| کد خبر: 223022 |

◄ کاهش 98 درصدی گردشگری و حمل‌ونقل دریایی

متاثر از شیوع کرونا، تقاضا برای نفت کوره کم سولفور به عنوان سوخت کشتی کاهش شدیدی داشت و مبادلات تجاری بین کشورها نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.

تین نیوز

شیوع کرونا موجب شده است تا حمل و نقل دریایی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

به گزارش تین نیوز، در پی این اتفاق، تقاضا برای نفت کوره کم سولفور به عنوان سوخت کشتی کاهش شدیدی داشت و مبادلات تجاری بین کشورها نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.

از طرف دیگر سفارش ساخت کشتی حداقل با ۶۰ درصد کاهش مواجه شد. در زمینه اجاره روزانه کشتی‌های کیپ سایز (بزرگ‌ترین کشتی‌های باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار در آوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان می‌دهد صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت دچار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شد.

کرونا بر گردشگری و مسافرت‌های دریایی در ایران و جهان نیز تأثیر منفی گذشته است، به طوری که نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیت‌ها در ایران در این زمینه بوده ایم.

از طرفی سند جامع حمل ونقل دریایی نیز نوشته شده است و شامل یک بسته از اقداماتی است که می‌تواند به اشاعه فرهنگ دریایی منجر شود.

اما از طرف دیگر، کاهش تقاضا در حالی سایه طولانی خود را بر صنعت دریانوردی انداخته که بیم آن می‌رفت با اجرای استانداردهای IMO-۲۰۲۰ و هجوم فعالان بازار سوخت دریایی به انبارکردن سوخت‌های سازگار، وضعیت نامطلوبی در انتظار صنعت کشتیرانی باشد؛ این در حالی است که طبق بررسی‌های مؤسسه پلاتس قیمت سوخت کم سولفور کشتی‌ها در روتردام به عنوان قطب سوخت رسانی اروپا، در اثر کاهش تقاضا و افزایش عرضه، تنها در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی (دی- بهمن ۹۸)، تقریباً به یک پنجم رسید.

مؤسسه پلاتس یکی از منابع تأمین سوخت کم سولفور کشتی‌ها می‌گوید: در آغاز سال میلادی شاهد عرضه بسیار محدود و تقاضا بسیار زیاد بودیم، اما اکنون ما با وضعیت متضادی مواجهیم. همه این اتفاقات بخاطر ویروس کرونا و فروپاشی توافق اوپک پلاس است.

گفتنی است که در صنعت کشتیرانی مانند سایر صنایع همواره تقاضا محور اصلی بازار است. به این ترتیب برخی از شرکت‌های حمل دریایی در میان شرایط شیوع ویروس کرونا در حال کاهش کرایه هستند اما در کشور ما این صنعت نیاز به حمایت های بیشتر مالی در این شرایط اقتصادی متاثر از شیوع کرونا دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.