| کد خبر: 200324 |

فرصت‌ها و ظرفیت‌های بندر چابهار از آنچه تصور می‌کردیم فراتر است

سفیر افغانستان گفت: معادلات دریایی منطقه به سمت دریای عمان در حال پیشرفت است و بندر چابهار بر محور این معادلات قرار دارد.

تین نیوز
سفیر افغانستان گفت: معادلات دریایی منطقه به سمت دریای عمان در حال پیشرفت است و بندر چابهار بر محور این معادلات قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، لیوال؛ سفیر افغانستان در تهران در جلسه تشریح فرصت های سرمایه گذاری و تسهیل ترانزیت کالاهای افغانستان که با حضور رایزن بازرگانی افغانستان در ایران و اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد با ابراز خرسندی از اقدام های توسعه ای انجام شده در بندر چابهار اظهار کرد: قابلیت ها و ظرفیت های این بندر را به جامعه بازرگانی و دولت افغانستان اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این که با ادارات و نهادهای افغانستان در خصوص بسته پیشنهادی بندر چابهار تبادل نظر می‌کنیم و پاسخ‌های مشخصی خواهیم داشت، افزود: در راستای تسهیل در حوزه تجارت ۲ کشور نسبت به سهولت قوانین اقدام و مراحل صدور ویزا و ارائه دیگر خدمات برای تجار تسهیل می‌شود.

سفیر افغانستان با تاکید بر ضرورت معرفی بیش از پیش قابلیت‌ها و مشوق‌های بندر چابهار بیان کرد: فرصت‌ها و ظرفیت‌های این بندر از آنچه تصور می‌کردیم، فراتر و بهتر است، بسته‌ای از این قابلیت‌ها را به رئیس جمهور، وزارت امور تجارت و اتاق‌های تجارت و صنعت افغانستان ارسال خواهیم کرد که به طور قطع در پی آن شاهد مراجعه بیش‌تر فعالان تجاری این کشور در بندر چابهار خواهیم بود.

لیوال تاکید کرد: حکومت افغانستان بسیار علاقه‌مند است از ظرفیت های بندر چابهار به نفع ۲ کشور استفاده کند که برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

کاهش هزینه و زمان تجارت از طریق بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به موقیعت و جایگاه بندر چابهار گفت: بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و سایر کشورهای cis است، دسترسی آسان تر به مواد معدنی، کاهش هزینه و زمان تجارت و مسیری ایمن برای ترانزیت کالاهای وارداتی و صادراتی افغانستان از دیگر مزایای این بندر استراتژیک است.

بهروز آقایی بیان کرد: همچنین حلقه های جدید حمل و نقل در دریای عمان شکل گرفته و امکان ترانشیپ و ترانزیت کالا و انتقال کانتینر به صورت فیدری از سایر بنادر منطقه به چابهار فراهم شده است که این مهم تاثیر به‌سزایی در فاکتورهای زمان و هزینه تمام شده کالا دارد.

به گفته وی، صادرات کالای هند به افغانستان از طریق بندر چابهار از سال ۹۶ آغاز شد و امسال نیز محموله های صادراتی خشکبار و کالای یخچالی افغانستان از این بندر به هند ارسال شد و صادرات کالاهای این کشور از بزرگترین بندر اقیانوسی ایران افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی ایران، هند و افغانستان، ایجاد خط کشتیرانی مشترک توسط بخش خصوصی ۳ کشور، تاسیس اتاق بازرگانی مشترک توسط تجار نیمروز و سیستان و بلوچستان، امکان استفاده مشترک تجار و شرکت های حمل و نقل ۲ کشور از امکانات بندری و حمل و نقلی، حذف هزینه های متقابل تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها  و ... در قالب بسته پیشنهادی بندر چابهار به سفیر افغانستان ارائه شد.

شایان ذکر است: بازدید از زیرساخت‌ها، اسکله‌ها و تجهیزات استراتژیک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر برنامه های سفیر کشور افغانستان در ایران به بندر چابهار بود، در این سفر احمد سعیدی سادات به عنوان رایزن بازرگانی افغانستان، فضل الدین شهاب؛ دستیار سفیر و محمد حنیف مسعود؛ عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان وی را همراهی کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.