر عبوری از چهارراه سیروس، خیابان های ری، امیرکبیر و... را در زمان مشخصی طی می کردند، اکنون مجبور هستند که با احتساب زمان دوبرابری از این مسیرها عبور کنند؛ آن هم اگر تاکسی ها به صورت منظم در خطوط فعال باشند؛ چراکه تاکسی هایی که اقدام به باربری می کنند هم در این مسیر به وفور به چشم می خورند.

باربری به جای مسافربری

یکی از مشکلات تکراری در رابطه با روزهای پرترافیک تهران مربوط به شاغل شدن برخی رانندگان تاکسی در جایگاه باربری برای اهالی بازار است؛ اتفاقی که مربوط به زمان و دوره ای خاص نیست و برخی از رانندگان تاکسی ها با چرتکه انداختن به این نتیجه می رسند که قبول مسئولیت جابه جایی بار برای یک مغازه دار و فروشنده بازار به صرفه تر از انجام وظیفه اصلی اش یعنی جابه جایی مسافران است.

صادق که سال ها در یکی از خطوط تاکسیرانی فعال است، در رابطه با این رفتار خاص رانندگان تاکسی در ماه های آخر سال می گوید: «این کار دیگه روال شده و کم نیستن راننده هایی که به جای دردسر موندن توی ترافیک خیابون ها و سر و کله زدن با مسافر ترجیح می دن که پارچه، لباس و... پشت ماشینشون بار بزنن و پول بیشتری توی حسابشون بشینه.»

در کنار رانندگانی که این تخلف را در این شرایط اقتصادی امری طبیعی و راه حلی گریزناپذیر می دانند، کم نیستند مسافرانی که کابوس ماه های آخر سال را همیشه با خود مرور می کنند. سارا که تمام سال با وسایل حمل ونقل عمومی به خصوص تاکسی مسیر خانه تا محل کار خود را طی می کند، در این رابطه می گوید: «من همیشه از تاکسی استفاده می کنم و تمام دردسرهای این وسیله رو تجربه کردم، اما یکی از عجیب ترین تجربه ها برای وقتی هست که نزدیک آخر سال می شه، اون وقته که دیگه خودم رو برای صف های طولانی باید آماده کنم.»

به گفته سارا «کاری که بعضی از راننده های تاکسی نزدیک عید انجام می دن، اینه که اونا به جای وایسادن توی خط و جابه جا کردن مسافر، باربری می کنند، یه عالم وسیله توی صندوق و روی صندلی عقب جا می دن و از مغازه دارا پول خوبی می گیرن. اینا چون طرح هم دارن راحت توی محدوده بازار بالا و پایین می رن؛ همین موضوع باعث می شه تا بازاری ها ازشون برای بردن بارهاشون کمک بخوان.»

تخلف برخی رانندگان تاکسی تنها محدود به گشت وگذار حوالی بازار و قرار گرفتن در جایگاه باربری برای تولیدکنندگان نمی شود؛ چراکه فعالیت آنها به عنوان رانندگان شرکت ها و سرویس های مدارس خارج از ساختار تاکسیرانی نیز همواره گلایه شهروندان و مسافران را به همراه دارد؛ موضوعی که به خصوص در روزهای شروع آغاز سال تحصیلی بیشتر نمایان می شود.

احمد، یکی از استفاده کنندگان وسایل حمل ونقل عمومی در این رابطه به همشهری می گوید: «جدا از روزهای برفی و بارونی، وقتی نزدیک عید می شه، با این تاکسی ها ماجرا داریم؛ مثلا یکی از خط ها هست که رئیس خطش به من گفت 120تا ماشین داره، اما والا من این همه سال می رم و میام کلا 30 تاکسی دیدم که توی خط هستن و ماه های آخر سال همینا هم کم میشن.»

برخورد با رانندگان متخلف تاکسی

باربری و رانندگی شرکت های خصوصی و سرویس مدارس، استفاده از امتیاز طرح ترافیک و... تخلفاتی است که برخی از رانندگان تاکسی در سال های متمادی به صورت نامحسوس آن را انجام می دهند، اما این موضوع از دید سازمان تاکسیرانی تهران پنهان نمانده است.

براساس اعلام سازمان تاکسیرانی، تعداد کل ناوگان تاکسیرانی پایتخت ۷۸هزارو۷۸۴ دستگاه است و از این بین حدود ۶۹هزارو۲۲۴ تاکسی فعال هستند. براساس یک حساب و کتاب ساده باید گفت که بیش از ۹هزار تاکسی، غیرفعال محسوب می شوند یا به دلایل دیگری از چرخه حمل ونقل عمومی خارج شده اند.

به همین دلیل چندماه پیش طرح شناسایی فعالیت تاکسی ها با نام «لاگ هوشمند» آغاز شد تا بر فعالیت تاکسی های گردشی و تلفنی نظارت داشته باشد. براین اساس، تاکسی های گردشی و تلفنی باید در طول هر ماه، حداقل ۲۰پرداخت کرایه را با استفاده از رمز کیوآرکد که روی برچسب نرخ کرایه آنها قرار دارد، ثبت کنند.

محمد علوی زاده، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی تهران در این باره به همشهری گفته بود: «از تاکسی ها خواستیم که هر ماه ۲۰پرداخت الکترونیکی داشته باشند. این عدد خیلی کم و از هر روز یک پرداخت هم کمتر است، اما به ما نشان می دهد که چه تاکسی هایی در حال فعالیت نیستند.»

او افزود: «یک تاکسی گردشی ممکن است روزانه ۳۰مسافر را جابه جا کند اگر یکی از این مسافران هم با کیوآرکد کرایه پرداخت کند، کافی است. بخش زیادی از رانندگان هم این کار را انجام دادند و بازخورد خوبی داشتیم، نیت اصلی ما از این موضوع رصد خودروهای فعال و غیرفعال است. با توجه به یارانه هایی که سازمان تاکسیرانی از طرح ترافیک و سهمیه سوخت و... دریافت می کند، همه عزیزانی که راننده تاکسی هستند باید در خدمت حمل ونقل عمومی باشند. شایسته نیست که درصد کمی از رانندگان تاکسی در ساعت کاری خود به فعالیت نپردازند یا از خودروی آنها استفاده شخصی و خصوصی شود.»

تشدید نظارت و کنترل هوشمند تاکسی ها در روزهای پایانی سال

شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه برنامه های ویژه ای برای ایام انتهایی سال جاری پیگیری خواهد شد، گفت: «با افزایش نظارت های میدانی در مناطق مرکزی شهر و حومه بازار و همچنین میادین و پایانه های پرتردد، سعی خواهیم کرد خدمات رسانی به شهروندان در بالاترین سطح صورت گیرد و مشکلات مربوط به ترافیک و مسائل دیگر کمرنگ تر از گذشته شود». شادی مالکی در ادامه افزود: «تلاش می کنیم تا در آینده ای نزدیک شاهد تعادل خوب تاکسیرانان باشیم».

او درخصوص برخوردها یادآور شد: «با کنترل و نظارت هوشمند و به روزرسانی سامانه ثبت تخلفات رانندگان سعی خواهیم کرد مشکلات را کاهش دهیم».

سرپرست سازمان تاکسیرانی درخصوص دیگر برنامه های پیش بینی شده، تأکید کرد: «پیگیری اجرای «لاگ هوشمند» از دیگر موضوعات مهم سازمان خواهد بود و بحث تشویقی ۴۰۰ تاکسیران برتر تهران را اجرا خواهیم کرد که بیشترین تراکنش مالی را داشته باشند. وی از تاکسیرانان خواست تا موضوع «لاگ هوشمند» را جدی بگیرند و همکاری لازم را داشته باشند. مالکی در پایان تأکید کرد: «نظارت و حضور و غیاب روزانه خطوط تاکسیرانی توسط ناظرین خطوط در سطح شهر تهران هم اجرا خواهد شد تا خدمت رسانی به پایتخت نشینان در بالاترین سطح انجام شود».

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.