| کد خبر: 263572 |

با ارئه طرحی جدید در اجلاس جاده ابریشم

پاشینیان کریدور زنگزور و ایران را با هم دور زد!

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، طرح جدیدی برای همکاری منطقه ای به نام "چهارراه صلح" معرفی کرد. این طرح نه تنها کریدور زنگزور را بی وجه می کند بلکه ایران را نیز از مسیرهای ترانزیتی خود در مرزهای شمال غربی محروم می کند.

تین نیوز

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، طرح جدیدی برای همکاری منطقه ای به نام چهارراه صلح در اجلاس جاده ابریشم در تفلیس معرفی و ابراز امیدواری کرد که این ابتکار به توافق صلح با آذربایجان و بهبود روابط با ترکیه منجر شود. این طرح نه تنها کریدور زنگزور را بی وجه می کند بلکه ایران را نیز از مسیرهای ترانزیتی خود در مرزهای شمال غربی محروم می کند.

اجلاس با بیش از 2300 شرکت کننده از 63 کشور در گرجستان برگزار شد . کریدور میانی طرح جاده ابریشم ؛ اروپا، چین و ... را به هم متصل می کند.

طرح چهار راه صلح پاشینیان به آذربایجان و ترکیه پیشنهاد می کند که مرزهای زمینی خود را بازگشایی کرده، از طریق چندین مسیر که از ارمنستان می گذرد به یکدیگر متصل شوند . طرح با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی طرفین، به عنوان جایگزینی برای طرح کریدور زنگزور آذربایجان عمل می نماید . مرزهای زمینی سه کشور برای دهه ها بسته بود.

او ضمن تاکید بر ضرورت صلح ، اجزای اصلی این ابتکار از جمله زیرساخت های جاده، خطوط لوله نفت و انتقال نیرو را نیز برشمرد .

او همچنین خواهان احیای مسیر راه آهن ارمنستان به نخجوان و ترکیه است.

طرح پاشینیان به آذربایجان و ترکیه یک مسیر اضافی از طریق ارمنستان ارائه می دهد که تجارت بین این کشورهای همسایه را که در حال حاضر به مسیرهای زمینی از طریق گرجستان و ایران متکی هستند، تسهیل می کند. (و ایران عملا کنار می رود)

خبر پربازدید را بخوانید:

پیش فروش تریلی چینی با گیربکس آلمانی از چهارشنبه 10 آبان

وی تصریح کرد ؛ که زیرساخت ها مانند جاده، راه آهن و خطوط هوایی باید در حوزه قضایی کشورهای مربوطه عمل کنند و هر کشوری باید از کنترل گمرکی و امنیت زیرساخت ها اطمینان حاصل کند.

پس از بازپس گیری قره باغ توسط آذربایجان، ایروان مشغول یافتن شرکای جدید است ، زیرا این کشور از روسیه، متحد سنتی خود ناراضی است و ادعا می کند که مسکو حمایت مورد انتظار را ارائه نکرده.

ارمنستان هنوز روابط اقتصادی گسترده با روسیه دارد و به منابع گاز ، نفت و انرژی هسته ای روسیه وابسته است. گاز پروم روسیه نیز خط لوله گاز ایران - ارمنستان را کنترل می کند. ارمنستان خواهان خرید گاز از آذربایجان است.

گاریبا شویلی، نخست وزیر گرجستان نیز بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری با ارمنستان و آذربایجان جهت برقراری صلح پایدار در قفقاز جنوبی ابراز کرد.

او گفت که گرجستان با آذربایجان و قزاقستان همکاری نزدیکی دارد تا با تقویت زیرساخت ها ، مسیر حمل و نقل شرق به غرب را بهبود بخشند سه کشور سرمایه گذاری مشترکی به نام کریدور میانی چند وجهی امضا کرده اند که هدف آن تقویت حمل و نقل کانتینری در طول کریدور است.

این مشارکت بر تامین قطارهای جدید، ارائه خدمات کارآمد به صاحبان محموله و ساده کردن فرآیندها با پیروی از "اصل یک پنجره" تمرکز دارد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 19 4

    چنانچه پيشنهاد ارمنستان جدي تلقي و از سوي تركيه و جمهوري آذربايجان با آن همراهي شود، از سويي شاخه مياني كريدور شرقي -غربي تقويت و شاخه جنوبي عبوري از ايران تضعيف مي شود. همچنين نياز به ساخت كريدور ارس و كريدور زنگزور رفع مي شود . همچنين يك مسير مناسب ريلي بين ايران و جمهوري ارمنستان و بين ايران و آذربايجان مجددا فعال ميشود كه امتداد آن به گرجستان و روسيه و اروپا و درياي سياه موجود است و در اين صورت نقش ايران در كريدور شمال - جنوب و در منطقه قفقاز به مراتب تقويت مي شود. پيشنهاد ارمنستان مطابق اسم چهار راه صلح براي همه كشورهاي منطقه از منظر روابط اقتصادي مفيد است ولي ممكن است ملاحظات سياسي و نظامي كشورهاي قفقاز مانع پيشبرد آن باشد.

    • محمد 7 4

      سلام
      نابغه در چهار راه مورد نظر، هیچ کدام از راه ها از ایران عبور نمی کند. در طبیعت ارمنستان به خاطر کوهستانی بودن، امکان اتصال ایران از ارمنستان به کشورهای دیگر وجود ندارد. طرح ارمنستان حذف کامل و همیشگی ایران از شرق به غرب یعنی ابریشم هست.

    • سعید 2 3

      خیلی ذوق زده شدی که ارمنستان شما رو دور زده .البته باید هم خوشحال باشی شما که اهل ایران نیستی ..عجب جماعتی

    • محمد 4 4

      خیلی ها سعی داشتن ایران عزیز رو دور بزنند اما نتوانستند.اخریش طرح آمریکا بود که میخواستند از هند به اسراییل بود..بدون ایران و ایرانی نمی‌توانند در این منطقه کاری از پیش ببرند ..خودتون و ایرانی رو تحقیر نکنید. تحقیر کردن و کوچک کردن خودتون کلاس نداره نشانه روشنفکری نیست

  • حسین 53 8

    اینهم ازارمنستان

  • ناشناس 46 7

    این وسط سر ایران کلاه گذاشتن

    • ناشناس 1 6

      ارمنستان از قبلش هم سیاست دوگانه داشت، از شماها تعجبه که دید مثبت داشتین، ورود نیروهای صلح بین الملل و دیگر کشورها که همراه با سیاست آذری-صهیونیزم هستن سیاست دوگانه بود! پاشینیان!!
      ایران ارمنستان رو رها کنه، تا با ایجاد درگیری ناامنی ایجاد بشه و مسیر بین المللی به حاشیه بره!
      فعلا که جهان نگاهش به فلسطین و چتر حمایتی خاص ایرانه!
      تمام دنیا میدونن، ایران تنها حامیه! این ینی اقتدار ایران
      درخصوص ارمنستان هم ایان طبق منافع خودش پیش رفت

  • ناشناس 12 44

    تنها ایران چهارراه بین المللی وترانزیتی بین شرق وغرب وشمال و جنوب زمینی و ریلی وهوایی است و بس البته در افغانستان حکومت با ثبات باشد

    • R_A 5 1

      تکبیر

  • علیپور 29 11

    دولتمردان بایدقبلا کریدور ارس را درست میکردندتابهانه ای نداشته بان

  • ناشناس 27 54

    کسی را دور نزده اتفاقا این طرح ایران هم هست

    • محمد 5 2

      نابغه ایران کجای این چهار راه است.

    • نوید 8 3

      جاده های استانهای آذربایجان خودمون همه قتل گاه هستن فکر کنم یک بار هم تشریف نیاوردین راننده های خارجی مگه جونشون و سرمایه شونو از سر راه پیدا کردن که از این جاده ها تردد کنن سالها تبعیض که حتی خودش رو تو آسفالت جادهها نشون میده

  • کیاراز 65 12

    اینم تقه سیاستهای ایران در قبال ارمنستان..دیگه؟؟... نبوووود؟؟

  • ایرانی 74 9

    درس بزرگی برای سیاستمداران ایران شد .

    • علی 5 2

      مگه ایرانم سياستمدار داره

  • ناشناس 102 19

    قابل توجه اونایی که سنگ ارمنستان و به سینه میزدن منافع از همه چی مهمتره ارمنستان اینو میدونه

    • محمد 10 1

      سلام
      یک سال عقب از اتفاقات قفقاز.
      بیشتر از یکسال هست که قره باغ آزاد شده و ارمنستان و آذربایجان صلح کرده اند. معلوم نیست که چرا همچنان در ایران فکر میکنند بین آذربایجان و ارمنستان جنگ هست.
      در آن سو، آمریکا و اسراییل در حال رایزنی برای عضویت هر دو کشور در ناتو هستند. فرانسه و یونان مخالف پیوستن آذربایجان به ناتو و ترکیه مخالف پیوستن ارمنستان به ناتو هست. شاید هم این اتفاق نامیمون روی داده ایران در خواب و خیال کمک به برادر ارمنستان هست. شواهد نشان میدهد که در ناتو تقسیم کار شده و فرانسه و آمریکا در حال تجهیز ارمنستان و ترکیه و اسراییل تجهیز آذربایجان.
      منافع ارمنستان در برقراری رابطه با ترکیه و اتصال به ناتو است که از زمان عثمانیان به دنبال آنست، حتی حاضر هست دو تا که هیچی سه تا استان هم بدهد چون منافعش و حیاتش در آن هست.
      از طرفی منافع روسیه در ارتباط با آذربایجان برای رسیدن به خلیج فارس است و این رابطه را تقویت میکند.
      ایران در خواب و خیال شکست آذربایجان و ترکیه است، که متاسفانه با توجه به موقعیت ترکیه در ناتو و نیاز روسیه ، آمریکا و اسراییل به ترکیه قابل تعبیر نیست.
      .

  • یاشار 9 3

    حالا کجایند کسانی که برای ارمنستان یقه پاره می کردند زنده و پاینده باد جمهوری آذربایجان

  • محمود 73 14

    بالاخره پاشینیان سر عقل آمد
    حسودان و جنگ طلبان را کنار زد
    ببینیم ايندفعه روباه صفتان چه نقشه ای برای برای برهم زدن صلح طراحي خواهند کرد

    • محمد 3 2

      سلام
      نابغه نقشه را خوب دقت کن، در واقع این سه راهه نه چهار راه. چون در این طرح ایران از طریق آذربایجان به این راه، وصل خواهد شد.

  • تایماز 8 3

    فقط باید به حماقت دیپلماسی ایرانی خندید قشون کش میکنیم علیه دوست وهمسایه هایی که سرشون به تنشون میخوره بخاطر ارمنستانی که روش نمیشد حساب باز کرد

  • احمد 0 1

    این خبر را هنوز خبر گزاری معتبری
    بیان ننموده

    • خبرنگار 2 2

      شما هنوز نمیدونی خبرگزاری هایی که دولتی هستند خبری مخالف نظرات دولت را منتشر نمیکنند!؟ دقت کن که خرج خبرگزاری را کی میدهد!

  • خودشناس 5 3

    فارغ از اینکه پاشینیان دشمن ملت تورک هست ولی سیاستمدار واقع بین و با هوشی هست و با درک صحیح از قدرت دولت آذربایجان و ترکیه واقعیت هارو قبول و با آن کنار آمده و فهمیده هیچ راهی جز دوستی با ترکها نیست و رفاه و امنیت و پیشرفت ارمنستان از دوستی با ترکها تامین می‌شود و لاغیر

  • رام 1 3

    کار خوبی کرده
    کمم ایران ملتمسانه طرف آدربایجانو هی نگرفت
    فکن شما با کسی درجنگ باشی بعد متحدت که کلی براش منافع داری هی آشکارا طرف دشمنتو بگیره
    اونم چه کشوری. اسراییلو هم مرز ایران کرده خخخخ

  • ناشناس 3 1

    چندوقت پیش یک کارشناس میگفت که ایران درحال محوشدن است البته ازلحاظ تبادلات اقتصادی بادنیارامیگفت نظرش اینبود که ایران بانپیوستن به اف ای تی اف وتحریمهای سخت ونداشتن سیاست اقتصادی درست تمام کشورهای که باایران رابطه اقتصادی داشتن کشورهای دیگه راجای گزین ایران کرده ان وبا وضع پیش روایران درحال محوشدن هست

  • رضا 4 1

    ارمنستان ایران را دور زد
    پاشینیان به آذربایجان و ترکیه یک مسیر اضافی از طریق ارمنستان ارائه می دهد که تجارت بین این کشورهای همسایه را که در حال حاضر به مسیرهای زمینی از طریق گرجستان و ایران متکی هستند، تسهیل می کند. (و ایران عملا کنار می رود)
    حالا ملاحظه می‌کنید که برادران ارمنی چه خوب دارند هم از ج.ا.ا می‌خورند و هم سواستفاده می کنند و در اصل ایران هیچ اهمیتی برای ارمنستان ندارد.
    بالاخره کریدور زنگزور نیز طبق نظر آذربایجان در ارمنستان اجرا خواهد شد. آنوقت برای توهم قطع ارتباط مرزی یقه درانی ارمنستان را بکنید.

  • علیرضا 6 0

    بعنوان یک مسلمان ایرانی نظرم این است چه اشکال دارد در غرب آسیا و قفقاز مثلاً شش جاده برای مرتبط نمودن شرق آسیا به اروپا وجود داشته باشد چون ظرفیت تنها یک جاده ظرفیت همه کالاهای ترانزیتی را ندارد لذا با توجه به محدودیت سرزمینی بس همه جاده ها هم نمی توانند از خاک ایران عبور کنند . اگر رفاه بیشتر به عراق ارمنستان افغانستان تزریق شود امنیت ایران بالاتر و رفاه و سرمایه گذاری بیشتر می شود

  • مختاری 6 1

    هرد دم آز این باغ بری می رسد
    بوسنی و هرزگوین و آرایی که در سازمان ملل نمایان است
    حتی لبنان
    عدم بازی تیم فلسطین با ایران
    اسرای فلسطینی و... در جنگ ایران و عراق
    روسیه و چین هم که جای خود
    کجای صفحه شطرنج دنیا ایستاده ایم
    اصلأ تو بازی هستیم و یا بازی بهم زن شدیم و انگشت نما...

  • ناشناس 4 1

    دیگه کشورهای همسایه روی ایران حسابی باز نمیکنن.قطب جنوب رو ببین ایران رو ببین

  • ناشناس 6 0

    خوب حالتون چطور است؟

  • ناشناس 9 2

    پاشینیان عمرا کریدور زنگه زور را از دست نمی‌دهد چون در غیر اینصورت ارمنستان در محاصره خواهد ماند.
    /b>

  • ناشناس 3 1

    گزارش گفت بیست وسه هزار شرکت وهرکدام چندین ماشین وقطار دارند اما از هرکدوم که یکبار درایران تردد کرده و نظر داده راببینید همه ناراضی از سوخت وقیمت آن وحق تردد با بزرگراه‌های دنیا مقایسه وپول میگیرن وحتی یک لیتر گازوئیل به نرج جهانی هم نمی‌دهد این گزارش‌ها اثر دارد مشکل از داخل است

  • بهنام 4 1

    ارمنستان به هیچ وجه دوست ایران نبوده و نیست و نخواهد بود. همینا ترور سلیمانی رو به آمریکا تبریک گفته بودند. ارمنستان به هیچ وجه بین ترکها و ایران .ایران را انتخاب نخواهد کرد این ایران هست که زیادی هواداری ارمنستان را میکند

  • میرنقی 2 0

    نه این راه سراشیبی سربالایی زیادداره نمیام

  • میرنقی‌ 2 9

    بدون نظرموافق ایران هیچکس آب راحت ازگلوش پایین نخواهد رفت مقاله نویس ساده لوح

  • عباسعلی 0 3

    شتر در خواب بیند پنبه دانه.طرح زنگزور یک طرح غربی،صهیونیست یست که باید اجرا شود.حالا با دست کی و چه موقع،اونو وقتی از خواب پاشو نیان شدی، مثل حسن روحانی تازه میفهمی چی شده!بقیه ماجرا را هم بعداً میگم!

  • S 3 6

    در طول تاریخ که ما میدونیم خیلیا خواستن ایران نادیده بگیرن اما در طول زمان فهمیدن ایران نقطی هست که همیشه جلو رویشان قرار داره چه بخوان و چه نخوان نمیتونن ایران نادیده بگیرند.

  • ناشناس 2 0

    برای نفوذواظهارنظر چندتا شاخص نیاز است که متاسفانه دولتمردان وکشور حتی شاخص های داخلی را ندارند چه برسه به خارجی درسوریه به نفع روسیه ودر یمن به نفع وبه توصیه آنها تغییرفازدادند والان هراتفاقی درمنطقه میافته می گویند منافع جمهوری اسلامی به خطر افتاده آخر کلاف سردرگم دست ملت میمونه که واقعا منافع ومصالح ما چیست

  • ناشناس 0 1

    معلوم بود ارمنستان چنین میکند .اما اگر چنین کرد .باید از کریدور شمال جنوب حذف گردد

  • سعید‌آریا 1 1

    پاشینیان‌ جرات‌ نمی‌کنه‌ چنین‌ طرحی‌ پیاده‌ کنه‌ چون‌ اگر‌ عقل‌ داشته‌ باشه‌ این‌ یک‌ طعمه‌ از‌ طرف‌ آذربایجان‌ هست‌ که‌ با‌ احرای‌ ترانزیت‌ و بازگشایی‌ مسیر‌ و تسلط‌ کامل‌ اونوقت‌ سر‌ ایران‌ و ارمنستان‌ بی‌ کلاه‌ می‌مونه

  • مهدی 7 1

    ایران خیلی سنگ ارمنستان رابه سینه میزدپس چی شد!

  • ناشناس 2 3

    آینده در دست شرق و خاورمیانه هست اما مارو درگیر علی کریمی ،مهسا ،زیبا کلام،رضا کیانیان میکنن.مردم دنبال کار پیشرفت صلح آسایش امنیت و قدرت هستن ،یک سری داخل مزدور دشمن ایرانن و ۴۴ ساله در جنگ و تحریم نتوستن ایران رو از پیشرفت و قدرت باز دارن.و نمیتونن ،آینده برا ایران هست.تفاله های فراری و مزدوران دشمن چه در مجازی و شبکه معاند سیاست زور ب ایران و از هدف و پیشرفت میخان دور کنن که همیشه شکست خوردن ،چون ایران ریشه داره

  • سعید 2 4

    من از نفهمی بعضی دولت‌ها تعجب میکنم،مگر چندین بار نگفتیم بدون تائید ایران قدرتمند هر طرحی عقیم خواهد ماند

  • محمد 1 0

    به جای فرصت سوزی وتکرار حرفهای غیرعملی بهتراست ایران روند ساخت پل روی ارس را سرعت بخشیده وبه موازات آن راه آهن نیز از طریق ایران برای اتصال نخجوان به آدربایجان احداث شود .. .ایران به خاطر امنیت راههای ترانزیتی از امتیاز کافی برخوردار است فقط باید زیر ساخت‌های جاده‌ای وراه آهن سریعا بکار بیفتد وتا حرفهای اینچنینی عملی شود شاید دهها سال دیگر وقت خواهد برد وما باید فرصت سوزی نکنیم وکلید تمامی راههای ارتباطی وامنیت آنها دست ایران است

  • حسین 1 1

    هرکس در جهان به فکر منافع خودش است ایران هم سهم خود را خواهد گرفت

  • AryaParsa 0 1

    پاشینیان آدم اردوغان و علیف بر علیه منافع ارمنستان و در خدمت منافع ناتو و اعضای اون

  • خورشیددین 5 0

    آقای نماینده شاندیز یادمه سینه چاک میکردی در مجلس توازن قوا هم شده باید به ارمنستان کمک کنیم تا در برابر ارتش آذربایجان مانع ایجاد کنیم تا ارمنستان پیروز شود لطفا از این به بعد هنگام وراجی کردن اول دوراندیشی کن پشه نوک دماغت نشسته به پرون تا اذیتت نکنه

  • بنده خدا 2 0

    الحمدالله سنگ ارمنستان را به سینه میزدید

  • ایرانی 3 1

    پاشینیان ارمنستان را از بعد از فروپاشی شوروی احیاء خواهد کردو به همه ی قفقاز زندگی و گل و عشق می‌دهد این در گرو اخراج روس‌ها است

  • ناشناس 0 4

    آذربایجان آنرا نمی پذیرد چون با ارمنستان دشمنی دیرینه دارد.

  • مهدی 3 0

    بهتر وقتی تمام فرصت‌ها را یکی پس از دیگری می سوزانند با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشیم بهتر آبرویمان حفظ میشود

  • ناشناس 6 1

    آفرین پاشنیان . واقعا تو انسانی والایی هستی . حیف که این جنگ در زمان پاشنیان رخ داد . پاشنیان ثابت کرد که خواستار صلح در منطقه هست . او واقعا یک رئیس جمهور پیروز هست . یاشاسین پاشنیان ... الان اذربایجان و‌ترکیه باید دست در دست ارمنستان بدهند و جاهلیت های که توسط ارمنی ها و ترکان قبلا رخ داده رو فراموش کنند . و انسانیت رو در پیش بگیرند. همان طور که پاشنیان با رفتارهای خود این مشخصه از خود رو نشان داد . او با رفتن به ترکیه اوج انسانیت خود رو به دنیا ثابت کرد .‌من یک تورک هستم .‌اما این اعمال پاشنیان رو ستایش میکنم . یاشاسین ارمنستان . یاشاسین اذربایجان

  • ایرانی 0 2

    ایران چه تبی انداخته به جون جهان که همه لرزشون گرفته. ایران میخواست یه کریدوری از دریای عمان به دریای خزر باز کنه . حالا همه دنیا تب گرفتشون که این کریدور باز نشه تا جایی که ارمنستان هم مبخواد ایران را دور بزنه.

  • سلدوزلو 3 0

    پاشینیان روسیه رو دور زد ببین با ما چه می کند شما هم سنگ ارمنستان رو بزنید با سینه

  • حاج حسین کعبی شمالی 1 5

    سلام برسیاستمداران ایران اسلامی بزرگ دست روی دست گذاشتندوبه بازیهای پاشینیان تماشگرمیمانند!!!؟؟؟بعیدمیبینم درجهان برسیاست فارس کسی بتونه فایق اید...اللهم عجل لولیک الفرج(ع)🤲🇮🇷♥️💖✌️🙏

  • حمید 2 0

    نخود هر آش شدن یعنی این

  • ناشناس 2 5

    آخه ارمنستان و آذربایجان چی دارن چه معدنی دارن اصلا چه پولی دارن که بخوان اون جاده رو افتتاح کنند اونا و اروپایی ها مجبورند به ایران باج بدن قلب دنیا ایران هست

  • ناشناس 1 0

    ارمنستان فکر میکند از طرف ایران قول خورده راهی از ایران برای ازربایجان داده شد را باور میکند ولی ایران هیچ وقت نمی خواهد با کشورهای بیشتر داد ستد کند برای راهی که به ازربایجان قوال داده بانبل در میاره

  • ناشناس 6 2

    ارمنستان به این نتیجه رسیده که نباید بخاطر ایران و روسیه با ترکها دشمنی کنه و به نفعشه که با ترکها دوست باشه

  • محمد 1 2

    مورچه چیه، که کله پاچه ش باشه، اقای پاشینیان خواهشاً نفس بکش چکاری به این کارها نداشته باش، اگر ی روز گاز ایران قطع بشه ،سرما میخوری و باید بیایی برای درمان به بیمارستان های ایران

  • ناشناس 0 3

    مسیر بین سه کشور ارمنستان آذربایجان و ترکیه ربطی ب حذف ایران نداره، مسیر ایران از ارمنستان ب گرجستان و روسیه مهمه. اونی که این مطلب رو نوشته فقط ی حرف مفتی زده جو بده ب اخبار مثل اخبار راه ترانزیت از عربستان یا عراق ب مدیترانه. هر کشوری جایگاه خودشو داره هیچکدوم هم نمیتونن مسیر ایران رو پر یا جایگزین کنند

  • ناشناس 0 3

    مسیر بین سه کشور ارمنستان آذربایجان و ترکیه ربطی ب حذف ایران نداره، مسیر ایران از ارمنستان ب گرجستان و روسیه مهمه. اونی که این مطلب رو نوشته فقط ی حرفی زده جو بده ب اخبار مثل اخبار راه ترانزیت از عربستان یا عراق ب مدیترانه. هر کشوری جایگاه خودشو داره هیچکدوم هم نمیتونن مسیر ایران رو پر یا جایگزین کنند

  • مرتضی والی 7 0

    روسیاهی به زغال ماند..این صلح و سپس دوستی پایدار خواهد بود ارمنستان هم به نفت و گاز ترکها احتیاج دارند.

  • کیا 0 6

    پاشینیان جنگ را باخته .قره باغ را باخته .۱۲۰ هزار ارمنی را دربدر کرده .جغرافیای ایران یکی از بهترین و مطمئن ترین مسیرهاست

  • محمد 1 1

    سلام
    البته این سه راهه نه چهار راه. چون در این طرح ایران از طریق آذربایجان به این راه، وصل خواهد شد.

  • ارمان 4 4

    این مقاله نظر نویسنده محترمی است و بعضی عزیزان بسیار جو گیر شدند، نه اتفاقا ایران بزرگمان اصلا جا نمانده و چند روز قبل ایران و ارمنستان توافق کردند پل دوم ولی بزرگتری روی ارس زده شود تا ترانزیت و رفت و آمد و دادو ستاد بازرگانی که بسیار شدا جوابگو باشد و توافق شده حجم بازرگانی بین دو کشور به رقم بالای بیش از سه میلیارد دلار برسد ، کجا ایران دور زده شده ، نظر نویسنده حتما محترم است و از آن طرح پاشینیان اینطور برداشت کرده اند، نه پاشینیان و نه هیچ نخست وزیر دیگری ایران را دور نخواهد زد ، خود پارلمان و احزاب اجازه نخواهند داد ، که چی بشه باز ارمنستان تنها بماند؟ هرگز، پشتگرمی و همسایگی ایران بسیاربسیار مهمتر است از چندر غاز تجارت با آذربایجان و ترکیه، تمام اخبار از دو کشور دال بر گسترش روابط سیاسی و تجاری و تقویت کریدور زنگزور اصلی یعنی مسیر ایران ما به ارمنستان و به روسیه است ، این شاهراه حیاتی است برای ایروان و هیچوقت شاهرگ را نخواهد زد، عزیزان زود عجله و قضاوت مانند و در آخر اینکه آن یک طرح پیشنهادی بود که در حد یک پیشنهاد که سیاسی بود و اصلا جدی نبود

  • ناشناس 6 0

    ارمنستان توسط کشورهای ترک احاطه شده و منافع ارمنستان با این کشورها گره خورده و به دست آوردن رضایت ترک ها برای ارمنستان خیلی مهم و حیاتیه و پاشینیان اینو خیلی خوب میدونه

  • علی پوراحمد 3 6

    وای خدا چقدر تحلیل گر سیاسی در مملکت ما هستش . ما به جای اینکه نفت صادر کنیم این تحلیل گرها رو به نقاط مختلف دنیا ارائه کنیم البته با اولین تحلیلشون سرویس امنیتی اون کشور یه جوری سر به نیستش می کنند . وقتی هنوز نفهمیدید که هیچ طرحی در اطراف ایران بدون مشارکت و نظر مثبت ایران انجام نشدنی است چی میشه بهتون گفت . چقدر در بوق و کرنا کردید که زنگزور فلان شد بهمان شد . مسیر یا هر کریدوری فقط ایجادش مهم نیست بلکه باید نکته های مهم یک کریدور را داشته باشد تا کشورها اقبال استفاده از آن را داشته باشند . انتقال سریع و به صرفه نکته مهم است که هیچ یک از کریدورهای پیش نهادی نسبت به خطوط انتقال ایران این برتری را ندارند . البته خواهید دید که پاشینیان همین روزها رفتنی است .

    • ناشناس 2 2

      اگر ایران امنیت و بهره وری لازم برای ترانزیت نداشته باشه، بهترین نقطه دنیا هم که باشه، دورش میزنن! اقتصاد امنیت میخواد، این را بفهم!! تا وقتی ایران ضمانت لازم برای امنیت سرمایه و اقتصادی نداشته باشه و مرتب همه دنیا را تهدید میکنه، خبری از اهمیت دادن به ایران نیست. ضمنا وقتی با ریلی روزی ۵ کیلومتر بقول قالیباف حرکت میکنه، بازرگانان احمق و الاف نیستند بارشون را تو ایران معطل کنند!°

  • م.ن 1 3

    از زمانی که اسرائیل وارد آذربایجان و ارمنستان شد و این بدبختها را سرکار گذاشت که با هم جنگ کنند و بر علیه منطقه توطئه کنند و حس همکاری نداشته باشند همیشه این هیچی بازی ادامه خواهد داشت.

  • علی علی 1 1

    درود. این که یکصد کریدور بین آ ذربایجان تورکیه کشیده شود بسیار خوب است.و منطقه از آن نفع می‌برد ولی در صورتی که طناب کشی قطب غرب و قطب نوظهور آسیایی شرق را به توسط ترکیه نانویی و پا شینیان غربی به قفقاز و خاورمیانه باز نکند که در تقابل حتما ارمنستان و آذر بایجان تورکیه طنابشان پاره خواهد شد.

  • mad 0 0

    خواندن تاریخ برای همه ضروری است مخصوصا مقامات سیاسی . تاریخ قفقاز چراغ راه آینده روابط قفقاز با ایران است بدون دانستن این تاریخ تشخیص سیاست های درست و تصمیم گیری به خطا خواهد رفت .تاریخ قفقاز ارتباط آن با روسیه و اروپا .

  • ناشناس 0 2

    پاشینیان سیاست زلنسکی در اوکراین را پیش گرفته اون ..... به ملت آرتساخ و ارمنستان بزودی ..... گندیده اش را ...... لکه ننگ قوم ارمن پاشینیان اما این که جاده در اختیار آذربایجان قرار بدیم خنده داره ج.....ان باکو جاده از ایران بروند راهی به ارمنستان ندارند پاشینیان به عمه خود خندیده نظر داده

  • ناشناس 1 1

    واقعا برای ایران متاسفیم که به هر کشور بی هویتی باج میدهد و از همه طرف هم کلاه گشادی بر سرش میگذارند این همه بگیر و ببند اخر کار تنگه زنگو زور بی نتیج ماند

  • علی 1 1

    آقای وزیر امور خارجه چه خبر هر دم از این باغ بری می‌رسد همه دارن ایران رو دور میزنن

  • موسی 0 0

    اخ که نویسنده این گزارش چقدر ..... خوب بار ترانزیتی باید از طرف چین بیاد و مسیری غیر ایران نیست مگه اینکه دوباره از دریای خزر بار بشه.

  • آذری 1 1

    یکسری بالاخره همه زور خود را می زنند که رفتار و عملکرد ایران را زیر سوال ببرند و دنبال یک چیزی بگردن که بشود ازش یک جنگی درآورد اما باید فهمید 2 چیز برای ایران مهم تر از باقی مسائل است :
    1 . جنگی در منطقه شکل نگیرد
    2 . سیونیک و وایوتس جور از ارمنستان جدا نشن مرز ما با ارمنستان از دست نره
    در درجات بعدی , بحث های اقتصادی وسط می آد حالا کوته فکرانی که باز فرصتی برای حمله کردن پیدا کردند این را باید بفهمند که :
    اولا ایران مشکلی برای عبور کریدور میانی از ترازی بالاتر از استان وایوتس جور ندارد چون این کریدور احداث شود بهانه ها را از ترکیه و جمهوری آذربایجان می گیرد حاکمیت ارمنستان تثبیت می شود و این برای ما مهم تر است .
    دوما سیاست مداران ایرانی بارها و بارها به هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان اخطار دادند که با امنیت ملی ایران بازی نکنید خب پانترک ها به دلیل ضعف ذهنی , همیشه فکر می کنند که ایران سمت ارمنستان وایساده و یکسری دیگر هم که ضعف فکری دارند فکر می کنند ایران سمت جمهوری آذربایجان وایساده درحالیکه ایران سمت منافع خود وایساده اما خب یکسری ترجیح می دن بی ربط و با ربط هر طور شده به این حکومت حمله کنند طرف می فهمد که پرت هم می گوید اما خب دوست دارد به حکومت حمله کند !
    سوما ایران در دل مثلث تقریبی چین , هند و روسیه قرار گرفته که چین به قدرت 1 جهان تبدیل می شود که در مولفه هایی شده هند قدرت دوم دنیا خواهد شد و روسیه هم جز 5 قدرت برتر جهان قرار خواهد گرفت و کم کم آمریکا , انگلیس و فرانسه رتبه های نخست را از دست خواهند داد شما می دانید چین , هند و روسیه چقدر بار دارند و چقدر خواهند داشت ؟ می دانید حجم این بازار و حجم این ترانزیت و این کریدور چقدر است و چقدر خواهد شد ؟ ایران کاملا راضیست که بخشی از این بار هم از کریدور میانی رد شود ایران کاملا راضیست که دو کریدور شمال جنوب هم از خاک افغانستان پاکستان و خاک عراق ترکیه رد شود چون می داند تا منافع و سفره به این بزرگی بین همه تقسیم نشود منطقه به سمت همگرایی و برد برد همه , حرکت نخواهد کرد و به جایش هر روز درگیر جنگ و تروریسم و هزار بدبختی دیگر خواهد شد و نفعش را امثال اسرائیل و قدرت های فرامنطقه ایی می برند ایران دنبال پیشرفت و توسعه و ثبات همه کشورهای منطقس چون می داند دومین کشور پرهمسایه جهانه با مرزهای طولانی با این همه همسایه و در دلی منطقه ایی که همواره مورد طمع غارتگران بوده و اگر این کشورها در همین وضعیت بمانند مشکلات را به داخل خاک ایران هم منعکس می کنند و باز ما از سایر منافع باز می مانیم مثلا کوته فکری که فکر می کند ای وای عراقی ها دارن بندر بصره را می سازند ما بدبخت شدیم ! این را نمی فهمد که این کریدور به توسعه و پیشرفت و امنیت و ثبات عراق چقدر کمک می کند عراق به این نقطه برسد آمریکا مجبور به خروج از این کشور می شود بخش زیادی از کریدور مهم مدیترانه برای ما باز خواهد شد در بخش اقتصادی هم عراق برای ما یک بازار 20 میلیارد دلاریه و این قسمت هم برای ما باز خواهد شد یا افغانستان به پیشرفت و ثبات برسد هزار نفع مستقیم و غیرمستقیم برای ما دارد که کمترینش ساخت ریل و بزرگراه هرات مزارشریف کاشغر چین برای اتصال مستقیم به چین و بازگشت مهاجران به کشور خودشانه .
    متاسفانه بخشی از بدنه کارشناسی و بخشی از بدنه عوام ما (عموما اینستازیست های بزرگ شده پای ماهواره) از ضعف فکری تحلیلی عمیقی رنج می برند ته تهش می توانند مسائل را به شکل تک بعدی مورد بررسی ناقص قرار بدن , این کارشناسان و مشاوران و بعضا خواصی که در منطقه ما حضور دارند حالا به ملیت های مختلف و دائما دارن یک چیزی را بولد می کنند که ای وای فلان کشور همسایه داره حق ما را می خوره این همه جنگ طلب هستند چون هیچوقت نمی شود همه منافع مال یک کشور باشد و اگر هر کشوری بخواهد اصرار کند که همه منافع مال من باشد وضعیت چیزی جنگ و ترور و بدبختی و هزار درد و تبدیل منطقه به جنگل کامل نخواهد شد اروپایی ها بیش از 6 هزار سال , دل و روده یکدیگر را بیرون کشیدند و یکدیگر را قتل عام کردند روزی اما به سمت پیشرفت همه جانبه و صلح و امنیت جمعی حرکت کردند که فهمیدند باید با هم کار کنند باید سفره را جوری پهن کنند که همه ببرند و منافع هر کشور درگیر منافع دیگری شود الان فرانسوی ها و انگلیسی ها هنوزم با هم مشکل دارند اونم نژادی اما اونقدر روی این طرح کار کردند که دیگر نمی توانند علیه یکدیگر عمل کنند این کاریست که حکومت ایران داره در منطقه خودمان می کند اما عقل های ناقص نمی توانند چنین چیزی را درک کنند .