| کد خبر: 180916 |

تهدید صریح ترامپ علیه اردوغان؛ اقتصاد ترکیه را نابود می‌کنم

پس از دیدار مقامات ترکیه و آمریکا، این دو کشور وارد فاز تازه‌ای از تنش سیاسی در برابر کردهای سوریه شده اند. رئیس جمهور ایالات متحده بامداد امروز، صریحا آنکارا را تهدید کرد.

تین نیوز

پس از دیدار مقامات ترکیه و آمریکا، این دو کشور وارد فاز تازه‌ای از تنش سیاسی در برابر کردهای سوریه شده اند و رئیس جمهور ایالات متحده بامداد امروز، صریحا آنکارا را تهدید کرد.

به گزارش تین‌‍‌نیوز به نقل از خبر‌آنلاین، همه چیز از یک غیبت آغاز شد. غیبت اردوغان در جلسه‌ای مشترک با حضور مشاور امنیت ملی ترامپ. ملاقاتی که قرار بود با حضور رئیس جمهوری ترکیه درباره کردها باشد. مساله‌ای امنیتی که به آینده سیاسی شخص اردوغان گره خورده است.

هفته گذشته جان بولتون در سفر به ترکیه برای بررسی وضعیت کردهای سوری  و خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه وارد آنکارا شد. این ملاقات تنها در حد سخنگوی اردوغان پشت درهای بسته به مدت دو ساعت انجام شد. ملاقاتی که خروجی آن دستاورد خاصی نداشت و پس از آن بولتون با واگذار کردن ادامه مذاکرات به پمپئو  آنکارا را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

ترکیه می گوید آمریکا از گروه ی.پ.ژ که از نظر آنها یک گروه کردی تروریستی محسوب می شود، حمایت می کند. آمریکا می گوید ترکیه کردها را با وحشیگری سرکوب می کند. اما وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به این اتهامات می گوید ما اگر با کردها دشمن بودیم درهای کشورمان را به روی کردهای کوبانی و پناهجویان کرد باز نمی کردیم.

اما اختلافات این دو کشور به همین جا ختم نمی شود، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که با استقابل ترک ها مواجه شد دچار کشمکش سیاسی میان این دو کشور شده است. رئیس جمهوری ترکیه، اظهارات و مواضع جان بولتون را به جانبداری و اتخاذ موضع به نفع نیروهایی متهم می‌کند، که آنکارا آنها را تروریست می نامد.

اظهارات بولتون در سفر به اسراییل که گفته بود آمریکا تا زمانی که مطمئن نباشد کردها از تهاجم ارتش ترکیه محفوظ خواهند بود از سوریه خارج نخواهد شد موجب گردید تا دیدارها را تحت شعاع قرار داده و واکنش های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه به همراه داشته باشد. و همین امر سبب لغو دیدار اردوغان با جان بولتون شد.

روز گذشته نیز مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که پس از سفر به ترکیه به قاهر، امارات، قطر و  امروز به ریاض رفته است در مصاحبه با شبکه العربیه آتش ترک ها کمی فرونشاند و سببب شد که چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به اظهارات این وزیر آمریکایی واکنش نشان دهد.

پمپئو به این شبکه عربی گفت: آمریکا نسبت به امکان تأمین حمایت از کردها در سوریه خوش‌بین است.  ما اطمینان داریم که با ترکیه به توافقی برای حمایت از نیروهای کرد در سوریه بعد از عقب‌نشینی آمریکا از این کشور دست خواهیم یافت و امیدواریم که کردها در معرض حمله ترکیه قرار نگیرند.

وی افزود: ما قبول داریم که مردم ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور حق دارند در برابر تروریست‌ها از کشورشان دفاع کنند اما می‌دانیم که کردها "تروریست" نیستند. آن‌هایی که در کنار ما در طول این همه مدت با داعش جنگیدند مستحق این هستند که از آن‌ها حمایت به عمل آید.

این اظهارات به مذاق ترکیه خوش آم به طوریکه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در استان آنتالیا در جنوب این کشور گفت: ما اظهارات مایک پامپئو را درباره از بین بردن عناصری که مایه نگرانی ترکیه هستند، اظهاراتی درست و بجا می‌دانیم.

چاووش اوغلو همچنین خطاب به مقامات آمریکا گفت: «مبارزه شما با تروریسم زمانی که در راستای منافعتان باشد، جریان دارد ولی زمانی که در راستای منافع شما نباشد، اعلام می کنید که 'ترکیه کردها را قتل عام می کند.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین در ادامه ادعاهای خود تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه را در سایه رفتار و مواضع رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای برطرف کردن تهدیدات فزاینده از شرق فرات علیه ترکیه دانست.

وی بیان کرد: اردوغان با دونالد ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سخن گفته و به همین علت ترکیه سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در اسرائیل را مبنی بر خروج تدریجی آمریکا و حمایت از گروه های تروریستی سوریه به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت.

خشم ترامپ از این تنش سیاسی

اما نکته جالب توجه این است که بار دیگر دونالد ترامپ با توئیت خود اوضاع را خرابتر از آنچه که بود کرده است. ترامپ ساعت 2 بامداد امروز به وقت محلی واشنگتن ترکیه را تهدید جدی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورتی که ترکیه به گروه های کرد در سوریه حمله کند، واشنگتن اقتصادش را نابود می کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.