بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

اتصال شرق آسیا از طریق قطب شمال و شمال روسیه به شرق اروپا

روسیه از ورود اولین کشتی از چین از مسیر " د ریای شمال " (قطب شمال - شمال روسیه) به غرب روسیه خبر داد.

اتصال شرق آسیا از طریق قطب شمال و شمال روسیه به شرق اروپا
تین نیوز |

مسکو امیدوار است مسیر شمالی که از طریق قطب شمال می گذرد و به دلیل گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها قابل عبورتر شده بتواند در آینده به ویژه در تجارت سوخت با مسیر جنوبی ( کانال سوئز ) رقابت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مانا، روسیه از ورود اولین کشتی از چین از مسیر " د ریای شمال " (قطب شمال - شمال روسیه) به غرب روسیه خبر داد. این مسیر، شرق آسیا را از طریق قطب شمال و شمال روسیه به شرق اروپا متصل می کند. این مسیر کوتاه تر از مسیر جنوبی یا همان مسیر عبوری از کانال سوئز است.

 خبرگزاری فرانسه نوشت این یکی از جاه طلبی های بزرگ مسکو برای توسعه تجارت بین المللی خود تلقی می شود.

" آنتون علیخانوف " رئیس منطقه کالینینگراد روسیه در تلگرام نوشت: اولین کشتی چین از طریق مسیر دریای شمال وارد منطقه کالینینگراد شد.

او ماهیت محموله این کشتی را مشخص نکرد. عکس های منتشر شده توسط این مقام روسی یک کشتی کانتینربر به نام " خرس قطبی جدید " (NEWNEW POLAR BEAR) را نشان می دهد.

" آنتون علیخانوف " توضیح داد این کشتی بندر شانگهای چین (شرق چین) را ترک کرد و سپس از طریق بندر آرخانگلسک (شمال روسیه) به بالتیسک Baltiysk در منطقه کالینینگراد روسیه رسید.

کالینینگراد یک منطقه کوچک متعلق به روسیه، اما جدا افتاده از خاک اصلی کشور روسیه در شرق اروپاست. این منطقه به دریای بالتیک راه دارد و از طریق دریایی با خاک اصلی روسیه در ارتباط است.

این مقام محلی روسیه ادامه داد مقصد نهایی این کشتی سنت پترزبورگ مهمترین بندر روسیه است.

شرکت های حمل و نقل قصد دارند اطمینان حاصل کنند آیا این مسیر که "کریدور شمال " نیز نامیده می شود، می تواند به طور دائم مورد استفاده قرار گیرد؟

"آنتون علیخانوف" گفت: "این مسیر، ارزانتر و سریعتر از عبور از مسیر کانال سوئز خواهد بود".

 با اینکه مسیر جنوبی یا مسیر کانال سوئز مسیر اصلی انتقال کالا برای روسیه است، اما مسکو تلاش می کند مسیر شمالی را ترویج کند.

مسکو امیدوار است مسیر شمالی که از طریق قطب شمال می گذرد و به دلیل گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها قابل عبورتر شده بتواند در آینده به ویژه در تجارت سوخت با مسیر جنوبی (کانال سوئز) رقابت کند.

سال هاست روسیه برای حمایت از مسیر شمال، اقدام به تقویت زیرساخت های بندری و ساخت تأسیسات گاز طبیعی مایع در این مسیر و یخ شکن ها کرده است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: با این حال، حرکت و جابه جایی در شرایط سخت قطب شمال همچنان یک چالش بزرگ است و این مسیر ترانزینی هنوز تا جایگزینی کانال سوئز فاصله زیادی دارد.

امیدواری روسیه برای توسعه تجارت از طریق این مسیر دریایی جدید با توجه به تحریم های متعدد علیه مسکو اهمیت بیشتر می یابد. این تحریم ها به دلیل حمله به اوکراین علیه مسکو اعمال شده اند و تجارت روسیه را تضعیف می کنند.

مسیر دریای شمال

مسیر دریای شمال پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول دارد و از چهار دریا می گذرد.

در سپتامبر گذشته هم روسیه موفقیت عبور از مسیر جایگزین کانال سوئز را با تحویل اولین محموله گاز مایع از طریق دریای شمال اعلام کرد.  

روسیه سال هاست که در حال برنامه ریزی برای ایجاد کوتاه ترین مسیر کشتیرانی است که اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه را به هم متصل می کند، پروژه ای که به پروژه مسیر دریای شمال (NSR) معروف است و گاهی اوقات گذرگاه شمال شرقی (NEP) هم نامیده می شود.

به گفته مرکز تحقیقات قطب شمالی (Arctis-Search) این مسیر می تواند مسافت طی شده را در مقایسه با خطوط فعلی کشتیرانی بین المللی، به ویژه کانال سوئز و کانال پاناما، ۵۰ درصد کوتاه کند.

طول مسیر دریای شمالی تقریبا ۵۶۰۰ کیلومتر است و از چها دریای منشعب از اقیانوس منجمد شمالی می گذرد. مسیر آن از غرب به شرق از مرز روسیه و نروژ بین دریای بارنتس و دریای کارا (تنگه کارا) در غرب شروع می شود و در تنگه برینگ در شرق به پایان می رسد. تنگه برینگ آبراهی است که ایالت آلاسکای امریکا را به قاره آسیا و اقیانوس منجمد شمالی را به اقیانوس آرام متصل می کند.

به گزارش رویترز، روسیه و هند از مارس ۲۰۲۳ میلادی برای استفاده از مسیر جایگزین کانال سوئز برای حمل کالا با استفاده از بنادر روسیه و هند در حال مذاکره هستند.

روسیه سرمایه گذاری زیادی برای آماده سازی زیرساخت های مسیر دریای شمالی که در امتداد سواحل شمالی آن قرار دارد انجام داده است، اما با چالش یخ های متراکم به ویژه در فصل زمستان مواجه است. این یخ ها مانع حرکت کشتی ها می شوند و آن ها را در معرض احتمال برخورد با کوه های یخ قرار می دهند.

کاهش کنونی پوشش یخ مسیر شمالی ناشی از گرم شدن کره زمین، فرصتی را برای کشور های قطب شمال فراهم کرده است تا امکان بهره برداری از آن را به عنوان مسیری جایگزین برای کانال سوئز در حمل و نقل تجاری بین المللی بررسی کنند.

بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده مسکو قصد دارد بر این موانع غلبه کند و به زودی حمل و نقل را از طریق این خط در طول سال آغاز کند. این موضوع می تواند آغاز یک تهدید واقعی برای کریدور کانال سوئز و کانال پاناما باشد.

روسیه توانایی خود را برای حل مشکل تراکم یخ در اقیانوس منجمد شمالی از طریق ناوگانی از یخ شکن های پیشرفته و بسیار کارآمد تبلیغ می کند.

روسیه تنها کشور جهان است که دارای ناوگانی از یخ شکن های هسته ای است که تحت نظارت شرکت دولتی روس اتم، تضمین ناوبری ایمن در مسیر دریای شمال را مطرح می کند.

در آگوست ۲۰۲۲ میلادی، دولت روسیه از برنامه ساخت بیش از ۵۰ کشتی یخ شکن، کشتی کلاس یخ، بنادر، ایستگاه ها و مراکز اضطراری و نجات، همچنین ساخت یک گروه مداری از ماهواره ها، با تقویت طرح توسعه مسیر دریای شمال خبر داد. همه این موارد برای تقویت مسیر حمل و نقل شمال است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Business-Standard، روسیه همچنین متعهد شده طی ۱۳ سال آینده دو تریلیون روبل (۲۴ میلیارد دلار) برای توسعه مسیر دریای شمال هزینه کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.