| کد خبر: 252411 |

خطر جدی «فرونشست» برای سیستم حمل و نقل کشور

یک کارشناس زمین شناسی درباره خطر فرونشست برای فرودگاه ها، ریل های راه آهن و جاده های ماشین رو هشدار داد.

تین نیوز

یک کارشناس زمین شناسی درباره خطر فرونشست برای فرودگاه ها، ریل های راه آهن و جاده های ماشین رو هشدار داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، علی شهباز در رابطه با اقدامات پیشگیری از تشدید فرونشست در دشت های کشور اظهار کرد: قرار بود موضوع فرونشست در کارگروه سازگاری با کم آبی بررسی شود اما این طور که شواهد نشان می دهد خروجی این کارگروه حداقل در بحث فرونشست صفر بوده و اقدامی خاصی انجام نشده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کم آبی و به دنبال آن فرونشست در کشور ما تبدیل به یک ابرچالش شده است همچنان شاهد هستیم که روش های سنتی کشاورزی در کشور غالب هستند، اصلاح الگوی کشت در استان ها رعایت نمی شود، اکثر چاه ها کنتور ندارند و چاه های جذبی نیز توسعه زیادی نداشته اند. طرح های آبخوان داری و آبخیزداری نیز مثل همیشه در حاشیه است و عزمی برای توجه به این مورد وجود ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه در حال حاضر 48 درصد تأمین منابع آب ایران از طریق آب های زیرزمینی صورت می گیرد و باید در برداشت آنها احتیاط کرد، گفت: خطر فرونشست برای حمل و نقل بیشتر از همیشه شده است و این تهدید متوجه ریل های راه آهن، جاده ها و باندهای فرودگاه نیز می شود. باید به ایمن کردن این مسیرهای تردد توجه ویژه تری شود چراکه در صورت غفلت ما فرونشست منتظر نمی ماند و اگر دست به کار شود فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد.

شهباز خاطرنشان کرد: علی رغم وضعیت بحرانی در بیش از 70 درصد دشت های کشور هنوز هم برای جبران کسری آبخوان ها و توقف فرونشست وقت داریم و این کار را می توان با کنترل برداشت منابع آب های زیرزمینی انجام داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.