| کد خبر: 258676 |

◄ خط باری راه آهن خواف به هرات افتتاح شد

خط ریلی خواف تا روزنک ولایت هرات در کشور افغانستان سه شنبه 20 تیرماه 1402 توسط مسئولان دو کشور افتتاح شد.

تین نیوز

مراسم افتتاح خط ریلی خواف تا روزنک ولایت هرات در کشور افغانستان سه شنبه 20 تیرماه 1402، با حضور مدیر عامل سازمان راه آهن افغانستان، معاونان وزرای تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، استاندار و معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه از مزیت های این خط ریلی، سرعت ارسال آسانتر و ارزانتر کالا برای حمل به کشور افغانستان است که با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت؛ گفت: با راه اندازی تنها مسیر ریلی ایران-افغانستان صادرات کشور ما به افغانستان سرعت بیشتری می گیرد.

خواف هرات

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در مراسم افتتاح راه آهن خواف - هرات درباره جزئیات این مسیر ریلی گفت: با استفاده از این مسیر، میزان ترانزیت عبوری از کشور ایران به مقصد افغانستان افزایش بسیاری پیدا می کند.

چمندی با اشاره به اینکه این ریل و مسیر ترانزیتی آن دسترسی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ایجاد می کند، افزود: راه آهن خواف – هرات ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن بار را در سال دارد که موجب افزایش صادرات این استان به کشور افغانستان می شود.

چمندی بیان کرد: مرحله دوم این خط ریلی، که در آینده راه اندازی می شود به انتقال مسافر اختصاص پیدا می کند.

وی گفت: عملیات احداث این خط ریلی پس از تغییر دولت در افغانستان به مدت ۲ سال متوقف و بدون تعمیر و نگهداری رها و تخریب شد که با تلاش بسیار این خط که در ترانزیت کالا و مسافر نقش بسیار مهمی ایفا می کند، امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرح راهبردی راه آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

راه آهن خواف هرات

طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب  اتصال ریلی ایران به افغانستان  شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.

همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می شود.

احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکسال گذشته با پیگیریهای انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.