| کد خبر: 212495 |

◄ نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با دبیرکل بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، ضمن اعلام اعتراض ایران به مواضع خصمانه و غیرمتعارف دولت آمریکا و تهدید ناوگان دریایی و دریانوردان ایرانی، اقدام آمریکایی‌ها را خلاف قوانین تجاری، موازین حقوق بین الملل و ضوابط صنفی عنوان کرد و گفت: نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید شود.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با دبیرکل بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، ضمن اعلام اعتراض ایران به مواضع خصمانه و غیرمتعارف دولت آمریکا و تهدید ناوگان دریایی و دریانوردان ایرانی، اقدام آمریکایی‌ها را خلاف قوانین تجاری، موازین حقوق بین الملل و ضوابط صنفی عنوان کرد و گفت: نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از  سازمان بنادر و دریانوردی، «محمد راستاد» در گفت و گویی تصویری با «کیتاک لیم» دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، نسبت به تهدیدهای صورت گرفته از سوی آمریکایی ها در حوزه بندری و دریایی واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی حقوقی موضوع از سوی سازمان بین المللی دریانوردی شد.

راستاد با اشاره به اینکه همه مجامع بین المللی نظیر آیمو و نشست جی۲۰ بر لزوم تسهیل تجارت جهانی به خصوص حمل و نقل کالاهای اساسی، مواد غذایی و دارو تاکید دارند، ادامه داد: ناوگان دریایی ایران همچنین، مشتریان ناوگان دریایی و کشتی‌هایی که برای پهلوگیری به بنادر ایران می آیند و حتی ترمینال های تخلیه و بارگیری ناوگان دریایی ما نیز توسط آمریکا تهدید می شوند.

وی گفت: در شرایط سخت کنونی که همه مجامع بین المللی بر بسترسازی مناسب برای سهولت تجارت جهانی و تامین کالاهای اساسی تاکید می‌کنند، ما همچنان تحت فشار سنگین اقدامات آمریکا هستیم و این مساله را بارها در اسناد و مدارک و مکاتبات خود بیان کرده ایم، اما هنوز شرایط سخت فشارهای اعمال شده  پابرجاست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد:‌ اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، معتقدیم اقدامات آمریکا به‌طور مستقیم روی امنیت و عملکرد ناوبری دریایی تاثیر می‌گذارد و به تازگی پنج کشتی تانکر به سمت آمریکای جنوبی در حرکت بوده‌اند که مورد تهدید آمریکایی‌ها قرار گرفتند؛ فعالیت هایی که کاملا قانونی بوده و بر اساس قوانین بین المللی در حال انجام است.

راستاد  گفت: در مورد تمام اتفاقات و مسائل، مکاتبات لازم صورت گرفته و اسناد مربوطه ارائه را کرده ایم که برخی از آنها ممکن است در مرحله پردازش توسط وزارت امور خارجه ایران باشند.

رسیدگی به موضوع تهدیدهای آمریکا در قبال ناوگان دریایی ایران

کیتاک لیم گفت بررسی‌های لازم را در مورد این موضوع از طرف آیمو بر اساس کنوانسیون‌ها و مقررات را انجام خواهم داد و نظرات تیم مدیریت حقوقی آیمو را درباره این موضوع جویا خواهم شد، هرچند آیمو در قبال رسیدگی به برخی مسائل غیرتکنیکی و سیاسی محدودیت‌هایی دارد.

دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته نیز مواردی داشته ایم که فعالیت های کشتیرانی و دریانوردی به دلیل مسائل سیاسی مختل شده، خاطرنشان‌کرد: در آن موارد نیز آیمو تا جای ممکن اقدامات لازم را برای هموار کردن مسیر برای ادامه فعالیت کشتیرانی انجام داد، هرچند محدودیت هایی برای آیمو وجود داشت.

وی با قدردانی از اقدم‌های انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دوران شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان‌کرد: «از مدیریت حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی خواهم خواست تا به موضوع تهدیدهای آمریکا در قبال ایران تا جای ممکن رسیدگی کنند».

کیتاک لیم با اشاره به اقدام‌های انجام شده از سوی این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: این اقدام‌ها بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است و  امیدواریم ایران به مجموعه اقدامات مثبت خود در این خصوص ادامه داده و الگویی برای دیگر کشورهای عضو آیمو باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.