| کد خبر: 156032 |

چالش نجفی با آمارهای گمراه‌کننده

شهردار تهران پنج‌شنبه گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی گزارشی از وضعیت شهر و شهرداری در بخش‌های مختلف ارائه کرد که محتوای این گزارش نشان می‌دهد در حالی که چالش اصلی پایتخت‌نشینان آلودگی هوا و ترافیک است، آمارهای گمراه‌کننده در شهرداری نیز به چالش اصلی مدیران تبدیل شده است.

تین نیوز

 شهردار تهران پنج‌شنبه گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی گزارشی از وضعیت شهر و شهرداری در بخش‌های مختلف ارائه کرد که محتوای این گزارش نشان می‌دهد در حالی که چالش اصلی پایتخت‌نشینان آلودگی هوا و ترافیک است، آمارهای گمراه‌کننده در شهرداری نیز به چالش اصلی مدیران تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، به اعتقاد محمدعلی نجفی، این آمارهای ناصحیح عمدتا به دو شکل ثبت شده است؛ نخست خطای انسانی و دقت پایین در تولید آمار و دوم اغراق با هدف برجسته کردن جنبه‌های تبلیغاتی موضوعات مختلف.

نجفی در اولین حضور خود در یک برنامه تلویزیونی پس از گذشت حدود سه ماه از قبول مسوولیت شهرداری تهران، در جریان ارائه اطلاعات ناظر بر وضعیت نامناسب حمل‌ونقل، گفت: در گذشته سهم حمل‌ونقل عمومی از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا ۶۰درصد عنوان می‌شد، اما این رقم واقعا دقیق نیست. در بهترین حالت ۴۶ درصد از سفرهای درون‌شهری روزانه از این طریق انجام می‌شود. وی آمار نزدیک به واقعیت سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سفرهای روزانه شهروندان را این طور عنوان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد از سفرها به وسیله تاکسی، مسافربرهای شخصی و سامانه‌های حمل‌ونقل دربستی نظیر اسنپ انجام می‌شود. همچنین ۱۱درصد از سفرها با اتوبوس و ۱۰ درصد نیز با مترو انجام می‌شود.

نجفی درباره اختلاف در آمارهای بیان شده توضیح داد: اصولا درباره آمارها باید تجدیدنظر کنیم؛ چرا که اعلام آمارها به خاطر عدم دقت یا جنبه‌های تبلیغاتی بعضا مخدوش است. به‌عنوان نمونه، همین امروز از دو دفتر شهرداری درباره میزان زباله‌های تولیدی روازنه در تهران گزارش خواستم، اما یک دفتر آمار را ۸۰۰۰ تن و دیگری ۹۰۰۰ تن اعلام کرد!

افزون بر این مغایرت آماری در حوزه تولید زباله، آمار اعلام شده درباره سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای درون‌شهری نیز با آمارهایی که در گذشته اعلام شده است، مغایرت آشکار دارد و نشان می‌دهد احتمالا در دوره گذشته این آمارها اغراق‌آمیز اعلام شده است. برابر آخرین آمارهای ارائه شده در این رابطه از سوی مدیران سابق شهرداری تهران، سهم مترو از سفرهای روزانه تهران بین ۱۸ تا ۱۹ درصد (بین ۳ تا ۵/ ۳ میلیون سفر) اعلام شده بود، این در حالی است که آمارهای جدید مدیریت شهری از واقعیت سهم مترو از جابه‌جایی‌های روزانه، حاکی از این است که سهم واقعی مترو اکنون ۱۰ تا ۱۳ درصد، معادل ۲ تا ۵/ ۲ میلیون سفر روزانه از مجموع ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر درون‌شهری روزانه پایتخت‌نشینان است. وی در ادامه اولویت مهم شهرداری را توسعه مترو در تهران دانست و عنوان کرد: مترو تهران ۱۳۰۰ واگن دارد که معمولا یک‌سوم آن نیاز به تعمیر دارد و کار نمی‌کند. این در حالی است که شمار واگن‌های مترو باید به ۴۰۰۰ دستگاه افزایش یابد. به گفته نجفی، اتوبوسرانی پایتخت نیز اکنون به ۶۵۰۰ اتوبوس مجهز است که این تعداد باید به ۱۰ هزار اتوبوس افزایش یابد. وی با اشاره به برگزاری مناقصه بین‌المللی با همکاری وزارت کشور برای خرید واگن‌های جدید مترو، گفت: قرار بود نتیجه مناقصه تا پایان آبان‌ماه مشخص شود اما شرکت‌های خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردیم.

در این مناقصه شرکت‌های بین‌المللی قیمت برای ساخت و تحویل هر واگن مترو را اعلام می‌کنند و ما اکنون به دنبال قیمت زیر یک میلیون دلار هستیم. شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تا پایان دی ماه قیمت‌ها مشخص شود و سپس به تدریج نسبت به ساخت واگن‌ها اقدام ‌شود. وی تاکید کرد: همه واگن‌ها را در داخل کشور نمی‌توان ساخت، چرا که تنها توان ساخت حدود ۴۰ درصد واگن‌های مورد نیاز در کشور وجود دارد. در مناقصه بین‌المللی نیز قرار است شرکت‌های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهند. نجفی در ادامه با اشاره به پرهزینه بودن برخی از برنامه‌های موثر بر کاهش آلودگی هوا، گفت: به‌عنوان مثال برقی کردن موتورسیکلت‌ها یا افزایش ناوگان پاک حمل‌ونقل عمومی تامین مالی قابل‌توجهی نیاز دارد که باید با کمک دولت و شبکه بانکی صورت گیرد. شهردار تهران با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی در تهران، مانند شهرهای بزرگ دنیا که به دنبال تحقق شعارهای شهر بدون آلودگی و بدون زباله هستند، گفت: تحقق این قبیل شعارها نیازمند پروژه‌هایی نظیر تولید برق از زباله است. در تهران نیز شعارهای خوبی در این حوزه داده شده اما آمادگی برای تحقق این شعارها وجود ندارد. البته باید در این زمینه به دنبال راهکار باشیم، کمااینکه وقتی ناکافی بودن منابع داخلی برای تامین واگن را دیدیم، ‌به سراغ منابع خارجی رفتیم.

شهردار تهران با اشاره به زمینه‌های مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پایتخت، اظهار کرد: شهر تهران جذابیت و ظرفیت‌های زیادی از نظر سرمایه‌گذاران خارجی دارد، اما از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. در این راستا ۱۰۰پروژه قابل سرمایه‌گذاری توسط خارجی‌ها در شهرداری تهران طراحی شده که قرار است تا پیش از اتمام سال‌جاری در همایشی تحت عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران»‌ با حضور سرمایه‌گذاران خارجی ارائه شود. مطالعات پیوست این پروژه‌ها نیز شامل برآورد درآمد بوده و به سرمایه‌گذاران عرضه خواهد شد.

وی سه گروه هدف شهرداری تهران برای ترغیب به مشارکت در پروژه‌های شهری را این طور برشمرد: گروه اول سرمایه‌گذاران داخلی هستند که به دلیل تجربه غیرخوشایند قبلی از مشارکت با شهرداری، اکنون تعداد آنها در پروژه‌های شهری کم شده است. گروه دوم سرمایه‌گذاران خارجی و گروه سوم ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که با وجود علاقه‌مندی به پروژه‌های شهری، هیچ‌گاه درگیر کارهای شهری نشده‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی‌های شهرداری تهران نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی، پروژه‌های شهری را جذاب‌تر از سایر پروژه‌هایی که اکنون در ایران قابلیت سرمایه‌گذاری دارد، می‌دانند چراکه این پروژه‌ها بازدهی و منفعت اقتصادی بهتر و بالاتری به همراه خواهند داشت. جزئیات ۱۰۰ پروژه طراحی‌شده برای جذب سرمایه خارجی هنوز اعلام نشده اما اولویت این پروژه‌ها موضوعات حمل‌ونقلی و در صدر آنها تامین واگن مترو، اتوبوس و نیز برقی کردن موتورسیکلت‌ها  با هدف حذف یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت است.


 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.