◄ از بازنشسته تا دانشجو؛ خستگی سهم مشترک رانندگان تاکسی اینترنتی
رشد آگهیهای اجاره روزانه موتورسیکلت برای فعالیت در پلتفرم های حملونقل آنلاین و نارضایتی رانندگان تاکسی اینترنتی از کمیسیون های بالا و نبود پوشش بیمه، به نمادی آشکار از تشدید بحران بازار کار در ایران بدل شده است؛ بحرانی که قشر جوان و بازنشسته را به مشاغل پرخطر و کم بازده سوق می دهد.

افزایش آگهی های اجاره روزانه موتورسیکلت برای کار در پلتفرم های حمل ونقل آنلاین و شرایط دشوار رانندگان تاکسی اینترنتی، از کمیسیون های بالا تا نبود بیمه، حکایت از بحران عمیق بازار کار در ایران دارد؛ بحرانی که جوانان و بازنشستگان را به کار پرخطر و کم درآمد کشانده است.
به گزارش تین نیوز، در ماه های اخیر تعداد آگهی های اجاره روزانه موتورسیکلت برای فعالیت در پلتفرم های جابه جایی مسافر و مرسوله به طور چشمگیری افزایش یافته است. این روند نشانه ای از رکود و بحران بازار کار است که طی آن، رانندگان تاکسی اینترنتی از بازنشستگان با مستمری ناکافی گرفته تا دانشجویان مقاطع عالی برای تأمین هزینه های زندگی به کاری پرریسک و بی پشتیبان روی آورده اند.
بسیاری از رانندگان تاکسی اینترنتی از بالا بودن درصد حق کمیسیون دریافتی پلتفرم ها گلایه دارند. در شرایطی که برخی سفرهای معمولی قبلاً مشمول کسر ۱۷ درصد بودند، اکنون این رقم به ۲۲ درصد رسیده و در سفرهای ویژه حتی ۲۷ درصد نیز از درآمد راننده کسر می شود. علاوه بر این، ردیف های تازه ای مانند «مالیات بر ارزش افزوده» (۱۰ درصد) و «خدمات شهری» نیز به فهرست کسورات اضافه شده است.
«ح.ع» بازنشسته ای که روزانه ۸ ساعت با خودروی شخصی برای یکی از پلتفرم ها کار می کند، می گوید: «از مجموع ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی روزانه، حدود ۴۵۰ هزار تومان بابت کمیسیون و سایر کسورات کسر می شود. بعد از کسر استهلاک و سوخت، درآمد خالصم حتی از کار ساختمانی کمتر است.»
مشکلات رانندگان تاکسی اینترنتی تنها به درآمد محدود نمی شود. نبود بیمه درمانی و حادثه، آسیب های ناشی از تصادف و فرسودگی وسیله نقلیه از مهم ترین دغدغه هاست. «س.ع.ز» راننده موتورسیکلت ۲۹ ساله ای که اخیراً دچار شکستگی پا شده، می گوید: «پلتفرم برای بیمه کردن ما هیچ برنامه ای ندارد. هزینه بیمه از توان ما خارج است، درحالی که با کار پرخطر، سود اصلی نصیب این شرکت ها می شود.»
کارشناسان اجتماعی بر این باورند که موج بیکاری، دستمزدهای پایین و نبود امنیت شغلی، مهم ترین دلایل گرایش به این شغل پرزحمت هستند. رشد استفاده از رانندگان تاکسی اینترنتی بدون ایجاد سازوکار حمایتی، نه تنها به فرسایش نیروی کار منجر می شود، بلکه بهره وری اقتصادی کشور را نیز کاهش می دهد.
آنچه امروز در خیابان های شهر می بینیم، جوانانی است که موتور یا خودرو اجاره کرده اند تا از بیکاری رها شوند؛ اما بدون بیمه و پشتوانه شغلی، هر روز با خطر «بازی با مرگ برای نان» روبه رویند.