| کد خبر ۳۰۶۰۱۰
کپی شد

خراسان رضوی؛ هاب حمل ونقل شمالشرق در مسیر توسعه ریلی و جاده ای

خراسان رضوی با داشتن زیرساخت های گسترده حمل ونقل ریلی و جاده ای، نقشی کلیدی در جابه جایی مسافر و کالا دارد و به دنبال ارتقاء خدمات و توسعه ظرفیت های خود در این حوزه است.

خراسان رضوی؛ هاب حمل ونقل شمالشرق در مسیر توسعه ریلی و جاده ای
تین نیوز |

خراسان رضوی با داشتن شبکه گسترده ای از خطوط ریلی و آزادراه ها، نقشی کلیدی در اتصال نقاط مختلف کشور و تسهیل جابه جایی مسافر و کالا ایفا می کند. خراسان رضوی به عنوان یک هاب حمل و نقل در شمال شرق ایران، به دنبال ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت های خود در این حوزه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا دیواندری، نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی  در حاشیه سفر به جنوب خراسان رضوی و بررسی آخرین وضعیت پروژه های ریلی و جاده ای  اظهار کرد: شرکت ساخت توسعه و زیربنای حمل و نقل کشور به عنوان مجری پروژه های زیربنایی ملی در سراسر کشور فعالیت می کند.

 وی افزود: در حال حاضر پروژه های مختلفی شامل پروژه های ریلی، آزادراهی، تبدیل راه های فرعی به اصلی و پروژه های بزرگراهی در دست اجرا داریم.

وی همچنین در خصوص پروژه های ریلی فعال در استان خراسان تصریح کرد: اتصال راه آهن سبزوار در حال حاضر در مرحله زیرسازی قرار دارد و تقریباً ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی آماده عملیات اجرای ریل گذاری خواهد شد.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی در خصوص پروژه اتصال راه آهن مشهد-بیرجند-زاهدان اظهار کرد: در هفته دولت کلنگ زنی ایستگاه راه آهن گناباد انجام شد که پیشرفت خوبی داشته و این پروژه حد فاصل شهرستان گناباد را به شبکه سراسری متصل می کند و به بهره مندی مردم شهرستان کمک خواهد کرد. این اتصال در ادامه به زابل، بیرجند و در نهایت به راه آهن چابهار-زاهدان خواهد رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح های ریلی مربوط به خواف-هرات است که خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته است. با هماهنگی بین دولت ایران و افغانستان، عملیات ترانزیتی هم اکنون در حال انجام است و یک مرز ریلی مشترک برای بار ترانزیت ما افتتاح شده است.

دیواندری افزود: پروژه های ریلی دیگری که بخشی از آن در استان خراسان در حال اجراست، اتصال راه آهن اسفراین به شبکه سراسری است که برای ۵۸ کیلومتر از مسیر آن، زیرسازی تقریباً انجام شده و باقی مانده نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت: در شهرستان سبزوار نیز مناقصه عملیات ایستگاه برگزار شده و انتظار می رود یکی دو هفته آینده عملیات اجرایی ایستگاه آغاز شود.

پروژه های آینده

وی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه در خراسان رضوی پروژه های قدیمی خوبی نیز اجرا کرده است که، راه آهن مشهد-سرخس و راه آهن خواف-هرات از آن جمله هستند. همچنین، پیگیر پروژه های آینده ای هستیم که برای بخش ریلی در نظر داریم، از جمله پروژه راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد که امیدواریم تأمین اعتبار آن انجام و کار آغاز شود که البته به همت دولت بستگی دارد.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: طرح های اتصالی راه آهن دوغارون به شبکه سراسری نیز جزو ردیف های ملی است و در حال پیگیری هستیم تا شهرستان های تربت جام و تایباد از این مزیت بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: آخرین طرحی که جزو طرح های ملی است و کار مطالعات آن در حال انجام است، اتصال سبزوار، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر به شبکه سراسری است. این طرح پنج شهر اصلی را در بر می گیرد و با استفاده از این پروژه، معادن و مردم منطقه می توانند از شبکه ریلی بهره مند شوند.

دیواندری تصریح کرد: اگر در آینده عملیات اجرایی شروع و اعتبار لازم تأمین شود، امکان اتصال کریدور شمال-جنوب یعنی تهران-مشهد به بافق مشهد فراهم خواهد شد که حدود ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترانزیت و بارهای کالایی را که به خلیج فارس می رسند، نزدیک تر می کند.

وی افزود: همچنین در آینده، با بهره برداری از پروژه های چابهار- زاهدان و محور مشهد-بیرجند-زاهدان، بارهای اینچه برون به طور مستقیم به بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ماست، متصل خواهند شد.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در به ثمر رساندن این پروژه ها به همراهی تمامی مسئولان و نمایندگان شهرستان ها نیاز داریم، خاطرنشان کرد: به طور کلی، طرح های مختلفی در بخش های ریلی، آزادراهی و جاده ای داریم که اعتبارات آنها با توجه به تصویب در کمیسیون های خاص و ابلاغ دولت از سوی سازمان مدیریت، تأمین می شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت عملیات اجرایی ما بالاست و به میزان اعتبارات تخصیص یافته، می توانیم پروژه ها را پیش ببریم. خوشبختانه حتی در طول ۱۲ روز جنگ نیز هیچ گونه خللی در عملیات اجرایی پروژه های ملی ایجاد نشد و این برای ما بسیار حائز اهمیت است.

دیواندری با تأکید بر اینکه هرچه میزان اعتبارات بیشتر باشد، فعالیت ها توسعه پیدا می کند، گفت: در پروژه های ریلی که نیاز به سرمایه گذار دارند، تأمین اعتبار قابل توجهی ضروری است و طرح کاشمر به بردسکن از جمله این پروژه هاست که معادن باید در آن سرمایه گذاری کرده و از مزایای آن بهره برداری کنند.

شبکه ریلی استان نسبت به بسیاری از استان های دیگر، توسعه خوبی دارد

وی در پاسخ به این سوال که خراسان رضوی به چند استان کشور تردد ریلی دارد، گفت: در حال حاضر مسیر تهران-مشهد که در سمت سمنان و در مسیر راه آهن سراسری تهران- مشهد قرار دارد، فعال است.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: همچنین از طریق ناحیه راه آهن شرق به خراسان جنوبی متصل هستیم و از طریق کاشمر به سمت تربت حیدریه و از آنجا به بجستان که به راه آهن بافق - مشهد وصل می شود، ارتباط داریم.

وی ادامه داد: در خود استان خراسان، خوشبختانه توسعه شبکه ریلی در گذشته به دلیل موقعیت خاص منطقه نسبت به بسیاری از استان های دیگر، توسعه خوبی داشته است. به عنوان مثال، مسیر مشهد-سرخس، اولین مسیر ترانزیت ریلی ما به سمت ترکمنستان بود و بعد از آن، مسیر دو خطه تهران-مشهد اجرا شد که ترافیک تهران-مشهد را به خوبی کاهش داد.

دیواندری گفت: بعد از آن، پروژه عظیم راه آهن بافق-مشهد به طول هزار کیلومتر بود که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسان رضوی واقع شده است. همچنین مسیرهای خواف-هرات و تربت حیدریه-سنگان نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی تصریح کرد: از مسیر تربت حیدریه به سنگان، ۱۴۵ کیلومتر در استان خراسان است و از سمت خواف-هرات، مرز شمتیغ که مرز بین المللی ریلی است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تقریباً ۱۴۵ کیلومتر از مسیر خواف-هرات نیز در استان خراسان رضوی قرار دارد.

دیواندری با اشاره به اینکه در مجموع، برای استان خراسان رضوی از تمامی استان های کشور مسافر ریلی داریم، اظهار کرد: هر استانی که مسیر ریلی آن افتتاح می شود، اولین درخواستشان قطار مسافری برای مشهد است. هم اکنون از تمامی استان هایی که به شبکه ریلی دسترسی دارند، تقریباً قطار مسافری داریم و این ظرفیت بسیار خوبی برای این استان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این نشان می دهد که این استان حتی نیاز به توسعه بیشتر نیز دارد، افزود: با توجه به گستردگی این استان، اگر بتوانیم استان های مجاور را به مسیر راه آهن گرگان-مشهد که به استان های خراسان شمالی و گلستان وصل می شود و از طرف دیگر، سمت خراسان جنوبی، راه آهن مشهد-بیرجند-زاهدان را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم، این کریدور تأثیر بسزایی در توسعه بار ترانزیتی و مسافری خواهد داشت.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی افزود: این یک مزیت برای استان است که بتواند در راستای توسعه این شبکه اقدام کند. دولت نیز سرمایه گذاری خوبی انجام داده و خراسان رضوی جزو معدود استان هایی است که تقریباً این میزان طرح ریلی را اجرا کرده و یا در حال اجرا دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، طول طرح راه آهن دو خطه در استان ۳۶۷ کیلومتر است. همچنین، راه آهن یک خطه تقریباً ۶۸۰ کیلومتر داریم که شامل مسیر راه آهن بافق-مشهد در محدوده ای از استان خراسان رضوی و مسیر مشهد-سرخس است.

دیواندری در خصوص طول طرح های در حال ساخت گفت: در این بخش، طرح برقی کردن راه آهن تهران-مشهد توسط راه آهن در حال پیگیری است که ۳۶۷ کیلومتر در خراسان رضوی قرار دارد.

وی در خصوص راه آهن یک خطه ای که در حال انجام است، افزود: در استان خراسان، با توجه به طرح هایی که در حال پیگیری هستند، تقریباً ۲۴۸ کیلومتر مسیر وجود دارد که از جمله آن می توان به اتصال راه آهن از سبزوار به شبکه ریلی اشاره کرد که خود این مسیر تقریباً ۴۸ کیلومتر است.

نماینده راه آهن شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل در خراسان رضوی بیان کرد: تکمیل راه آهن خواف-هرات با ایستگاه مرزی شمتیغ باقی مانده است. همچنین مسیر مشهد-بیرجند-زاهدان که بخشی از آن در استان خراسان رضوی قرار دارد، تقریباً محدوده شهرستان گناباد را در بر می گیرد و حدود ۶۵ کیلومتر مسیر است.

وی اظهار کرد: همچنین مسیر اتصالی جوین-اسفراین-بجنورد که بخشی از آن در استان خراسان رضوی قرار می گیرد، جزو طرح های در حال انجام است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.