| کد خبر: 256918 |

اتحادیه اروپا با اهداف الزام آور سوخت سبز برای صنعت هوانوردی موافقت می کند

اتحادیه اروپا با توافقی که برای تعیین اهداف الزام آور برای خطوط هوایی در اروپا به منظور افزایش استفاده از «سوخت های هوایی پایدار» است، موافقت کرد. این اقدام در تلاش برای راه اندازی بازاری برای سوخت های سبز و شروع به کاهش ردپای کربن در بخش هوانوردی صورت گرفته است.

تین نیوز

اتحادیه اروپا با توافقی که برای تعیین اهداف الزام آور برای خطوط هوایی در اروپا به منظور افزایش استفاده از «سوخت های هوایی پایدار» است، موافقت کرد. این اقدام در تلاش برای راه اندازی بازاری برای سوخت های سبز و شروع به کاهش ردپای کربن در بخش هوانوردی صورت گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، اتحادیه اروپا با توافقی که برای تعیین اهداف الزام آور برای خطوط هوایی در اروپا به منظور افزایش استفاده از «سوخت های هوایی پایدار» است، موافقت کرد. این اقدام در تلاش برای راه اندازی بازاری برای سوخت های سبز و شروع به کاهش ردپای کربن در بخش هوانوردی صورت گرفته است. 

هدف این پیشنهاد افزایش تقاضا و عرضه برای سوخت های هوایی پایدار است. این سوخت ها دی اکسید کربن خالص صفر دارند یا با انتشار کمتر دی اکسید کربن نسبت به نفت سفید سوخت فسیلی همراه هستند. در حال حاضر، این سوخت ها در مقادیر ناچیز تولید می شوند و بسیار گران تر از سوخت های معمولی صنعت هوایی است. 

تامین کنندگان سوخت باید تضمین کنند که ۲ درصد از سوخت موجود در فرودگاه های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ از سوخت های هوایی پایدار باشد و این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۶ درصد، در سال ۲۰۳۵ به ۲۰ درصد و به تدریج تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد برسد. 

همچنین از سال ۲۰۳۰، ۱.۲ درصد از سوخت ها باید از سوخت های ترکیبی باشد و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد. سوخت های ترکیبی از دی اکسید کربن جذب شده، ساخته می شوند و طرفدارانش می گویند سوخت ترکیبی، دی اکسیدکربن آزاد شده هنگام احتراق سوخت در موتور را متعادل می کند. 

هوانوردی به عنوان یکی از سخت ترین بخش ها برای کربن زدایی در نظر گرفته می شود. چرا که وجود هواپیماهایی که انتشار کربن نداشته باشند تا یک دهه دیگر پیش بینی نمی شود. از همین رو سوخت پایدار به عنوان مسیری برای شروع کاهش تدریجی ردپای کربن سفرهای هوایی در کوتاه مدت در نظر گرفته شده اند. 

خطوط هوایی واکنش نشان می دهند

برخی از خطوط هوایی اروپایی مانند ایرفرانس گفته اند که قبلا اهداف بلندپروازانه تری نسبت به آنچه در قوانین اتحادیه تعیین شده بود، برای استفاده از سوخت های هوایی پایدار مشخص کرده اند. 

برخی دیگر هشدار داده اند که این اقدام می تواند به رقابت بین شرکت های هواپیمایی ضربه بزند چرا که اهداف سوخت های هوایی پایدار برای خطوط هوایی که از مراکز اروپایی پرواز می کنند اعمال می شود، اما شرکت های حمل و نقلی که از مکان های دیگر پرواز می کنند را شامل نمی شود. 

سخنگوی لوفت هانزا گفت: «افزایش قیمت برای سفر از طریق استانبول یا دبی ناچیز است، زیرا هیچ میزانی از هزینه سوخت های هوایی پایدار در هنگام انتقال در این مراکز وارد نمی شود.»

خطوط هوایی قرار است حدود ۲ میلیارد یورو (۲.۲ میلیارد دلار) بودجه از بازار کربن اتحادیه اروپا دریافت کنند تا به آنها برای رفتن به سمت سوخت های هوایی پایدار کمک کند. 

سوخت های زیستی در صورتی که با معیارهای سوخت پایدار اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند، می توانند جز اهداف اصلی سوخت های هوایی پایدار محسوب شوند. 

هیدروژن کم کربن تولید شده از انرژی هسته ای هم واجد این شرایط است. این نوع سوخت یک برد برای کشورهایی مانند فرانسه محسوب می شود که سهم زیادی در انرژی هسته ای دارد. 

گروه «کمپین حمل و نقل و محیط زیست» از گنجاندن برخی از سوخت های زیستی از جمله چربی های حیوانی انتقاد کرده و گفته اند که این ماجرا می تواند باعث کمبود در سایر صنایع مانند تولید غذای حیوانات خانگی شود

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.