| کد خبر: 255528 |

رونمایی کاوازاکی ژاپن از نخستین کشتی حمل هیدروژن

شرکت کاوازاکی ژاپن، نخستین کشتی حمل هیدروژن در جهان را رونمایی کرد. کشتی سوئیسو فرانتیر قرار است محموله های بزرگ هیدروژن را در میان کشورهای مصرف کننده این سوخت سبز جابه جا کند.

تین نیوز

شرکت کاوازاکی ژاپن، نخستین کشتی حمل هیدروژن در جهان را رونمایی کرد. کشتی سوئیسو فرانتیر قرار است محموله های بزرگ هیدروژن را در میان کشورهای مصرف کننده این سوخت سبز جابه جا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، در سال 1981، شرکت صنایع سنگین کاوازاکی، اولین شرکتی بود که توانست، تانکر متان برای جابه جایی گاز در حجم بالا تولید کند. از آن تاریخ سازی اکنون بیش از چهل سال گذشته و این شرکت ژاپنی بار دیگر با تولید کشتی سوئیسو فرانتیر (Suiso Frontier)، اولین کشتی حمل ونقل هیدروژن در مقیاس بزرگ، مسیر جدیدی را در رونق انرژی های تجدیدپذیر فراهم کرده است.

طی چهار دهه گذشته، صنایع سنگین کاوازاکی بیش از 700 تانکر متان را به 44 کشور جهان فروخته است که در مجموع 372.3 میلیون تن گاز طبیعی تولید و آماده صادرات کرده اند. در بازار انرژی جهانی، عمده ترین دریافت کنندگان این گاز، کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی هستند. با این حال، با فشار جهانی برای کربن زدایی، تمرکز به منابع انرژی پاک، مانند هیدروژن افزایش یافته و ساخت کشتی های غول پیکر برای جابه جایی این گاز به یک رقابت جهانی بدل شده است.

طرح های اتحادیه اروپا برای کاهش اتکای خود به گاز روسیه و تلاش جهانی برای انرژی پاک تر، توجه را به ساخته جدید کاوازاکی جلب کرده است. در واقع، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، کادری سیمسون و دیگر مقامات گروه 7 در دیدار اخیر خود از کشور ژاپن، کشتی سوئیسو فرانتیر را بازدید کردند.

کشتی سوئیسو فرانتیر ظرفیت انتقال تقریباً 1250 متر مکعب گاز هیدروژن مایع (LHG) را دارد که معادل مقدار هیدروژن مصرفی 300 خودروی پیل سوختی در روز است. انتظار می رود راه اندازی خط تولید این کشتی، انتقال هیدروژن تولید شده در کشورهای دارای منابع طبیعی فراوان به کشورهایی با تقاضای بالاتر را تسهیل کند و زنجیره تامین جهانی LHG را به وجود آورد.

ابعاد کشتی هیدروژنی ژاپن

کشتی سوئیسو فرانتیر دارای 116 متر طول و 19 متر عرض است و طراحی آن برای به حداقل رساندن دمای احتراق گاز و حفظ پایداری محموله در حین حمل ونقل بهینه شده است. این کشتی از فناوری اختصاصی کاوازاکی استفاده می کند که شامل یک مخزن ذخیره هیدروژن عایق شده و یک سیستم تبخیر هیدروژن است که می تواند هیدروژن مایع شده را در دمای اتاق به گاز تبدیل کند.

کشتی سوئیسو فرانتیر این پتانسیل را دارد که روش انتقال هیدروژن را متحول کند و یک زنجیره تامین مناسب برای LHG در مقیاس جهانی ایجاد کند. همچنین می تواند پذیرش هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک را تسریع کند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و از اثرات تغییرات آب وهوایی بکاهد.

کشتی سوئیسو فرانتیر باوجود پتانسیلی که دارد، بدون چالش نیست. یکی از مسائل مهم هزینه بالای تولید و انتقال هیدروژن است که می تواند آن را به منبع انرژی کمتر رقابتی در مقایسه با سوخت های فسیلی تبدیل کند. علاوه بر این، فناوری تولید و انتقال LHG هنوز در مراحل اولیه خود است و برای تبدیل شدن به یک راه حل مناسب، نیازمند توسعه و سرمایه گذاری بیشتر است.

راه اندازی سوئیسو فرانتیر نقطه عطف مهمی در حمل و نقل انرژی پاک است. صنایع سنگین کاوازاکی بار دیگر با ایجاد یک کشتی که پتانسیل ایجاد زنجیره تامین جهانی LHG را دارد، مهارت مهندسی خود را نشان داد. در حالی که چالش هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، نمی توان مزایای بالقوه LHG را به عنوان یک منبع انرژی پاک نادیده گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.