| کد خبر: 227763 |

موانع صادرات دریایی مازندران در مسیر پاکسازی

تاخیر در بارگیری و تحویل کالا ، کیفیت نامناسب حمل‌ونقل و همچنین جابه‌جایی ترکیبی مشکلاتی است که به گفته صادرکنندگان و کارشناسان تاکنون سبب عدم استقبال از حمل‌ونقل دریایی در مازندران برای صادرات شده است، مشکلاتی که حالا متولیان می گویند در حال رفع شدن است.

تین نیوز

تاخیر در بارگیری و تحویل کالا ، کیفیت نامناسب حمل‌ونقل و همچنین جابه‌جایی ترکیبی مشکلاتی است که به گفته صادرکنندگان و کارشناسان تاکنون سبب عدم استقبال از حمل‌ونقل دریایی در مازندران برای صادرات شده است، مشکلاتی که حالا متولیان می گویند در حال رفع شدن است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان مازندران دارای سه بندر فعال شامل نوشهر ،‌ فریدونکنار و امیرآباد است ولی بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی مازندران از بنادر استان گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود.

با وجود تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج ، ۲ و نیم میلیون تن مرکبات، ۱۵ هزار تن انواع محصولات شیلاتی، در اختیار داشتن عنوان بزرگ ترین تولید کننده لبنیات در کشور و خاورمیانه و توان تولید دیگر کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی که بخشی از آنها صادر می شود ، اما ظرفیت بنادر مازندران تاکنون همواره خالی بوده است به گونه ای که طبق تازه ترین گزارش رسمی حدود ۷۰ درصد ظرفیت بندر امیرآباد به عنوان بزرگ ترین بندر استان مازندران خالی است و حال بنادر دیگر استان نیز تعریف چندانی ندارد.

این درحالی است که به گفته مسئولان استانی و کشوری نیمی از محصولات تولیدی استان مازندران یا از طریق بنادر استان های همجوار و یا از طریق حمل و نقل زمینی به کشورهای شمالی به عنوان مهم ترین مقصد صادراتی استان صادر می شوند که نه تنها هزینه سنگینی به همراه دارد، بلکه مدت زمان تحویل محصولات به مشتریان در بازارهای هدف را نیز با تاخیر همراه می کند.

بنا بر آمار اتاق بازرگانی مازندران امسال ۲۰۰ هزار تن مرکبات به خارج از کشور صادر شده است که سهم بنادر مازندران از این صادرات تنها پنج هزار تن بوده است. حال آنکه فقط در هفت سال اخیر دولت تدبیر و امید صدها میلیارد تومان برای نوسازی ، تجهیز و توسعه بنادر مازندران هزینه شد تا با استانداردهای روز هماهنگ شوند.

استقبال ضعیف صادرکنندگان به خصوص فعالان مازندران در عرصه صادرات به گفته خودشان از مشکلات متعددی رنج می برد که روز گذشته در جلسه هم اندیشی رفع مشکلات صادرات با حضور مسئولان شرکت های کشتیرانی در بندر فریدونکنار مطرح و مورد بررسی و پاسخ قرار گرفت.

استقبال از بنادر مازندران نیازمند اعتمادسازی است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست از آغاز به کار سایت کانتینری بندر تجاری فریدونکنار استقبال کرد و گفت : مهم ترین ضعف مجموعه بنادر مازندران امکانات و تجهیزات حمل و نقل است  که با نیاز تولید کنندگان و صادر کنندگان همخوانی ندارد و این وضعیت در سال های اخیر باعث بی اعتمادی صادرکنندگان و تولیدکنندگان مازندرانی شده است.

عبدالله مهاجر همچنین یکی از ضعف‌های بنادر مازندران را تاخیر در انتقال محصولات به کشورهای مقصد عنوان کرد و افزود : بخش قابل توجهی از صادرات مازندران مواد غذایی به خصوص در بخش لبنیات است که فساد پذیر بوده و باید در زمان و مکان مناسب منتقل شود ولی متاسفانه تولید کنندگان این بخش بسیار گله مند هستند و تولیدکنندگان بسیاری در استان بارها نسبت به تاخیر در انتقال محصولات مواد غذایی توسط شرکت های دریایی مازندران گلایه داشتند و همین وضعیت آنان را به سمت استان های دیگر  و حمل و نقل ریلی و زمینی کشانده است.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر با پیوستن بندر فریدونکنار به حمل و نقل کانتینری ظرفیت جدیدی برای صادرات ایجاد شده است ، گفت : راه اندازی کانتینر های یخچالی و غیر یخچالی می تواند ظرفیتی باشد تا میزان صادرات مازندران در حوزه های مختلف از جمله مواد غذایی و مرکبات افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سه بندر مازندران ظرفیت های لازم برای صادرات مهیا شده است ، افزود : باید با مدیریت جدید و بر طرف کردن نقایص گذشته دوباره اعتماد صادر کنندگان استان جلب شود تا حمل و نقل دریایی استان رونق یابد و از کوچ صادر کنندگان به بنادر استان های دیگر جلوگیری شود.

مهاجر سرعت پایین کشتی های بنادر مازندران را یک دغدغه اصلی دانست و ادامه داد: باید اطمینان خاطر از سوی بنادر به صادر کنندگان داده شود که کالاهای آنها با سرعت و بموقع  ارسال می شود و اگر این اتفاق بیفتد  دیگر نگاه صادر کنندگان به بنادر سایر استان ها نخواهد بود ،بلکه می توانند از بنادر استان برای ارسال کالا به کشور های همسایه از جمله روسیه استفاده کنند.

وی راه اندازی دفتر کشتیرانی خزر در فریدونکنار و امیر آباد را نقطه قوت دانست و گفت : این شرایط نشان می دهد که کشتیرانی دریای خزر نیز می خواهد صادرات در مازندران را افزایش دهد و این مهم نیاز به اعتماد دوسویه بین صادرکنندگان و کشتیرانی دارد تا با کمک هم مشکلات گذشته برطرف شود و راه جدیدی برای صادرات با مدیریت هزینه باز گردد.

کنترل کیفیت و ارسال بموقع محصولات

مدیر مجموعه سورتینگ و بسته بندی روماک گستر مازندران به عنوان نماینده بخش سورتینگ داران در این جلسه خواستار توجه ویژه مجموعه حمل و نقل دریایی به صادرات مواد غذایی شد و گفت: باید به بخش غذایی همچون صادرات میوه و محصولات کشاورزی به صورت حرفه ای تر نگاه شود.

مجموعه روماک گستر که پایانه صادرات محصولات کشاورزی مازندران محسوب می شود بتازگی با مساعدت دولت و سرمایه گذاری کلان به بهره برداری رسیده است.

خلیل قلی زاده افزود: برای صادرات محصولات غذایی کنترل کیفی بسیار مهم و حایز اهمیت است که باید رعایت شود و اگر این مهم رعایت شود صادرکنندگان از صادرات از طریق دریا استقبال خواهند کرد.

وی برنامه ریزی درست و منظم برای حمل و نقل را یکی دیگر از خواسته های صادرکنندگان عنوان کرد و گفت : متاسفانه در بنادر مازندران برخی محصولات باید منتظر بارگیری کامل کشتی ها شوند که برای زمان بندی ارسال محصول و تاریخ تحویل و همچنین انقضای آن بسیار آسیب زننده است.

نماینده سورتینگ داران خواستار ارائه زمانبندی دقیق برای حمل کالاها از سوی شرکت های کشتی رانی و بنادر شد و افزود: یک زمان مشخص باید به صادرکننده اعلام شود تا کالاها به محض ورود به بندر ارسال گردد ، ولی متاسفانه در اکثر مواقع کالا به مدت طولانی در بنادر مازندران انبار می شود و یا اینکه با سرعت مناسب و زمانبندی درست به مقصد نمی رسد.

قلی زاده از نحوه ارسال کالا نیز انتقاد کرد و گفت : متاسفانه برخی از مواد غذایی با  کالاهایی همچون نمک و آهک و سیمان جا به جا می شوند که نه تنها باعث خسارت به محصولات می شود، بلکه ممکن است مشکلات جدی بهداشتی را نیز در پی داشته باشد.

وی با اظهار این که اگر نقایص رفع و استانداردها رعایت شود بدون شک تمامی صادرکنندگان مازندران و حتی استان های دیگر از صادرات دریایی بنادر مازندران استقبال خواهند کرد ، افزود : طولانی شدن ارسال و فاسد شدن محصولات دلیل اصلی از دست رفتن مشتریان کشورهای همسایه است و برای رفع این مشکل هم مهم ترین خواسته ما کوتاه کردن فاصله زمانی ارسال کالا از مبدا به مقصد و بر عکس است که اگر انجام شود ما می توانیم صادرات از طریق دریا را جایگزین راه های زمینی کنیم.

نماینده سورتینگ داران مازندران با بیان اینکه با رایزنی های وزارت امور خارجه بازارهای ایران در روسیه دوباره رونق گرفته است ، گفت: اگر سیستم حمل و نقل به درستی برنامه ریزی شود و مشکلات مطرح شده برطرف گردد ما می تونیم هر هفته تا سقف یکهزار تن مرکبات را برای روسیه و قزاقستان صادر کنیم.

پیش از این مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مازندران با اعلام این که بسترهای گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه آماده است ، گفت: رقابت تجاری در این منطقه با سرعت در حال شکل‌گیری است و لازم است تجار مازندرانی جای پایشان را در بازار اوراسیا محکم کنند.

اسرافیل امیری توضیح داد : بسترهای سیاسی و همچنین مسیرهای دیپلماتیک برای تجارت با کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر که قرابت تمدنی نیز با مردم مازندران دارند ، طی سال های اخیر گام به گام فراهم شده و در حال حاضر تقریبا تمامی موانع برداشته شده است و تنها کاری که باقی مانده این است که تجار ما آستین بالا بزنند و با شناخت نیازهای این بازار جدید و تلاش برای تامین این نیازها برابر استانداردهای تجارت بین المللی وارد عمل شوند.

دلسردی شرکت های لبنی از حمل و نقل دریایی مازندران

استان مازندران هم اکنون ۲۵ کارخانه فعال فراوری لبنی با ظرفیت اسمی سه هزار و ۸۰۰ تن در سال دارد که بیشترین تولید محصولات لبنی کشور را در اختیار دارد. شرکت های بزرگ لبنی مازندران که از جمله برندهای برتر جهانی و منطقه ای هستند همواره خواستار صادرات به خصوص در بازار کشورهای شمالی به دلیل امنیت اقتصادی و تجاری بالا بوده اند که این مساله هنوز در حد اندازه تولیدات لبنی استان محقق نشده است.

نمایندگان شرکت های لبنی در جلسه روز گذشته بار دیگر ارسال دیر هنگام و با تاخیر و همچنین کیفیت پایین تجهیزات حمل و نقل دریایی را دغدغه اصلی صنعت لبنیات مازندران برای ورود به بازارهای کشورهای شمالی عنوان کردند و گفتند: تا به امروز مجموعه های حمل و نقل دریایی مازندران نتوانستند نیاز صنعت لبنیات را برآورده کنند.

آنها بر ارسال سریع محصولات لبنی به واسطه فساد پذیری ان کالا تاکید کردند و افزودند: با توجه به اینکه کالاهای لبنی تاریخ انقضا کوتاهی دارد باید این اطمینان خاطر به تولیدکنندگان داده شود که محصولات بموقع از سوی بنادر و شرکت های کشتی رانی بارگیری و تخلیه خواهند شد.

نمایندگان شرکت های لبنی خواستار تکمیل دبیرخانه ای مشترک کشتیرانی با اتاق بازرگانی برای حل مشکلات پیش رو و همچنین نظارت و بررسی نیازهای این صنعت شدند.

علاوه بر این نمایندگان شرکت های لبنی از فعال نبودن دیپلماسی اقتصادی در کشورهای شمالی انتقاد کرده و اظهار داشتند: یکی از نقاط ضعف صادرات مازندران این است که نمایندگی های وزارت امور خارجه و خود وزارتخانه و کنسولگری های آن در مسائل اقتصادی و مشکلات صادرات ورود پیدا نمی کنند و صادر کنندگان در کشور مقصد تنها هستند.

همچنین عدم تخلیط مناسب بار ، رعایت استاندارد دمایی در مسیر، ایجاد زنجیره سرما برای جلوگیری از خراب شدن کالا، رعایت استانداردهای کشور هدف و ایجاد فضای یخ شکن در کانال آبی، کم بودن تعداد کانتینر ، اطلاع رسانی دقیق از زمان بارگیری کالا ، فراهم شدن امکانات ترددی برای مقاصد هدف در روسیه از دیگر خواسته های صادر کنندگان مازندرانی در این جلسه بود.

مشکلات حمل و نقل دریایی مرتفع خواهد شد

مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر جنگ اقتصادی بین استکبار جهانی با ایران و رقابت تنگاتنگی بین کشورهای همسایه ما وجود دارد ، گفت : رفع مشکلات نیازمند همکاری همه جانبه است تا بتوانیم به سرعت از مشکلات خارج شویم و بازارهای هدف را در دست بگیریم.

کاپیتان داوود تفتی با اشاره به امکانات شرکت ها کشتیرانی برای حمل کالا در مسیر جدید کانتینری ، افزود : متناسب با میزان جذب بار و افزایش تمایل سرمایه گذاران به جابه جای دریایی کالا، کانتینر به اندازه کافی وجود دارد و هیچ گونه مشکلی در تامین کانتینر نداریم.

وی همچنین بر ارزیابی مشکلات و موانع و محدودیت ها با همکاری صادر کنندگان تاکید کرد و ادامه داد : از این پس طبق برنامه ریزی سرویس منظم حمل دریایی با  کانتینرهای یخچال دار و معمولی به صورت هفتگی انجام خواهد شد و مشکلی در ارسال کالا به وجود نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر به حمل و نقل مرکب که خواسته صادرکنندگان بود نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز تصمیماتی گرفته شده است و بزودی مشکلات حمل و نقل مرکب نیز برطرف خواهد شد.

تفتی یکی از مشکلات صادرات مازندران را ۲۴ ساعته نبودن گمرک عنوان کرد و گفت: برخلاف استان دیگر همچون گیلان ، مازندران از گمرک ۲۴ ساعته برخوردار نیست و  این یکی از مشکلات اساسی این استان برای زمان بندی مناسب صادرات است که در حال رایزنی برای برطرف کردن ان هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.