پیشرفت ۹۲ درصدی زیرسازی راه آهن چابهار – زاهدان/ افتتاح باری تا پایان سال
با عبور پروژه راه آهن راهبردی چابهار – زاهدان از مرز ۹۲ درصد پیشرفت زیرسازی، شمارش معکوس برای بهره برداری باری این مسیر آغاز شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از جام جم، مسیر ریلی چابهار – زاهدان یکی از مهمترین طرح های زیرساختی کشور در دهه های اخیر است، طرحی که نه فقط از منظر مهندسی و حمل ونقل، بلکه از حیث ژئوپلیتیک، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جایگاهی راهبردی در آینده جنوب شرق کشور دارد.
چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان در کناره آب های آزاد دریای عمان و اقیانوس هند جایگاه ویژه ای در معادلات تجاری و بین المللی دارد؛ برای سال ها، فقدان اتصال ریلی این بندر به مناطق داخلی مانع بزرگی در مسیر شکوفایی اقتصادی منطقه و بهره برداری از ظرفیت های بندرگاهی و ترانزیتی آن بود که آغاز عملیات اجرایی راه آهن چابهار – زاهدان، در واقع پاسخ ایران به این خلاء تاریخی و تلاشی برای بازکردن دروازه ای تازه به سوی توسعه شرق کشور است.
در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه ها حدود۷۴۴ کیلومتر است که در هشت قطعه در حال اجراست که مسیر آن از چابهار آغاز شده، از کنار ایرانشهر، خاش و سایر مناطق محروم جنوب شرق عبور کرده و به ایستگاه زاهدان می رسد؛ شهری که خود حلقه اتصال راه آهن شرق به شبکه ملی محسوب می شود که در آینده، این مسیر به خطوط راه آهن مشهد و از آن طریق به ترکمنستان، افغانستان، آسیای میانه و در ادامه به چین و روسیه متصل خواهد شد.
این ابر پروژه یکی از مهم ترین پروژه های زیربنایی شرق کشور و محور کریدور شمال جنوب است که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، تجاری و ژئوپلیتیکی کشور ایفا می کند. این مسیر ریلی، بندر استراتژیک چابهار در دریای عمان را به استان سیستان و بلوچستان و از آنجا به شبکه ریلی سراسری متصل می سازد. چابهار به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی، تنها بندر اقیانوسی ایران است و می تواند به عنوان دروازه ورود و خروج کالا برای کشورهای آسیای میانه و حتی هند عمل کند.
جزئیات فنی این خط به طول ۷۵۰ کیلومتر و در یک مسیر با عرض ریل استاندارد رایج در ایران ساخته خواهد شد. بیشینه شیب مسیر ۱۵ درصد و بیشینه شعاع منحنی ۱۰۰۰ متر خواهد بود. این خط برای حداکثر سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و ۹۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.
اهمیت این راه آهن در چند محور اصلی قابل بررسی است: نخست، توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی در یکی از کم برخوردارترین استان های کشور؛ دوم، افزایش توان ترانزیتی ایران و کوتاه تر شدن مسیر صادرات و واردات کالا در مقایسه با مسیرهای رقیب مانند بنادر پاکستان؛ سوم، تقویت امنیت و ثبات در شرق کشور از طریق رونق اقتصادی و افزایش ارتباطات تجاری؛ چهارم، کاهش وابستگی به تنگه هرمز و تنوع بخشی به مسیرهای تجاری ایران.
علاوه بر این، این پروژه زمینه ساز همکاری های منطقه ای میان ایران، هند، افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهد بود و می تواند جایگاه ایران را در کریدور بین المللی شمال - جنوب و سایر مسیرهای حمل ونقل فراملی تقویت کند. راه آهن چابهار - زاهدان نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه گامی راهبردی برای آینده اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران محسوب می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آنکه تلاش های استان برای ارتقای جایگاه این خطه در معادلات توسعه ملی به عنوان یک بازیگر جدی، در حال انجام است، از عزم جدی دولت چهاردهم برای تکمیل پروژه راهبردی راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال خبر داد.
عطاالله اکبری با اشاره به جایگاه راهبردی این خط ریلی گفت: راه آهن چابهار - زاهدان یک ابر پروژه ملی است که تکمیل آن، شتابی تازه به روند توسعه سیستان و بلوچستان داده و جایگاه استان را در معادلات توسعه ملی به عنوان یک بازیگر جدی ارتقا خواهد داد.
وی اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته و پرداخت شده است. همچنین، در عالی ترین سطح دولت، جلسات منظم با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور هر دو هفته برگزار می شود تا تمامی موانع برطرف و روند کار با سرعت بیشتری دنبال شود.
معاون عمرانی استاندار در پایان افزود: بر اساس تصمیمات جلسه اخیر، برنامه زمان بندی بهره برداری پروژه تا بهمن ماه سال جاری به طور دقیق نهایی خواهد شد و این مسیر راهبردی به مرحله عملیاتی خواهد رسید.
سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تمرکز فعلی ما روی محور خاش – ایرانشهر و ایستگاه ایرانشهر است و طبق برنامه این محور تا پایان آذرماه سال جاری تکمیل می شود و اولویت ما همواره جذب نیروهای بومی بوده، چرا که هم مقرون به صرفه تر و هم به نفع منطقه است.
مجید نوذرنژاد افزود: سپس تمرکز بر محور نیکشهر – ایرانشهر خواهد بود که مشکل خاصی ندارد. البته بهره برداری مسافری تا پایان سال محقق نخواهد شد، زیرا نیاز به الزامات بیشتری از جمله استقرار نیروهای راه آهن و تجهیزات ایستگاهی دارد. پیش بینی ما این است که نهایتاً در سه ماهه اول سال ۱۴۰۵، بخش مسافری نیز راه اندازی شود؛ اما در بخش باری، مشکلی برای بهره برداری وجود ندارد.
وی درباره تعداد نیروهای فعال در این پروژه گفت: حدود ۵۴۰۰ نفر در حال حاضر در پروژه راه آهن چابهار - زاهدان مشغول به کار هستند که نزدیک به ۷۰ درصد آن ها نیروهای بومی استان سیستان و بلوچستان می باشند. غیر از نیروهای تخصصی که در استان کمبود داریم، سایر پرسنل عمدتاً بومی اند.
وی در پایان در رابطه با پیشرفت این پروژه اعلام کرد: تاکنون میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی ۹۲ درصد، پیشرفت فیزیکی ساختمان ۳۶ درصد، پیشرفت فیزیکی روسازی هم ۵۰ درصد بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مجموعه اقدامات انجام شده در مگاپروژه راه آهن زاهدان - چابهار، نویدبخش توسعه پایدار و رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان است که تمامی ارگان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با این پروژه، با هماهنگی کامل با یکدیگر درحال انجام وظیفه هستند.
مهرداد عرب اول بیان کرد: این پروژه یک پروژه راهبردی و استراتژیک برای استان و کشور است که علاوه بر ایجاد اشتغال، می تواند تحولات چشمگیری در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت های استان به همراه داشته باشد.
وی افزود: در ماه های گذشته، بیش از ۲۰ همت اعتبار به این طرح اختصاص یافته است که طی زمان بندی های در نظر گرفته شده، به پروژه تزریق می شود.
با تخصیص منابع قابل توجه و تشکیل جلسات منظم در سطح عالی، نشان از عزم جدی برای تکمیل پروژه تا پایان سال جاری دارد. بهره برداری باری در آینده ای نزدیک و بخش مسافربری در سه ماهه نخست ۱۴۰۵ محقق خواهد شد. در مجموع، راه آهن چابهار - زاهدان نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه گامی سرنوشت ساز در مسیر توسعه پایدار و ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه ای و جهانی محسوب می شود که استان سیستان و بلوچستان بازیگر اصلی آن است.