| کد خبر: 210948 |

دروازه‌های امارات بر شناورهای استان بوشهر همچنان بسته‌است

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و همه جهان از اسفند ماه سال گذشته تاکنون هیچ شناور باری سنتی این استان اجازه ورود به بندرهای کشور امارات را نداشته‌اند.

تین نیوز

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و همه جهان از اسفند ماه سال گذشته تاکنون هیچ شناور باری سنتی این استان اجازه ورود به بندرهای کشور امارات را نداشته‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید علی موسوی گمارونی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای این شناورها و سرنشینان آنها شده طوریکه شناورهای باری سنتی این استانپس از ۲۰ روز تا یک ماه سرگردانی در لنگرگاه‌های کشور امارات اجازه ورود دریافت نکرده‌اند.

وی یادآورشد: چندی پیش مصوبه‌ای از طرف دولت امارات در فضای مجازی و از طرف تاجران و مغازه‌داران اماراتی پخش شد که براساس آن لنج‌های حامل کالا اعم از تره‌بار و غیره می‌توانند به این کشور ورود و لنج‌های خالی نیز باید با هماهنگی یک شرکتی لیست بار را بدهند و به مدت هفت روز وارد اسکله امارات شوند.

گمارونی اضافه کرد: براساس پروتکل‌های سخت بهداشتی باید در مدت هفت روزبارگیری از سوی ملوانان انجام شود و شرکت نیز باید مدرکی ارائه دهد تا اگر شناور در مدت مشخص بارگیری نکرد بتوانند آن را بازخواست کنند همچنین ملوانان باید ۱۴ روز قرنطینه و نه تنها حق خروج از شناور بلکه حتی حق رفتن به روی اسکله را نیز ندارند.

وی اظهار داشت: کشورامارات با وجود اینکه تدابیرسخت غیر قابل اجرایی برای لنجداران ایرانی اندیشیده بود اما باز هم لنجداران بویژه کسانی که دربخش حمل تره بار فعالیت می‌کنند و مدتی نیز تعطیل شده بودند با رایزنی انجام شده و دعوت نامه رسمی نخستین شناور حامل تره بار از بندر لنگه راهی امارات شد اما پس از یک هفته سرگردانی در لنگرگاه‌های‌ این کشور و فاسد شدن بار اجازه ورود به آنها داده نشد و روز گذشته بازگشتند.

رئیس اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: این درحالی است که تاکنون هیچ مصوبه‌ و نامه محرمانه و غیرمحرمانه‌ای بین مسئولان ایران و امارات متحده عربی در مورد زمان مشخص برای باز شدن راه وجود ندارد.

گمارونی گفت: دولت امارات متحده عربی همیشه سخت گیری‌هایی داشته اما با شیوع ویروس کرونا سختگیری‌ها بیشتر شده‌است.

وی یادآور شد: این کشور در حالی سخت گیری‌های زیادی برای ورود شناورهای سنتی ایرانی به آبهای خود وضع و به تعبیری تاکنون اجازه ورود به آنها را نداده که براساس اخبار موثق شناورهای کشورهای دیگر از جمله پاکستان، هند و سومالی وارد این بندر می‌شوند.

گماورنی ادامه داد: استان بوشهر افزون بر امارات متحده عربی با کشورهای کویت و قطر نیز مراوده داشته‌است اما این کشورها هم با شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی سختی در نظر گرفته‌اند و با بستن مرزهای خود داد و ستد گذشته با این کشورها وجود ندارد.

وی بیان کرد: هزینه سفر دریایی برای یک لنج سنتی باری با تناژ ۱۵۰ تا زیر۵۰۰ تن بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است که متحمل شدن این هزینه بدون هیچ سودی ضربه سنگینی به فعالان این بخش وارد کرده‌است.

گماورنی اضافه کرد: شناورهای باری سنتی به امید اینکه در شب عید که بهترین زمان کار به شمار می‌رود اما بعد از یک ماه تا ۴۰ روز دست خالی اسکله‌های امارات را به مقصد ایران ترک کردند.

 وی بیان کرد: لنج‌های سنتی به دلیل نوع ساختار آنها اگر زیاد یک جا بمانند آن پنبه‌ای که در بین تخته‌ها استفاده شده دچارگندیدگی شده و دچار ضرر و زیان می‌شوند.

گمارونی با بیان اینکه ۹۰ درصد شغل‌های استان بوشهر وابسته به دریا است اضافه کرد: دراین استان بیش از پنج هزار فروند شناور باری و به صورت میانگین در هر کدام ۶ تا ۸ نفر ملوان فعال است و به تعبیری ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم از دریانوردی در این استان امرار معاش می‌کنند.

وی ادامه داد: به سفر نرفتن شناورها به معنی بیکاری قشر زیادی از ملوانان، کارگران، وانت داران، کسبه و بازاریان و آنهایی که بطور مستقیم و غیرمستقم با دریانوردی در ارتباط هستند، است.

گمارونی افزود: بندرهای استان بوشهر تجارت محور هستند و  همه شغل‌ها خواسته و ناخواسته زیرمجموعه دریا و دریانوردی است و اگر داد و ستد صورت نگیرد و این مقوله ادامه یابد به لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده و سفره بسیاری از افراد در این مناطق خالی از نان می‌شود.

وی تاکید کرد: تعطیلی تردد شناورها موجب افزایش مشکلات اقتصادی در بنادر و بیکار شدن افراد زیادی می‌شود که این امر علاوه بر تنگناهای اقتصادی موجب بروز مشکلات امنیتی نیز می‌شود.

گمارونی اضافه کرد: توقف چرخه داد و ستد در بنادر با توجه به ضعف زیرساخت‌ها و مبلمان شهری و فرهنگی منجر به خالی شدن بنادر از سکنه می‌شود این درحالی است که این اقدام برخلاف میل رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد اما هیچ شغل جایگزینی برای فعالان بخش دریا و دریانوردی و حتی بندر جایگزینی برای بندر امارات متحده عربی که ۹۸ درصد تردد و داد و ستد فعالان این بخش با این بندر است در نظر گرفته نشده‌است.

گماوروی گفت: مسئولان در تصمیم گیری‌ها و صدور مصوبه‌ها از کسانی که در مقوله دریا و دریانوردی تجربه دارند و صاحب نظر هستند هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند ومصوبه‌های بی اساسی می‌نویسند که بعدها قابلیت اجرایی ندارد.

وی تاکید کرد: لنج‌ها و شناورها چرخ نیروی محرکه بنادر هستند و باید راه را برای فعالیت آنان هموار کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.