| کد خبر: 141194 |

حمایت قاطع اروپا از برجام

چهارمین سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایران، با مرور مجدد برجام و انتقادهای ایران از آمریکا و ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به حفظ برجام همراه شد.

تین نیوز

چهارمین سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایران، با مرور مجدد برجام و انتقادهای ایران از آمریکا و ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به حفظ برجام همراه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در همین ارتباط؛ حسن روحانی در دیدار با فدریکا موگرینی، نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت این اقدام می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد. موگرینی نیز در این دیدار گفت که اتحادیه اروپا به دنبال برنامه‌ای جامع برای تضمین اجرای کامل برجام است. همزمان محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز با انتقاد از مواضع برجامی دولت آمریکا، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درباره آزمایش‌های موشکی ایران و پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١ که به‌طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر یک روزه خود به ایران با حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و همچنین علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشور دیدار و رایزنی کرد. با توجه به تحولات اخیر و تصویب قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی از سوی دونالد ترامپ، محور اصلی مذاکرات موگرینی و مقامات ایران موضوع برجام و آینده این توافق بین‌المللی بود. آخرین سفر موگرینی به تهران در اسفندماه ۱۳۹۵ صورت گرفت و او برخلاف دو سفر قبلی خود با محوریت گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه به‌خصوص موضوع سوریه به تهران سفر کرده بود.

 

وظیفه سنگین اروپا در حفظ برجام

حسن روحانی روز شنبه در دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با خوشامدگویی به وی برای حضور در مراسم تحلیف و با تاکید بر اینکه ایران هیچ مانعی برای توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا قائل نیست، ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم شاهد استحکام برجام، افزایش مناسبات با اتحادیه اروپا و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو طرف باشیم. رئیس‌جمهوری برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را کلیدی مهم در راستای ثبات منطقه و توسعه مناسبات ایران با سایر کشورهای جهان برشمرد و افزود: اتحادیه اروپا به خوبی در به‌ثمر رسیدن برجام نقش‌آفرینی کرد و امروز نیز همه طرف‌ها برای حراست از این توافق که با زحمت فراوان به‌دست آمده، وظیفه سنگینی برعهده دارند.

رئیس‌جمهوری حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران را به معنای اراده مستحکم ایران و اروپا برای توسعه مناسبات همه‌جانبه برشمرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. روحانی با اشاره به اینکه ایران در اجرای برجام به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرده اما برخی طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند، گفت: بخش مهمی از اجرای برجام مربوط به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریع‌تر و به‌طور کامل عملیاتی شود.

رئیس‌جمهوری افزود: مناسبات ایران و اتحادیه اروپا طی 4 سال اخیر، پیشرفت خوبی داشته اما هنوز به نقطه مورد انتظاری که در برجام بر آن تاکید شده، نرسیده است و بنابراین باید تحرک بیشتری در روابط ایجاد شود. روحانی نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تاثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئنا قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد. روحانی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم، برجام استحکام هرچه بیشتری یابد تا بتوانیم گام‌های بعدی را در جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا برداریم.

 

اروپا به‌دنبال تضمین اجرای کامل برجام

همزمان، فدریکا موگرینی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه توافق برجام دستاوردهای بسیار بزرگ و خوبی برای ایران و اتحادیه اروپا به همراه داشته است، بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی و گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

موگرینی تاکید کرد: حضور هیاتی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران یک تصمیم مهم سیاسی بوده و نشان‌دهنده اراده کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران و حراست از برجام است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه امروز تمام طرفین مذاکره‌کننده موظف به اجرای صحیح و کامل برجام هستند که تاثیرات مثبتی نیز در مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی داشته‌ است، گفت: برجام تنها مختص به یک طرف نیست و همه طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به‌دنبال برنامه‌ای جامع برای تضمین اجرای کامل برجام است، گفت: برجام برای اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با امضای برجام بیش از 80 درصد فعالیت‌های تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا به‌طور موفقیت‌آمیز به انجام رسیده است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از اجرای برجام و تصدیق پایبندی ایران نسبت به تعهدات خود افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بار ششم در گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی تعهدات خود در برجام پایبندی کامل داشته است. موگرینی با بیان اینکه این توافق مبنایی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا بوده، تاکید کرد: معتقدیم باید نهایت تلاش را برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف علوم، فرهنگ، اقتصاد و تجارت و گفت‌وگوهای منطقه‌ای انجام دهیم.

 

انتقاد ظریف از اروپا

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات همراه همچنین با وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. در دیدار نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی با ظریف، مسائل مربوط به اجرای برجام، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و اوضاع در منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، افزود: «دولت جدید آمریکا به‌دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به‌شمار می‌رود. ترامپ تلاش می‌کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد.»

ظریف همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که به‌طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد. موگرینی هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: «جامعه بین‌الملل منافع مشترک با ایران درخصوص اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می‌کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم.» او تاکید کرد همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم.

 

مواضع مشکل‌آفرین واشنگتن برای اروپا

در ادامه دیدارهای مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، موگرینی با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت‌وگو کرد. در این دیدار کمال خرازی با اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن گفت: «اتحادیه اروپا باید در قبال این نوع سیاست‌های آمریکا مقاومت کرده و راه‌حل‌هایی را پیدا کند که از نقض برجام از سوی آمریکا جلوگیری کند.»

خرازی پس از دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران عنوان کرد: درباره مسائل مربوط به برجام و مشکلاتی که در راه اجرای برجام است بدعهدی‌ها و نقضی که از سوی آمریکا درحال انجام است صحبت شد و اینکه اتحادیه اروپا در مقابل نقض فاحش برجام چگونه می‌خواهد عمل کند و به‌خصوص عنوان کردم در حالی که شما در بیانیه خود عنوان می‌کنید همه اطراف قضیه باید برجام را کامل اجرا کنند وقتی ترامپ در اجلاس گروه ٢٠ حضور پیدا می‌کند و به رهبران حاضر در نشست می‌گوید که با ایران تجارت نکنید، این کاملا مغایر با برجام است که همه کشورهای ١+٥ متعهدند شرایط را فراهم کنند که برجام باید کامل اجرا شود و مانعی در راه مسائل اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها ایجاد نکنند.

 

 


بیانیه دفتر مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا

حضور موگرینی در تهران بسیار مفید بود

دفتر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای حضور موگرینی در تهران و دیدار و رایزنی با مقامات ایران را بسیار مفید ارزیابی و تاکید کرد: «برجام ضامن ثبات منطقه‌ای و جهانی است.» به گزارش «ایرنا» در این بیانیه که در تارنمای اداره کل امور خارجی دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتشار یافته، آمده است: «فدریکا موگرینی 6 گزارش منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز نتایج اقتصادی مرتبط با رفع تحریم‌ها را دو نشانه مسیر صحیح اجرای برجام عنوان کرد و پایبندی اتحادیه اروپا به این توافق‌نامه بین‌المللی را باردیگر مورد تاکید قرار داد.»

براساس این گزارش، موگرینی بر ضرورت اجرای موثر و کامل برجام تاکید کرده و پایبندی همه طرف‌های این توافق بین‌المللی را خواستار شده است. براساس این بیانیه، بررسی روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های گوناگون و نیز بحث و گفت‌وگو پیرامون تحولات منطقه‌ای به‌ویژه سوریه از دیگر محورهای موردتاکید مسوول سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا در دیدار با مقامات ایران بود.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.