| کد خبر: 156435 |

گزارش خبری سی امین مجمع عمومی IMO:

از ناوگان قدرتمند کشتیرانی ایران تا دیپلماسی فعال دریایی

سی امین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی IMO از ششم آذر ماه جاری در شهر لندن، پایتخت انگلستان و مقر دائمی IMO برگزار شد.

تین نیوز
سی امین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی IMO از ششم آذر ماه جاری در شهر لندن، پایتخت انگلستان و مقر دائمی IMO برگزار شد.
در سی امین اجلاس دوسالانه مجمع سازمان بین المللی دریانوردی IMO دوسالانه که همواره و طی 60 سال گذشته در لندن برگزار شده است هیئتی از ایران به ریاست محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به همراهی دکتر محمد سعیدی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران و جمع دیگری از مدیران حوزه دریایی کشور حضور داشتند. حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در انگلستان به عنوان نماینده دائم ایران درIMO نیز در این اجلاس هیئت ایرانی را همراهی می کرد.
مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی که محلی برای اجتماع بزرگ مقامات 172کشور عضو این سازمان است در سال 2017 به بررسی دستورکارهای مهم و اساسی در رابطه با ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت در عرصه دریانوردی پرداخت و مهم ترین تصمیمات را در این زمینه ها اتخاذ کرد.
از جمله دستورکارهای مهم اجلاس 2017 می توان به این موراد اشاره کرد: تصویب طرح استراتژیک سازمان آیمو، بررسی و تصویب گزارش کمیته های اصلی شامل کمیته ایمنی دریانوردی، کمیته حقوقی، کمیته محیط زیست دریایی، کمیته فنی و کمیته تسهیل ترافیک دریایی، انتخاب چهل عضو شورا براساس مواد 16 و 17 کنوانسیون آیمو و در سه گروه الف، ب و ج از اصلی ترین دستورکارهای دیگر این مجمع بود.
بعیدی نژاد: ایران یکی از قویترنی ناوگان های کشتیرانی جهان را دارد
در نخستین روز اجلاس سی امین مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) و در حاشیه آن حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد انتقال کالا در دنیا از طریق کشتی انجام می‌شود، خاطرنشان ساخت: ناوگان جمهوری اسلامی ایران چه درزمینه کشتیرانی نفت‌کش و چه درزمینه کشتیرانی کالا یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان است و از این‌جهت، شرکت در اجلاس بین‌المللی دریانوردی اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد.
به گزارش مانا به نقل از ایرنا، سفیر کشورمان اظهار داشت: هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) شرکت کرده و طی 10 روز آینده در بحث‌ها و مصوبات حضور فعالی خواهند داشت و در مصوباتی که در تقویت ایمنی و امنیت دریانوردی و همین‌طور ایجاد محیط مناسبی برای دریانوردی سالم مشارکت خواهند نمود.
راستاد: اجلاس IMOبرای ایران مهم است/از دلاوری های کاپیتان ایرانی تقدیر می شود
در روز اول اجلاس و در مراسم افتتاحیه، محمد راستاد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.
معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، از اولین مقامات عالی رتبه ای بودند که به جایگاه سخنرانی دعوت شده و رسما مواضع و دیدگاه های کشور را در زمینه هایی چون موقعیت ژیوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، لزوم اجرای موثر و صحیح قوانین موجود، ایمنی و امنیت دریایی، اهمیت و نقش نیروی دریایی ایران در آبهای سومالی و خلیج عدن و تامین امنیت دریانوردی، طرح ممیزی آیمو از کشورهای عضو و تاکید بر لزوم تصمیم گیری در انتخاب اعضای شورای اجرایی آیمو بر پایه قابلیت های فنی و پرهیز جدی از ورود به موضوعاتی که در حیطه وظایف آیمو نیست و یا لزوما غیرفنی و غیر تخصصی تلقی می شود را اعلام کرد.
راستاد همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه این اجلاس اظهار داشت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مهم دریایی ازنظر دارا بودن سواحل طولانی، بنادر متعدد و همچنین ناوگان تجاری قابل‌توجه و مهم در جهان محسوب می‌شود، طبیعتاً حضور در سی مین مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی که بالاترین رکن این سازمان محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد.
وی از افتتاح فاز اول بندر بزرگ چابهار که قرار است هفته آینده با حضور ریاست محترم جمهوری خبر داد و افزود: اجلاس IMO فرصتی خواهد بود تا کشورهای منطقه و کسانی که می‌توانند از مزیت بندر چابهار برای ترانزیت کالاهایشان استفاده کنند آگاه شوند.
این مقام کشورمان همچنین از مرحوم کاپیتان «امیر جنبد» یادکرد و عنوان داشت که قرار است به دلیل دلاوری‌های این دریانورد ایرانی در نجات 6 نفر در جنوب آفریقا از طرف سازمان آیمو تقدیر شود.
دیپلماسی دریایی ایران در سی امین اجلاس IMO
یکی از مهمترین امکان های مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی برای هیئت های شرکت کننده دیدارهای دو و چند جانبه ای است که به همکاری های بین المللی در حوزه بنادر و دریا ختم می شود. در اجلاس سی ام نیز به نظر می رسد با فرصتی که برجام برای ایران ایجاد کرده است مسئولان دریایی فعالانه دیپلماسی دریایی کشور را توسعه دادند. در حاشیه این اجلاس راستاد معاون مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیئت همراه بنا به درخواست کشور سوئد با توماس اینراث وزیر حمل و نقل و امور زیر بنایی این کشور ملاقات کردند.
در این ملاقات وزیر سوئدی به اهمیت و نقش دانشگاه جهانی دریانوردی مالمو اشاره کرد.
راستاد نیز اعلام داشت ایران تا کنون بیش از 85 دانشجو به دانشگاه جهانی دریانوردی اعزام کرده و یکی از 10 کشور اول در اعزام دانشجو به این دانشگاه بوده است.
وی همچنین خبر داد اخیرا دانشگاه مالمو با یکی از دانشگاه های ایران تفاهم نامه آموزشی منعقد کرده است. حمایت متقابل دو کشور در مجامع بین المللی از جمله شورای آیمو از دیگر محورهای این دیدار بود.
دیدار با سوآت هایری آکا وزیر حمل و نقل امور دریایی و ارتباطات ترکیه و هیات همراه از دیگر برنامه های هیئت ایرانی در اجلاس IMO بود.
در این دیدار بروز رسانی تفاهم نامه صدور اسناد شناسایی دریانوردان مطابق با اصلاحات 2010 مانیل به کنوانسیون STCW و نیز همکاری های دوجانبه در زمینه های دریایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در ادامه، هیئت ایرانی دیداری با «کورومپولیس» وزیر امور دریایی یونان داشت.
طی این دیدار دو طرف حول سه محور با یدکدیگر به تبادل نظر پرداختند: ارتقا همکاریهای دریایی از جمله موضوع تورهای گردشگری دریایی، اطلاع از آخرین وضعیت یادداشت تفاهم دوجانبه شناسایی شناسنامه های دریانوردی،کاندیداتوری در شورای آیمو و حمایت از یکدیگر در سایر مجامع بین المللی در این دیدرا وزیر یونانی قابلیت ها و ظرفیت های فنی ایران را بسیار خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک همکاری های دریایی دو کشور بیش از پیش ارتقا یابد.
در آستانه افتتاح رسمی بندر چابهار معاون وزیر راه و شهر سازی ایران و وزیر حمل و نقل جاده ای و دریایی هند در حاشیه اجلاس IMO دیدار کردند.
عمده موضوعات مورد بحث محمد راستاد و نیتین کاتگاری حول همکاری های دریایی، سیستماتیک سازی، موضوع بکارگیری و اشتغال دریانوردان در ناوگان دو کشور و روز آمد سازی تفاهم نامه دو جانبه شناسایی گواهینامه های صادره تحت کنوانسیون STCW براساس اصلاحات مانیل 2010 بود.
راستاد همچنین در خصوص فرصت های بندری و مزیت های اقتصادی بندر چابهار و افتتاح فاز اول این بندر در اوایل هفته آینده با حضور ریاست محترم جمهوری مطالبی را به اطلاع وزیر هندی رساند.
 
منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.