| کد خبر: 187609 |

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

◄ تا 60 روز آماده مذاکره‌ایم، بعد از آن غنی‌سازی را از سر می‌گیریم

رئیس جمهور گفت: ما آماده مذاکره‌ایم در این ۶۰ روز اما بعد غنی‌سازی را از سر می‌گیریم.

تین نیوز

رئیس جمهور ، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران برشمرد و تاکید کرد: امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام میدادیم صرفه نظر خواهیم کردیعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۵۰ گرم رسید می‌فروختیم و کیک زرد میگرفتیم و فروش دوم آب زرد بود که وقتی از ۱۳۰ تن می‌رسید می‌فروختیم که حال متوفقشان کردیم .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت و در سخنان مهمی اظهارداشت:  دشمنان ملت ایران از آغاز توافق برجام با آن مخالف بودند، ندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه و همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد ایران نیز بوده و هستند.

 روحانی با اشاره به این‌که انتقاد با علیه برجام بودن تفاوت دارد، ادامه داد: هر کسی می تواند راجع به هر موضوعی نقد داشته باشد و این حق همه مردم است اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: برجام به نفع منطقه و جهان و به ضرر دشمنان ایران بود و به همین خاطر آن‌ها همه توان خود را از سال 1393 تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را ویران کرده و فرو بریزند.

رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که مجموعه شرایط انتخابات یک شرایط نامتعارف و غیرمعمول در این کشور بود، این دولت باوجودی که با شعار صلح و این‌که سربازان خود را از منطقه خارج و به نفع ملت آمریکا کار کرده و در مسیر حقوق و قانون حرکت خواهیم کرد، از مردم رأی گرفت اما متأسفانه به تعهدات خود عمل نکرد.

 روحانی ادامه داد: امروز گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید بسیاری از امور را در دست دارد، حتی اختیار کار را از شخص رئیس جمهور هم گرفته و از این شیوه نه تنها دولت فعلی آمریکا، بلکه مردم منطقه و حتی دوستان آمریکا در اروپا، کانادا و مکزیک هم در رنج‌ قرار دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز همه آن‌هایی که متحد آمریکا بودند و همه صاحبان شرکت‌های تجاری و کارآفرینان دنیا در رنج هستند.در چنین شرایطی، صهیونیست و ارتجاع و گروه داخلی آمریکا بویژه ایپک، فشار آوردند تا دولت آمریکا از برجام خارج بشود.

 رئیس جمهور ادامه داد: البته آمریکایی ها بیش از یکسال شعار می‌دادند و  بعد از دیماه سال 96 بود که برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود، امیدوارتر شدند که این در جای خود باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 روحانی افزود: در پایان همان دی‌ماه 96 آمریکایی ها اعلام کردند که ما از برجام خارج می‌شویم و در 18 اردیبهشت 97 نیز از برجام خارج شدند به امید آنکه تابستانی آنچنانی به قول خودشان برای ایران رقم خواهد خورد  و بعد 13 آبانی به عنوان نقطه عطف، کریسمسی با حضورشان در تهران و بدون اینکه جشن چهلمین سال انقلابی در این کشور وجود داشته باشد که در تمام این مراحل دچار شکست شدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آمریکا ابتدا می‌خواست با خروج از برجام ایران را وادار کند که روز بعد از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرد و بار از دوش آمریکا برداشته شود تا فشار بر ایران تشدید شود.

 روحانی با بیان اینکه هنر ، تدبیر و هوشمندی نظام ایران این بود که در این دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد، گفت: وقتی دوستان ما و همچنین کشورهای اروپایی با تماس مستقیم حضوری، تلفنی یا ارسال پیام از ما درخواست کردند که به آنها مهلتی بدهیم ما هم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم.

رئیس جمهور افزود: به دلیل اینکه اتمام حجت کنیم و مردم ما بدانند که در کارها عجله نمی‌کنیم و حساب شده عمل می‌کنیم و به دلیل اینکه می‌دانستیم و می‌دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام چقدر برای منطقه و جهان خسارت‌بار است، به آنها پاسخ مثبت دادیم.

 روحانی تصریح کرد: قرار بود که چند هفته صبر کنیم که چند ماه صبر کردیم. دومرتبه آنها تماس گرفتند و از ما خواستند کمی بیشتر به آنها مهلت دهیم و ما باز هم این مهلت را به آنها دادیم و براساس بندهای 26 و 36 برجام 4 نوبت با 5 کشور باقیمانده (2 مرتبه در سطح معاونین وزرا و دو بار در سطح وزرا ) در چارچوب برجام مذاکره کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از ساز و کار برجام استفاده کردیم و از  لحاظ حقوقی قدم‌هایی که می‌بایست برداریم را برداشتیم، اظهارداشت: دوستان ما قدم‌های خوبی هرچند ناکافی در این مدت برداشتند و اروپایی‌ها از لحاظ زبان و تبلیغات، مواضع خوبی را در پیش گرفتند، اما در مقام عمل و بویژه در بخش اقتصادی متأسفانه ناتوان بودند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.