| کد خبر: 219884 |

◄ بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در کدام بنادر ایران ایجاد شده است؟

ایجاد بندر جدید در سواحل مکران و همچنین ارتقای جایگاه چابهار از طریق استفاده از همه فرصت های سرمایه گذاری در آن، با اعمال مشوق های سرمایه گذاری، باعث شده تا آخرین وضعیت تولید و سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار از رشد ۳۸۰درصدی ارزش تولید و افزایش حداقل ۲۰۰۰درصدی سرمایه گذاری داخلی طی پنج سال اخیر حکایت کند.

تین نیوز

ایجاد بندر جدید در سواحل مکران و همچنین ارتقای جایگاه چابهار از طریق استفاده از همه فرصت های سرمایه گذاری در آن، با اعمال مشوق های سرمایه گذاری، باعث شده تا آخرین وضعیت تولید و سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار از رشد ۳۸۰درصدی ارزش تولید و افزایش حداقل ۲۰۰۰درصدی سرمایه گذاری داخلی طی پنج سال اخیر حکایت کند.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است بررسی آخرین وضعیت تولید و اشتغال این منطقه بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان منطقه آزاد چابهار نشان می دهد که منطقه آزاد چابهار که ایجاد بستر رونق تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در سواحل مکران، حضور سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد چابهار به گونه ای است که واحدهای تولیدی تا سال ۱۳۹۶ حدود ۲۱۲ واحد بوده و تا سال ۱۳۹۸ با رشد ۲۷ درصدی به ۲۶۹ واحد رسیده است.

ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار در سال گذشته نیز با رشد ۳۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ که ۱۲۴ میلیارد تومان بوده به ۵۹۵ میلیارد تومان رسیده است. در همین بازه زمانی پنج ساله سرمایه‌گذاری داخلی محقق شده در منطقه آزاد چابهار نیز با رشد ۲۰۰۰ درصدی از ۶۳ میلیارد به بیش از ۱۲۶۷ میلیارد تومان رسیده است که عمده این رشد  طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ثبت شده است.

اما روند سرمایه‌گذاریی های خارجی در منطقه آزاد چابهار نیز در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ روند مناسبی طی کرده و از ۳۸ میلیون دلار  به بیش از ۶۰ میلیون دلار رسید ولی در سال ۱۳۹۷ و با اعمال تحریم‌ها سررمایه‌گذاری‌های خارجی  کاهش یافته و به هفت میلیون دلار رسیده است اما به هر صورت با توجه به مزیت های این منطقه دوباره روند سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یافته و به ۱۵ میلیون دلار تا پایان سال قبل رسیده است.

 

رونق اقتصادی و اشتغال در چابهار

همزمان با توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش واحدهای تولیدی  در منطقه آزاد چابهار نیز فرصت های شغلی نیز رشد داشته است؛ به طوری که در فاصله سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ بیش از ۶۳۰۰ فرصت شغلی پایدار در این منطقه ایجاد شده است.

سازمان بنادر نیز از محل وجوه اداره شده خود، تسهیلات مناسب، سهل الوصول و همراه با اعطای یارانه کمک می کند تا ناوگان مورد نیاز مسافری و گردشگری دریایی توسط توان داخلی تولید شود و این اتفاق از چند جنبه برای کشور مزیت دارد؛ اینکه تولید شناورها ایجاد اشتغال می کند و صنایع دریایی نیز فعال می شوند.

بطورکلی در عمده بنادر شمالی یا جنوبی کشور، پروژه های روبنایی، تاسیسات و بعضا زیرساخت های بندری و کارخانجات تولیدی و ارزش افزوده ای نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان با در نظر گرفتن نرخ ارز ۴ هزار تومانی سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است. در این میان، تعداد پروژه های سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی به بیش از ۳۳۱ پروژه می رسد که بخش زیادی از آن ها به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز در حال احداث است و اینگونه چهره بنادر کشور از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی متحول شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.