| کد خبر: 158024 |

◄ تعلل هندی‌ها در چابهار به سود چه کشوری است؟

هندی‌ها باید بدانند تعلل‌شان در سرمایه گذاری در بندر چابهار باعث فتح کامل بازارهای آسیای مرکزی به‌دست چین خواهد شد.

تین نیوز

هندی‌ها باید بدانند تعلل‌شان در سرمایه‌گذاری در بندر چابهار باعث فتح کامل بازارهای آسیای مرکزی به‌دست چین خواهد شد. 

به گزارش تین‌نیوز، این مطلب بخشی از پیام یکی از کاربران تین‌نیوز است که پس از انتشار اظهارات «حسین بامیری» رایزن بازرگانی ایران در هند که چندی پیش گفته بود «هندی‌ها همچون پنج سال گذشته قصد ندارند سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را شروع کنند و بر همین اساس ضروری است مسئولان سازمان بنادر تکلیف این سرمایه‌گذاری را مشخص نمایند» ارسال شد.

بامیری در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود: معتقدم اپراتوری بندر چابهار را نباید بیش از این معطل شرکت‌های هندی گذاشت و می‌توان برای واگذاری اپراتوری آن با شرکت‌های از کشورهای اروپایی یا کره‌ای و یا سنگاپوری وارد مذاکره شد.

وی همچنین تاکید کرده بود: هر چند که ذی‌نفع اصلی راه‌اندازی و فعال شدن بندر چابهار به خاطر دسترسی این کشور به منابع بسیار غنی معدنی افغانستان و بازار بزرگ 500 میلیون نفری روسیه و کشورهای CIS، کشور هند است اما با وجود همه این مزیت‌ها برای کشور هند، باز اخذ اجازه و رضایت اسرائیل و آمریکا برای این کشور جهت حضور در چابهار شرط اول است و بر این اساس حساب کردن بر روی هند یک حساب کاملا اشتباه است و نباید به هند اجازه داد جهت توسعه اقتصادش از بستر ایران بدون این‌که امتیازی بدهد، استفاده کند.

بندر بهشتی چابهار
عملیات عمرانی در بندر شهید بهشتی چابهار

وی خاطرنشان کرده بود: ضمن این‌که همه این واقعیت را به خوبی واقف هستیم که شرکت‌های بزرگ تجاری هند از شرکت‌های ایرانی از هر لحاظ چه مالی و چه توانمندی تولید و بازاریابی توانمندتر هستند و اگر حضور آنها را به آسانی در آن بازارها فراهم کنیم،شرکت‌های ما باید با بازارهای افغانستان و CIS خداحافظی کنند.

به گزارش تین‌نیوز، بامیری افزوده بود: بحث این است که نگذاریم هندی‌ها ما را به بازی بگیرند و با استفاده از امکانات خودمان شرکت‌هایمان را از میدان به‌در کنند. هندی‌ها حضور در بازار هند را برای شرکت‌های ایرانی مشکل و تقریبا غیر ممکن کرده‌اند و به شعار برد- برد در تعاملات تجاری خود با کشورهایی مثل ایران که بنا به دلایل سیاسی دچار مشکل شده‌اند اعتقاد ندارند هر چند در ظاهر آن‌را نشان نمی‌دهند.

 پس از انتشار این خبر در تین‌نیوز، یکی از کاربران این شبکه خبری پیامی ارسال کرد و در پیام خود با تاکید بر این‌که «اگر با کشورهای دیگر رقابت نکنیم، حذف می‌شویم» نوشت: همین الان هم ترکیه بازار آسیای مرکزی را تسخیر کرده و ایران هیچ سهمی در این بازارها ندارد.
این کاربر با طرح این پرسش که «آیا وقتی راه وارادات خودرو به کشور بسته و جلوی تولید انبوه شرکت‌های رنو در ایران گرفته شد صنعت خودروی کشور رشد کرد؟» افزود: باید بدانیم که همکاری‌های اقتصادی یک معادله برد-برد است  و ایران می‌تواند برای بازار هند برنامه‌ریزی کند.

توسعه چابهار
طرح کلی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

وی خاطرنشان کرد: مطمئناً  به همان اندازه که روابط هند  با ایران  و روسیه و آسیای مرکزی گسترش می‌یابد؛ همان مقدار وابستگی اقتصادی‌اش به آمریکا و اسراییل کمتر می‌شود.

این کاربر به فرصت استفاده از وجود هندی‌های ایرانی تبار در ایجاد روابط تجاری با هند اشاره کرد و گفت: پارسیان هند از ثروتمندترین گروه‌های هندی هستند که شرکت‌ها و صنایع عمده بزرگی همچون تاتا‌موتورز در دست آنان است.

وی با تاکید بر این‌که هند را نباید با چین که یک ابرقدرت است مقایسه کرد، افزود: اگر چین یک روز اوراق قرضه امریکا را بفروشد امریکا فرومی‌پاشد، اما برای این‌که بازار صادراتی‌اش از بین نرود، چنین کاری نمی‌کند؛ به همین دلیل آمریکا و اسراییل توان فشار بر چین به نسبت هند را ندارند.

این کاربر خاطرنشان کرد: معتقدم ایران می‌تواند با دیپلماسی فعال‌تر و افزایش فشار بر هندی‌ها و از طریق کنسرسیوم کره و ژاپن را نیز برای سرمایه‌گذاری در چابهار متقاعد کند.

وی تاکید کرد: کشور آذربایجان هم زمانی به اتصال راه‌آهن ایران بی رغبت بود اما با کاهش قیمت نفت، به اهمیت ایران پی برد، هندی‌ها هم باید بدانند تعلل‌شان در سرمایه‌گذاری در چابهار باعث فتح کامل بازارهای آسیای مرکزی به‌دست چین خواهد شد.

این کاربر امتیاز دیگر کشورمان را انرژی ارزان دانست و اظهار کرد: انرژی ارزان می‌تواند صنایع بزرگ فولاد و پتروشیمی چابهار را برای سرمایه‌گذاری جذاب کند اگر به‌خوبی از امکانات استفاده شود سنگ آهن افعانستان در چابهار به فولاد تبدیل و به هند صادر خواهد شد.

به گفته این کاربر سیاست ورود هند برای کاهش نفوذ چین، می‌تواند امریکا را متقاعد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • لرستانی 0 0

    همانطور که پاکستان از خط لوله گاز ایران انصراف داده .هندیها هم تحت امر امریکا دراین مورد هستند. بیخودی وقت خودرا هدر ندهیم