بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

پرواز آزمایشی موفقیت آمیز هواپیمای مسافربری با سوخت هیدروژنی

استارتاپی در لس آنجلس به نام «یونیورسال هیدروژن» امیدوار است با اجرای این طرح بتواند هواپیمای مسافربری برای پروازهای منطقه ای با موتور توربوپراپ را به هواپیمای هیدروژنی تبدیل کند.

تین نیوز |

استارتاپی در لس آنجلس به نام «یونیورسال هیدروژن» امیدوار است با اجرای این طرح بتواند هواپیمای مسافربری برای پروازهای منطقه ای با موتور توربوپراپ را به هواپیمای هیدروژنی تبدیل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، در اوایل ماه مارس این شرکت استارتاپی توانست با هواپیمایی با نام مستعار «لایتنینگ مک کلین» یک پرواز آزمایشی ۱۵ دقیقه ای را در آمریکا با یک خلبان و دو خدمه پرواز با موفقیت انجام دهد.

به گفته «یونیورسال هیدروژن»، این هواپیما دو پرواز از فرودگاه تا دریاچه موزس، واشنگتن، در ارتفاع حدود سه هزارو پانصد فوتی انجام داد و در طول پرواز آزمایشی دوم خلبانان تنها از موتور هیدروژنی هواپیما استفاده کردند.

این هواپیما برای ایمنی بیشتر با یک موتور هیدروژنی در زیر بال راست و یک موتور سوخت هواپیما ی معمولی در زیر بال چپ پرواز کرد.

این شرکت ادعا می کند که «لایتنینگ مک کلین» بزرگترین هواپیمایی است که عمدتاً با استفاده از هیدروژن پرواز می کند.

البته این اولین بار نیست که هواپیمایی با موتور هیدروژنی به پرواز در می آید. در سال ۱۹۸۸، شوروی یک هواپیمای هیبریدی را که یکی از سه موتور آن با هیدروژن مایع کار می کرد به صورت آزمایشی به پرواز درآورد اما این برنامه بلندپروازنه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کنار گذاشته شد.

پل ارمنکو، مدیرعامل یونیورسال هیدروژن می گوید: «هیدروژن تنها راه حل هوانوردی برای رسیدن به اهداف توافق پاریس است.»

ورود به خدمات مسافربری در سال ۲۰۲۵ میلادی

مسئولان یونیورسال هیدروژن می گویند قبلاً با شرکت های هواپیمایی در آمریکا و اروپا برای ساخت هواپیماهای هیدروژنی خود قراردادهایی بسته اند. آن ها پیش بینی کرده اند تا سال ۲۰۲۵ خطوط هوایی می توانند از این تحولات جدید بهره مند شوند. 

با این حال، فناوری فعلی فقط برای مسافت های کوتاه طراحی شده است. مشکل این است که با وجود مخازن بزرگ هیدروژن مایع در بدنه هواپیما، حداکثر مسافتی که هواپیمای هیدروژن سوز می تواند طی کند کمتر از هواپیماهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می کنند. 

بر اساس برآوردهای این شرکت، مدل های طراحی شده برای پروازهای منطقه ای هم اکنون قادرند تنها حدود نیمی از مسافت ۱۶۰۰ کیلومتری را که هواپیماهای با سوخت فسیلی طی می کنند، بپیمایند

این شرکت می گوید برای حل این مشکل در حال توسعه موتور جت هیدروژن سوزی است که بتواند پرواز هواپیما برای مسافت های طولانی را ممکن سازد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.