| کد خبر: 224596 |

◄ کاهش صادرات نفت از طریق بنادر و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در یک سال گذشته

شرکت های خدماتی نفتی و شرکت های کشتیرانی وضعیت نامناسبی را به جهت افت تقاضای نفت تجربه می کنند. به ویژه شرکت های مستقر در حوزه خلیج فارس که بیشترین حمل دریایی نفت را به چین برعهده داشتند.

تین نیوز

کاهش قیمت جهانی نفت خام و کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران به دلیل مساله تحریم ها، در طول سال گذشته، بر اقتصاد کشور تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

به گزارش تین نیوز، همه‌گیری ویروس کووید19 و آغاز رقابت نفتی میان روسیه و عربستان سعودی از اصلی‌ترین عوامل سقوط قیمت نفت خام بوده‌اند، اما این موارد بر اقتصاد کشور ما که پیش از این نیز تحریم بود و سپس با شیوع کوید19 هم مواجه شد، تاثیر صد چندانی گذاشته است.

این تاثیر و تاثر به دلیل وابستگی تمام و کمال اقتصاد ما به تولید نفت نیز هست؛ چراکه در غیاب صنعت گردشگری یا صنایع تولیدی پررونق، اقتصاد وضعیت بحرانی به خود گرفته است. این در حالی است که حمل ونقل دریایی نیز با کاهش فزاینده عبور نفتکش ها مواجه شده است و بازار خود را از دست داده است.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل ونقل دریایی که در حوزه بنادر خشک هم مسئولیت داشته درباره شرایط حمل ونقل دریایی متاثر از کاهش تولید و حمل نفت و فرآورده های آن گفت: شرکت های خدماتی نفتی و شرکت های کشتیرانی وضعیت نامناسبی را به جهت افت تقاضای نفت تجربه می کنند. به ویژه شرکت های مستقر در حوزه خلیج فارس که بیشترین حمل دریایی نفت را به چین برعهده داشتند.

غلامرضا رضایی افزود: پیش بینی شده بود که ٢٠٢٠ سالِ پر چالشی برای کشتیرانی در جهان باشد چراکه در ابتدا که با شیوع یک ویروس و کاهش خرید قیمت نفت کاهش یافت و پیشتر نیز IMO با ایجاد قوانین جدید دریانوردی درباره سوخت کشتی ها موجب بالا رفتن هزینه های حمل شد. نتیجه این شده که با افت تقاضا برای نفتکش ها مواجه شدیم.

او ادامه داد: این در حالی است که چین نیز که بزرگترین مشتری نفتی ما محسوب می شد در سال گذشته به نحو چشمگیری افت شدید تقاضا داشت و چنین امری به دلیل فشار بر تعیین تعرفه حمل دریایی یک تهدید برای حوزه GCC و ایران بود؛ بنابراین ما با کاهش 50درصدی خرید نفت از طرف چین روبرو شده ایم.

این در حالی است که صادرات و حمل کالاهای غیرنفتی در زمان شیوع کرونا رشد4 درصدی داشته است. مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در اینباره گفته است: در دور جدید تحریم ها عمده تمرکز کشور در ایجاد رویکردهای بین المللی بحث دریا بود که خوشبختانه با اتکا به توان داخلی به صورت شبانه روزی همه بنادرمان برای تامین مایحتاج فعال بود.

محمد راستاد ادامه داد: در همین خصوص سال گذشته بالغ  بر ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۹  درصد را شاهد بودیم. همچنین ۵۲.۵ میلیون تن  صادرات غیرنفتی با افزایش ۴ درصد نسبت به سال گذشته در بنادر کشورمان ثبت شد و ۳۴ میلیون تن هم واردات غیرنفتی بود با رشد ۲۷ درصد را داشتیم.

این در حالی است که تخلیه و بارگیری کشتی در بنادر هزینه های ثانوی بسیاری مانند پرداخت دموراژ، انبارداری و... دارد و این موارد اگر با رشد تکنولوژی در بنادر انجام نشوند هم از سرعت تحلیه و بارگیری کاسته می شود و هم میزان آن رقم هایی که بالا عنوان شد را پوشش نمی دهد.

اما راستاد در اینباره نیز تصریح کرد: سخت ترین فرآیند در زنجیره حمل و نقل، ورود و خروج کشتی است. خوشبختانه در این مورد در بندری مثل بندر امام (ره) عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی با ۷۰ هزار تن کالای اساسی به صورت شبانه روزی انجام گرفت و با تخلیه ۸ هزار تن در هر ۲۴ ساعت این کشتی ها حداکثر هشت روزه با تخلیه بار از بندر خارج شدند. این عملیات برای صدها کشتی در بنادر کشور انجام گرفت بدون اینکه حادثه ای جانی یا مالی به ثبت برسد و یا اینکه یک دلار بابت دموراژ کشتی ها به کشور تحمیل نشد.

گفتنی است که بجز این بخش، همه بخش های حمل ونقل چه در بخش بار و چه مسافر زیان بسیاری در روزها و ماه های اخیر دیده اند که دولت برای جبران این خسارات بسته های حمایتی را نیز در نظر گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.